ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > همکاران > کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تاریخچه

سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است به میانه دهه چهل شمسی در سال ۱۳۴۴ باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تاثیر گذار بوده است. کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته ای تبدیل گشته اند که امروز ایران به آنان افتخار می ورزد.

مخاطبین

میلیونها کودک و نوجوان هر روز صفحه های کتابهای کانون را ورق می زنند، پای قصه ها و داستانها، تمثیلها و ضرب المثل های ایرانی می نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می زنند.

مراکز

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق بیش از ۸۵۰ مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستائی و پستی در سراسر ایران و با ارایه فعالیتهای فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می کند.

فعالیت ها

مربیان کانون در این مراکز که کتابخانه هایی با روش باز در آن قرار گرفته است علاوه بر امانت دادن کتاب به ارایه ۴۰عنوان فعالیت فرهنگی هنری می پردازد.
قصه گویی، شعر خوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتابخوانی، نقاشی، سفالگری، تکه چسبانی، گفتگو های آزاد و … از آن جمله است.
از سویی دیگر آثار فرهنگی، ادبی و هنری تولید شده در این نهاد مخاطبین گسترده ای را در سراسر کشور تحت پوشش خود قرار می دهد.
انتشار ۱۴۰ عنوان کتاب با شمارگانی بیش از ۳ میلیون در سال، تولید هزاران دقیقه فیلم های کوتاه، بلند، زنده، مستند و پویانمایی، تولید دهها عنوان نوار موسیقی، نمایش عروسکی، سرگرمیهای سازنده و اسباب بازی و نرم افزار های آموزشی رایانه ای از آن جمله به شمار می روند.
همچنین برگزاری جشنواره های \” یک هفته با کانون \” ( ارایه فعالیتهای مراکز فرهنگی و هنری)، قصه گویی، نمایش عروسکی، کتاب کودک و نوجوان، مطبوعات کودک و نوجوان و جشنواره بین المللی پویانمایی از دیگر فعالیتهای کانون در طول سال است.
کانون زبان ایران نیز که از زیر مجموعه های کانون است که با داشتن شعبه های زیادی در سراسر کشور کار آموزش زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی را بر عهده دارد.
این در حالی است که تمامی فعالیتهای عنوان شده از پشتوانه پژوهشی گسترده ای برخوردار است که این مهم در بخش پژوهش کانون صورت می پذیرد.

بین الملل

در عین حال فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تنها به داخل ایران محدود نمی شود بلکه همکاریهای وسیع کانون با نهادهای بین المللی و حضور گسترده آثار اعضا و تولیدات فرهنگی و هنری در رقابتهای هنری جهان از فعالیتهای بین المللی کانون به شمار می رود که از این راه افتخارات فراوانی نصیب کودکان، نوجوانان، هنرمندان و نویسندگان ایرانی شده است.

سایت های کانون

برچسب ها :

پیغام شما