ماجرای فیلم داستان فانتزی است که رابطه یک راکن به نام روفوس و جادوگر خوب را نشان میدهد که برای نجات دنیای شان از دست یک جادوگر شر تلاش میکنند.
در این فیلم دو کودک داستان را از زبان پدربزرگ خود از یک کتاب میشنوند. در این داستان روایت داستان دو نوجوان دختر و پسر است که وارد یک خانه قدیمی و قلعه مانند میشوند که این دو جادوگر در آنجا با هم درگیر شده اند. و ناخودآگاه درگیر داستان آنها میشوند.
به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه در این داستان این دو نوجوان همراه روفوس میشوند تا جادوگر خوب را نجات دهند و بعد هم از روی کتاب طلسم یک معجون برای نجات دنیای خودشان درست کنند و زن جادوگر هم به دنبال آن کتاب است تا از جادوی آن به نفع خود استفاده کند. که در نهایت تیم خیر پیروز میشود.
اما نکته ای که در مورد داستان های جادوگری اهمیت دارد این است که داستان باعث ترویج جادوگری نباشد و در این مورد چنین نیست. اما چرا کلیت جادوگری در این آثار مورد تایید است. وقتی یک اثر میخواهد فانتزی شود داستان لاجرم باید در قالب داستانی دربیاید که یا صحبت حیوانات است و یا جادوگری است، یا سفر در زمان است و یا هم داستان آدم فضایی هاست. و اگر داستانی به این موارد میپردازد اینطور نیست که ترویج جادوگری باشد چرا که اگر اینطور باشد شاهنامه و منطق الطیر و خیلی از کتاب های مفاخر ما باید حذف شود.
غالب بر داستان: داستان فیلم حول ماجراجوییهای دوستان و تلاش آنها برای نجات Rufus و در عین حال جهان خود میچرخد. این قصه از عناصر کلاسیک قصهگویی، از جمله دوستی و شجاعت، بهره میبرد.
شخصیتها: شخصیتها تنوع خوبی دارند و هر کدام ویژگیهای منحصر به فردی دارند که به عمق داستان و ایجاد تعاملهای معنادار کمک میکند. Rufus به عنوان شخصیت اصلی، جذاب و دلرباست.
پیامهای اخلاقی: فیلم به موضوعات مهمی مانند دوستی، وفاداری و شجاعت در مواجهه با چالشها میپردازد، که این برای تماشاگران جوان به خوبی قابل درک است.
در ترویج جادوگری نکته مهم این است که این جادوگری بر مبنای یک واقعیت و شیوه مرسوم باشد مثل انیمیشن ۹ یا فیلم اسرار حروف و یا فیلم پی و یا پروژه جادوگر شهر بلر و … از این دست .
در این فیلم ها داستان حول یک جریان است که به نمادها و روش های جادوگری و سحر و طلسم واقعی اشاره میکند. مثلا در انیمیشن ۹ خود عدد ۹ یکی از مقدس ترین اعداد کابالیست هاست و همچنین زنده شدن عروسک خود نماد گیوم است. و این موارد در این عرفان واره شیطانی وجود دارد و از طریق این انیمیشن برای کودک معرفی میشود تا بعدا برای او آشنا سازی شود و بتوان این خرافات را به خورد او داد.
اما در این اثر جادوگری یک بستر ساده روایت داستان است که در داستان های مادربزرگ ها و پدربزرگ ها مرسوم است و سبقه آموزشی و ترویجی ندارد.
برا اینکه اثر این مورد هم کمتر شود میتوان از کتاب جادو با نام کتاب شگفت انگیز یاد کرد و یا صحنه های تقابل جادوگران و جایی که شبیه طلسم میشود را حذف کرد. و حتی خود جادوگران را شعبده باز نامید یا اصطلاح جدیدی خلق کرد.
در این اثر وجود یک حیوان که حرف میزند و رفتار انسانی دارد و نیز کمدی بودن داستان باعث شده است که اثر فانتزی تر شود و جنبه سرگرمی آن بیشتر شود.
این فیلم به دلیل داشتن شخصیت اصلی نوجوان مناسب شبکه امید میباشد.
پیغام شما