ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > آسیب شناسی شبکه های اجتماعی برای دختران

آسیب شناسی شبکه های اجتماعی برای دختران

آسیب شناسی شبکه های اجتماعی برای دختران

به همت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و با مشارکت بانک ملی ایران، نشست تخصصی فعالین فضای مجازی در عرصه دختران و معرفی بخش دختران در ویترین بله با حضور تعدادی از بانوان فعال فرهنگی اجتماعی در سالن اجتماعات «فردوسی» بانک ملی برگزار شد. دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم با تقدیر از حمایت بانک ملی ایران از بانوان کشور در بخش پیامرسان بله گفت: این پیامرسان با تعهد و مسئولیت نسبت به امور بانوان کشور، عزمش را برای حمایت از فعالان فضای مجازی جزم کرده است که این اقدام شایسته تقدیر است.

وی ابراز امیدواری کرد تا پیامرسان بله بسترهای لازم را برای بانوان سرپرست خانوار فراهم کند تا در بخش هایی مانند بازار مجازی و صادرات به کشورهای دیگر، بازاریابی محصولات این دسته از فعالان اقتصادی، تقویت شود.

در این جلسه سرکار خانم لیلا سادات طبسی رئیس کمیسیون ارزیابی و نظارت انجمن تخصصی کودک و رسانه به ایراد سخنرانی به صورت تماس تصویری و مجازی پرداخت. لازم به ذکر است تنها سخنرانی که ارتباط مجازی و تصویری بر خط در این جلسه داشت ایشان بودند که پس از معرفی خود و انجمن تخصصی کودک و رسانه به مبحث مورد نظر پرداختند.

خلاصه ی مباحث مطرح شده از جانب ایشان:

موضوع:آسیب شناسی شبکه های اجتماعی برای دختران تربیت به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار کودک و نوجوان تاثیر می گذارد و شبکه های مجازی به صورت غیر مستقیم بر رفتار افراد تاثیرگذارند. در شرایطی که ما در آن زندگی می کنیم ناگزیریم از استفاده از شبکه های مجازی و خواه ناخواه زمان زیادی را صرف این شبکه ها می کنیم که گاه از وقتی که برای موارد دیگر صرف می کنیم نیز بیشتر است. پس شبکه ی مجازی عاملی تاثیر گذار در تربیت است. در کودکان و نوجوانان هم استفاده از این شبکه ها بسیار زیاد است. از تاثیرپذیرترین افراد، نوجوانان هستند. از آنجایی که نوجوانان علاقه مند به دیده شدن ، مورد قبول واقع شدن و تایید شدن هستند، شبکه های مجازی را راه خوبی برای نیل به این مقصود می دانند. و البته در دختران حتی این موارد بیشتر است. اگر پسر از تمام موارد زندگی اش عکس می گذارد مثلا از غذا خوردن، حتی کارهای روزمره و یا خنده دار. اما دختر علاقه مند است که فقط زیبایی ها و اتفاق های خوب و قشنگ زندگی اش را به اشتراک بگذارد او خود را زیبا، شاد و موفق نشان می دهد و این ابتدای راه است. در او دوگانگی ایجاد می شود چون قرار است کسی باشد که نیست. از دیگران برای پست ها، زیبایی، موفقیت ها و… لایک می گیرد و تعریف می شنود. این گونه است که هر روز از دنیای واقعی دور شده و خود را دختری همه چیز درست می بیند. در حالی که او هم مانند دیگران نقاط مثبت و منفی را همراه به هم دارد. او توقع دارد در دنیای واقعی نیز همین گونه باشد و وقتی می بیند واقعیت چیز دیگری است، رویاهایش را بر باد رفته می بیند. پس سرخورده و مایوس می شود و کم کم اعتماد به نفس واقعی اش کم و اعتماد به نفس کاذبی که از شبکه ی مجازی گرفته است زیاد می شود. همچنین وقتی دختران دیگر را در شبکه های مجازی می بیند که موفق، زیبا و شاد هستند و آن گونه که در پستهایشان می بیند، بی نقص و مشکل هستند، احساس سرخوردگی می کند که چرا خودش اینگونه نیست و یاس و ناامیدی در او به وجود می آید یا زیاد می شود. دختران در مقایسه با پسران احساساتی تر و در نتیجه در ناملایمات شکننده تر هستند. زود دل می بندند و دیر فراموش می کنند. گاه طعمه ی سرگرمی و یا افکار شیطانی افراد وسخت پریشان حال می شوند. دختران ممکن است تمام لحظات خوب زندگی و حتی رازهایشان را به اشتراک بگذارند که گاه مورد سو استفاده قرار می گیرد. اما با همه ی اینها ترجیح می دهند همچنان در این شبکه ها فعال باشند. حال با این شرایط راهکار چیست؟

مگر نه این است که بیشتر کارهایشان برای دیده شدن است؟ باید از همین احوال و افکارشان جهت کم شدن آسیبهایشان استفاده کرد. می توان پیج ها یی دخترانه ایجاد کرد. با علاقه مندی های دختران. رنگ های زیبا، طرح های زیبا، مهمانهای دوست داشتنی از خوانندگان، برنامه ها و شخصیت های مورد علاقه شان که مغایرتی با شئون اسلامی هم نداشته باشند. پیج هایی نظارت شده. در شبکه های اجتماعی جشنواره های متنوع برای هر طیف از دختران برگزار شود. گویندگی، شعر، نقاشی، آشپزی و… تا در این جشنواره ها دیده شوند. می توان اتاق فکری برای برنامه ریزی و نظارت این شبکه ها، ایجاد کرد که در آن مثلا روانشناس، پژوهشگر، فعال فرهنگی، نویسنده و… باشند. حتی دخترانی هم عضو باشند تا در مورد علاقه مندی هایشان و برنامه های پیش رو و… صبحت کنند و نظرات خود را بگویند. نتیجه این که شبکه های مجازی از تاثیرگذارترین عوامل تربیت برای کودک، نوجوان و از جمله دختران ماست. برای دور ماندن از آسیب های احتمالی اتاق های فکر، برنامه و جشنواره های جذاب در شبکه های مجازی و پیج های دخترانه می توانند نوعی راهکار باشند.

برچسب ها : ، ،

پیغام شما