ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > «محیا» روایتی از رنج زندگی کودکان غزه در میان ویرانی

«محیا» روایتی از رنج زندگی کودکان غزه در میان ویرانی

«محیا» روایتی از رنج زندگی کودکان غزه در میان ویرانی

امیر فیضی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «محیا» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) می‌گوید تلاش کرده است تا آنچه بر کودکان غزه می‌گذرد را با نگاهی کودکانه روایت کند.

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امیر فیضی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن «محیا» درباره شکل گیری ایده اولیه این اثر توضیح داد: سالهاست که برای بچه ها کار می کنم و برای آنها فیلم می سازم و دنیای بچه‌ها برایم مهم است. جنگ و اتفاقاتی که بزرگترها در دنیا باعث آن می‌شوند، بیشتر از همه به بچه‌ها آسیب و صدمه می زند و دنیای زیبای آن ها را به سمت ویرانی برده، رویاهایشان را خاموش و روند زندگی آرام و زیبایشان را با مخاطرات فراوانی روبرو می کند. چیزی که هیچ کودکی در هیچ نقطه از کره خاکی سزاوار آن نیست و فقط رنج های آن را باید به جان خریده و تحمل کند یا زندگی شیرینش را از دست بدهد. آنچه بر کودکان غزه گذشته و می‌گذرد رنج و ستمی است که حاصلی جز ویرانی و اندوه برای این سرزمین و بچه‌های آن ندارد.

وی ادامه داد: این نقطه شروعی بود برای رفتن به سراغ قصه ای که در آن بتوانم ذره ای از این رنج و اندوه را با نگاهی کودکانه روایت کنم. رنج و اندوهی که بر سر کودکان و طبیعت و به عبارت بهتر بر زندگی در آن سرزمین آوار شده است. در میان عکس هایی که از غزه منتشر شد، عکس مناره افتاده مسجدی در یکی از محله‌های شهر تلنگری بود تا ایده‌ای و سپس قصه¬ای در ذهنم شکل بگیرد. قصه‌ای که بشود آن را در دنیای انیمیشن و در زمانی کوتاه تعریف کرد و اثرگذاری لازم را هم داشته باشد. همه این ها «محیا» را پیش رویمان قرار داد.

کارگردان «محیا» درباره پروسه تولید این اثر بیان کرد: پس از نگارش و ارایه به مرکز گسترش و گذراندن مراحل تصویب تا قرارداد که الحق و الانصاف در بهترین و سریعترین زمان هم به سرانجام رسید، به سراغ طراحی ها رفتیم. چه طراحی شخصیت اصلی و چه طراحی فضاها و لوکیشن ها و … . 

فیضی افزود: این قصه در بستر استاپ موشن یا همان تک فریم عروسکی تعریف می شود و به همین دلیل باید درباره آن تحقیق مفصلی می کردیم و به نقطه ای برای ساخت و ساز دکورها و لوکیشن اصلی می رسیدیم. مکان اصلی قصه مابه ازای واقعی دارد و باز تعریف آن برای رسیدن به فرم و شکلی با قابلیت اجرا چندین ماه زمان برد. فضاها و مکان های قصه علاوه بر داشتن ماهیت وجودی باید نشانه ها و آثار جنگ را هم داشته باشند. جنگ و ویرانی هرگز زیبا نیست و چالش اصلی ما نمایش این ویرانی در فرم خاص و جذابی است که هم روایت قصه ما در آن شکل بگیرد و هم در شکل و فرم چشم نواز و کاربردی باشد. عروسک طراحی و ساخته شده است و در حال ساخت دکورها و ماکت های مورد نیاز هستیم و اصرار داریم تا جای ممکن بیشتر مکان های موردنیاز قصه را بسازیم و امیدواریم مانعی به خصوص در هزینه‌ها پیش نیاید.

این تهیه کننده و کارگردان درباره مدت زمان «محیا» گفت: این قصه در زمانی هفت دقیقه‌ای روایت می‌شود. از اوایل بهمن ماه سال گذشته در حال طراحی و ساخت و سازها هستیم و اگر مشکلی نباشد تا اواخر خرداد بخش زیادی از لوکیشن اصلی آماده است و تصویربرداری و انیمیت را شروع می‌کنیم. استوری بردها و استوری ریل هم در مراحل پایانی است.

وی درباره همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی توضیح داد: خدارا شکر مرکز گسترش وجود دارد و برای تولید کارهای خاصی مثل این قصه پشتمان به حمایت آنها گرم است. همانطور که اشاره کردم پروسه ارایه طرح و متن تا قرارداد در زمانی کمتر از دو ماه به سرانجام رسید و همین نکته بسیار باارزشی است که در زمینه کارهای مستقل و خاص وجود دارد. از همه دوستان مرکز گسترش سپاسگزارم و امیدوارم حاصل کار رضایت‌بخش باشد.   
 
فیضی درباره برنامه خود برای نمایش و پخش انیمیشن «محیا» مطرح کرد: «محیا» روایت قصه ای تصویری و بدون کلام است. قصه‌ای از دنیای کودکی در دل جنگی ویرانگر و در ساختاری خاص (استاپ موشن) که همواره می تواند جذابیت های بصری خاصی داشته باشد و با توجه به موضوع، نوع روایت و ساختار؛ امیدوارم توجهات متنوعی را به خود جلب نماید. جنگ‌ها همواره بیش از همه به بچه ها و محیط زیست و طبیعت بی پناه و بی گناه آسیب می‌رسانند. «محیا» روایتی از زندگی در میان ویرانی است.

امیر فیضی در پایان گفت: امیدوارم که بتوانم روند تولیدات خاص استاپ موشنی را با کمک دوستان عزیز خود ادامه دهیم و تولیدات منحصربه فرد و جذابی ارایه نماییم. 

«محیا» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما