ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > ویژه‌برنامه‌ی مهمان‌های ناخوانده در مرکز ۱۶ استان تهران

ویژه‌برنامه‌ی مهمان‌های ناخوانده در مرکز ۱۶ استان تهران

ویژه‌برنامه‌ی مهمان‌های ناخوانده در مرکز ۱۶ استان تهران

در روز جهانی تغییر اقلیم که همزمان با روز ملی جشن پاییزانه در ایران باستان نیز هست، مرکز ۱۶ تهران اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌ی مهمان‌های ناخوانده نمود.

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه به نقل از  روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز شماره۱۶ کانون پرورش فکری استان تهران در روز جهانی تغییر اقلیم که همزمان با روز ملی جشن پاییزانه در ایران باستان نیز هست، اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌ی مهمان‌های ناخوانده نمود. این برنامه که با همکاری سازمان محیط زیست کشور برگزار گردید، شامل نمایش عروسکی، کارگاه اوریگامی، سمینار آموزشی کودک و مسابقه و سرگرمی بود.

در ابتدای برنامه، عروسک زرافه ورود بچه ها و اولیا را خوش‌آمد گفته و درخصوص کلمه مهاجم به زبان کودکانه برایشان توضیحاتی داد. سپس بچه‌ها با همراهی مربیان به ساخت اوریگامی سگ به عنوان یکی از گونه‌هایی که دارای نقش دوگانه مهاجم و بومزاد است، پرداختند.

در ادامه، مهمان برنامه ، دکتر معمارزاده کیانی، پژوهشگر و مدرس منابع طبیعی، زیستگاه ها و تنوع زیستی، کودکان شرکت کننده در این برنامه را با مفهوم مهمان ناخوانده در زیست‌بوم، آشنا ساختند. مهمان‌های جاندارِ گیاهی و جانوری که توسط انسان‌ها و به صورت غیر قانونی وارد زیست‌بوم دیگری شده و با شکار موجودات بومی آن منطقه به سرعت تعدادشان تکثیر می گردد. این موجودات مهاجم، غالبا در محیط جدید دشمنی ندارند و از این رو تعادل چرخه شکار را بر هم میزنند. ایشان در ادامه با معرفی گونه های بومزاد ایران و گونه های مهاجم و بیان نکات جالب توجه زیست آنان، توجه بچه ها را به شدت جلب کرده و ادامه سمینار به شکل تعاملی و مشارکتی پیش رفت. گونه های جانوری مانند نوتریا، تیلاپیا، راکون، لاک پشت گوش قرمز، موجود دریایی ژله‌ای شانه‌دار و کلاغ هندی. گونه‌های گیاهی مانند درخت عرعر، جلبک آزالیا و سنبل آبی.

همچنین آشنایی با گونه های بومزاد ایران مانند افعی لطیفی، زاغ بور، مرال، یوز ایرانی، گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی برای بچه ها جالب بود.اما اهمیت آموزش این مساله به کودکان اینست که در انتخاب حیوانات خانگی دقت به خرج دهند و به هیچ‌وجه گیاهان و جانوران را از زیستگاهشان جدا نکنند و گونه‌های مهاجم را به خانه هایشان نبرند.ضمن اینکه باید بیاموزند حیوانات را خرید و فروش نکنند و فقط سرپرستی شان را به عهده بگیرند تا کم‌کم بازار فروش جانداران کم‌رونق شده و این روال غلط از بین برود.

در پایان این برنامه مسابقه جداسازی گونه‌های بومزاد ایران از گونه های غیر بومی به وسیله قلاب ماهیگیری جهت ثبت هرچه بهتر نکات گفته شده در سمینار در ذهن بچه‌ها، با استقبال بسیار زیاد آنان و والدین مواجه شد.

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما