ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مقالات > تاثیر رسانه کودک بر رشد و تربیت او

تاثیر رسانه کودک بر رشد و تربیت او

تاثیر رسانه کودک بر رشد و تربیت او

تاثیر رسانه های مختلف بر تربیت فرزندان و نوجوانان از جانب خانواده ها امروزه تبدیل به یک نگرانی شده است.

بسیاری والدین امروزه دغدغه هایی راجع به چگونه دور کردن فرزندانشان از رسانه ها مجازی دارند. با پیشرفت روز افزون علم به عدد رسانه ها اجتماعی افزوده می شود و به همین دلیل نیز دور کردن کامل کودکان از رسانه ها به طور کامل به نظر غیر ممکن می آید. از طرفی کودکان به دیلل اینکه توانایی قضاوت خوبی ندارند نباید به طور کامل از این رسانه ها استفاده کنند.
 

اثرات مثبت رسانه کودک

رسانه ها به غیر از جنبه های منفی که دارند جنبه های مثبتی نیز دارد. از رسانه ها برای تربیت کودکان نیز می توان استفاده کرد. از رسانه ها می توان  برای تربیت کودکان استفاده کرد. مهمترین اثرات رسانه بر تربیت کودکان عبارتند از :

کمک به رشد اگاهی

کودکان دبستانی امروزه با استفاده از رسانه ها می توانند آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به دانش روز افزایش دهند. کودکان با استفاده از رسانه ها می توانند آگاهی های علمی، سیاسی، فرهنگ و اجتماعی خود را بالا ببرند. به این ترتیب می توانند فرزند شما می تواند در آینده فردی آگاه و در جامعه موفق تر باشد.

کمک به رشد مهارت های اجتماعی

افرادی که از کودکی به درستی از رسانه ها استفاده کرده اند فردی اجتماعی تری شده اند. رسانه ها به کودکان این شانس را می دهدکه در مهارت های اجتماعی، دایره روابط اجتماعی و کسب دوستی های جدید رشد فراوانی داشته باشند.

الهام بخشی

فیلم ها و سریال ها می توانند به کودکان مسیر خاصی را نشان می دهد و ممکن است حکودک با نگاه کردن به این فیلم ها و ویدیو ها یمختلف به رشته و یا کار خاصی علاقمند کند. دیدن فیلم های پلیسی و اکشن نیز می تواند کودکان را ترغیب به رفتنبه سمت رشته های رزمی و پلیسی کند. البته دیدن بیش از حد این فیلم ها ممکن است روحیه کودکان را خشن کند. کودکان باید زیر نظر  والدین به درستی از رسانه ها استفاده کنند.

کمک به مهارت های هماهنگی حرکتی

بازی بیش از حد برخی از بازی های ویدیویی ممکن است باعث تحلیل مهارت های حرکتی کودکان شوند. اما برخی بازی های ویدیویی می توانند باعث تقویت مهارتهای حرکتی کودکان و هماهنگی اعصاب و عضلات آن ها و تقویت توانایی ذهنی آن ها می گردد.
 

کمک به رشد مهارت های خواندن و نوشتن

رسانه های مختلف از تلویزیون و رادیو گرفته تا فیلم و سریال های مختلف و حتی صفحات اجتماعی گاهی با معرفی برخی از کتاب ها و شیوه ها نوشتن کودکان را ترغیب به مطالعه بیشتر و یا نوشتن می کند. استفاده از وبلاگ، وبسایت و رسانه های مختلفی نیز می توانند باعث ترغیب کودکان به مطالعه و همچنین افزایش دایره لغات آن ها می گردد.

پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان برخی از اوقات فراغت خود در روز را می توانند با استفاده از رسانه ها سرگرم شوند. البته این ساعات سرگرمی با رسانه ها نباید بیش از حد گردد و باید زیر نظر والدین ساعات مشخصی را به بازی و سرگرم شدن بوسیله رسانه ها مشغول گردند.

اثرات منفی رسانه بر تربیت فرزندان

هر چه هم تلاش کنیم خوبی های رسانه ها را ذکر کنیم و اثرات مثبت آن را بازگو کنیم اما با این حال با استفاده غلط و افراطی ، رسانه ها نیز ممکن است اثرات مخرب و زیان باری را به جامعه و کودکان شما وارد کنند. برخی از آثار مخربی که می توانیم برای استفاده بیش از حد و یا استفاده نادرست از برخی رسانه ها مانند موبایل، تلویزیون و کامپوتر و فضاهای مجازی و آنلاین نام ببریم عبارتند از:

  • تخریب تصویر بدنی
  • عادی سازی خشونت
  • رفتار جنسی پر خطر
  • تجاری سازی همه چیز
  • چاقی و افزایش وزن
  • افت تحصیلی

چگونه می توان اثرات رسانه ها را بر تربیت فرزندان کنترل کرد؟

برای کنترل کودکانتان در استفاده از رسانه ها، بهترین کار این است که والدین برنامه های مناسب کودکان و همچنین برنامه هایی که کودک به آنها علاقه دارد را شناسایی کنید و اجازه دهید که کودکتان در ساعت های به خصوصی پای این برنامه ها بنشینند. همچنین تحقیقات و درس های کودکانتان را با استفاده از کلیپ ها و عکس ها علمی و وبسایت های مختلف انجام دهید. کودکان به این طریق هم به دروس خود علاقه مند تر می شوند و هم با جنبه های مثبت رسانه آشنا می شوند. رسانه ها به خودی خود آسیب زا نیستند و استفاده از آن ها است که تعیین کننده اثرات آن بر زندگی ما است. بنابراین بهترین راه حل در استفاده از رسانه ها، یادگیری نحوه استفاده صحیح از آن ها است.

جمع بندی
اثرات رسانه کودک بر رشد فکر و ذهنی کودک هم دارای آثار مثبت و سازنده است و هم می تواندآثار منفی و مخرب داشته باشد. چنانچه والدین استفاده صحیح از رسانه ها را به کودکان  خود آموزش دهند، رسانه ها می توانند آثار مثبت زیادی از جمله کمک به رشد مهارت های اجتماعی و مهارت های فردی و غیره داشته باشد. اما در مقابل اگر از رسانه ها به شکل صحیحی استفاده نشود ممکن است آثار بسیار مخربی بر فرزندان و آینده آن ها از جمله عادی سازی خشونت، افت تحصیلی و بسیاری آثار مخرب دیگری نیز بگذارد. برای کنترل و کودکان در استفاده از رسانه ها باید بتوانیم برنامه های مورد علاقه آن ها را برایشان فراهم کنیم. البته در صورتی که والدین خودشان به درستی از رسانه ها استفاده کنند کودک به صورت ناخودآگاه این استفاده صحیح را از آن ها می آموزد.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما