ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند: امام صادق (ع) شاعرانی که شعرشان متناسب با کودکان و نوجوانان شیعه بوده می‌شناخته و آموزش اشعار برخی از آنها مثل «عبدی» را به شیعیان خود توصیه می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ونویسنده و شاعر کودک و نوجوان در یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «یَا مَعْشَرَ الشِّیعَهِ عَلِّمُوا أَوْلَادَکُمْ شِعْرَ الْعَبْدِیِّ فَإِنَّهُ عَلَی دِینِ اللَّهِ؛ ای جماعت شیعه، به فرزندانتان شعر «عبدی» را یاد دهید، همانا او بر دین و آیین خداست.» (گزیده‌ای جامع از الغدیر موسسه میراث نبوت، ص ۲۰۳)؛ این مهم نشان می‌دهد که امام صادق (ع) بر اوضاع فرهنگی زمان خود اشراف داشته، شاعران را رصد کرده و می‌شناخته است. 

این امام بزرگوار شاعرانی که شعرشان متناسب با کودکان و نوجوانان شیعه بوده می‌شناخته و آموزش اشعار برخی از آنها مثل «عبدی» را به شیعیان خود توصیه می‌کردند؛ برای گزینش «عبدی» به عنوان شاعر مناسب برای کودکان و نوجوانان، معیاری به دست داده و این معیار، بر آیین و دین خدا بودن است، علاوه بر تخصص و مهارتی که این شاعر در فن شعر داشته است.

قرآن به آدمی سفارش می‌کند که به خوراک خویش بنگرد، فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ. (عبس/۲۴) و امام صادق (ع) نیز در تبیین این آیه فرمودند که یعنی به دانشی که می‌گیرد بنگرد از که می‌گیرد. (تفسیربرهان، جلد ۴ صفحه ۴۲۹). با تامل در شرایط فرهنگی زمانه خود می‌بینیم چه قدر تکلیف‌ِ بر زمین مانده و بر دوشمان سنگینی می‌کند که باید به آن‌ها عمل شود.

برخی از تکالیفی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل شناخت کتاب شعر، قصه، فیلم، اسباب‌بازی و دیگر نرم‌افزار‌هایی که می‌تواند به دین‌داری کودکان ما کمک کند و معرفی کتاب‌های جذاب و نویسندگان باورمند و نیز معرفی مجلاتِ مناسب و دینی به آنها می‌شود؛ همچنین شناختن راه‌های علاقه‌مند‌کردنِ کودکان به کتاب و هزار نکته باریک‌تر از مویِ دیگر از تکالیفی است که باید به آن توجه و عمل شود و اینها همه، تکالیفی است که پیشوای صادق(ع) بر دوش شیعیان خویش گذاشته است؛ به راستی ما به عنوان نویسنده و شاعر کودک و نوجوان تا چه حد نسبت به نسل تشنه و بی‌پناه کودک و نوجوان احساس تکلیف می‌کنیم که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها : ، ، ، ، ،

پیغام شما