ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

چرا اینترنت کودک ؟

چرا اینترنت کودک ؟

اینترنت کودک طرحی است که توسط وزارت ارتباطات جهت دسترسی امن کودکان و نوجوانان به اینترنت و فضای مجازی کاربرد دارد.

در سال های اخیر شاهد رشد بی سابقه تکنولوژی و اینترنت بوده ایم. این موجب شده حتی کوچک ترین اعضای یک خانواده هم با ابزارهای استفاده از آن درگیر شود. البته اینترنت و فضای مجازی به خودی خود نقشی مثبت در زندگی ما و کودکان و نوجوانان دارد. ارائه آموزش مجازی مدارس یا آموزش هایی که از طریق دیگر در اختیار این قشر قرار می گیرد، نمونه هایی از مزایای فضای مجازی به شمار می آید. با این حال، استفاده محافظت نشده از اینترنت می تواند موجب رو به رو شدن کودکان و نوجوانان با صحنه های خشن و نامناسبی شود که در این سن به آن ها آسیب وارد می کنند. اینترنت کودک و نوجوان قصد دارد با محافظت از این قشر حین استفاده از اینترنت، آن ها را خطرهای احتمالی دور نگه داشته تا فقط به منابع مفید دسترسی داشته باشند.

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که استفاده از طرح مذکور اختیاری بوده و خانواده ها در صورت صلاحدید خود می توانند این طرح را برای کودکان و نوجوانان شان فعال سازی کنند. نکته دیگر این است که خانواده ها می توانند از اینترنت کودک ایرانسل و همراه اول استفاده کنند و محدودیتی از نظر اپراتور برای فعال کردن این طرح وجود ندارد؛‌ از این رو اگر قصد دارید کودکان و نوجوانان خود را در برابر آسیب های فضای مجازی، محتوای خشن و غیر اخلاقی و سایر مواردی که متناسب با سن آن ها نیست، محافظت کنید، طرح مذکور که با نام طرح ۴۵۶ هم شناخته می شود، به شما کمک خواهد کرد. از آن جایی که بسیاری از خانواده ها این طرح جدید را مفید دانسته و برای سلامتی روحی فرزندان شان، قصد به کارگیری آن را دارند، در این مقاله به صورت کامل توضیح می دهیم که اینترنت کودک چیست و روش فعال سازی آن برای اپراتورهای مختلف به چه صورت است. 

اینترنت کودک چیست؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با همکاری وزارت ارشاد و برخی نهادهای فرهنگی دیگر، طرحی با عنوان اینترنت کودک یا طرح ۴۵۶ ارائه کرد که با توجه به گسترش فضای مجازی و ابزارهای استفاده از آن مانند گوشی های موبایل، محافظت از کودکان و نوجوانانی که هنوز درک درستی از جنبه های منفی این فضا ندارند، الزامی است. در صورت توجه نکردن به این موضوع، اینترنت نه تنها برای آن ها مفید نبوده بلکه می تواند ضربه های جبران ناپذیر شخصیتی، روحی و ذهنی به آن ها وارد کند. طرح جدید وزارت ارتباطات تا حد زیادی می تواند به خانواده ها جهت محقق شدن این امر کمک کند. در رابطه با اینترنت کودک و نوجوان باید بگوییم که این نوع اینترنت دسترسی کودکان را مختل نمی کند، بلکه دسترسی آن ها را محدود می کند. به این ترتیب که امکان مواجه شدن آن ها با محتواهایی که برای سن و سال شان مناسب نیست را فراهم نخواهد کرد.

البته توجه داشته باشید که اینترنت در نظر گرفته شده برای کودکان و نوجوانان خود از چهار سطح کلی سبز، سفید،‌ زرد و نارنجی تشکیل می شود که هر یک از این سطوح، شرایط مختلفی را برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای کاربران فراهم می کنند. برای مثال، اولین سطح اینترنت کودک ایرانسل و همراه اول که با رنگ سبز مشخص شده است، مخصوص کودکان زیر ۵ سال است. این کودکان هنوز هیچ شناختی از فضای مجازی نداشته و بیش تر از سایر سنین در محرز آسیب های آن قرار دارند. در حالی که استفاده از اینترنت سبز کودک، یک محیط امن و محافظت شده برای آن ها ایجاد می کند. سایز سطوح سفید، زرد و نارنجی هم برای این قشر در سایر سنین طراحی شده اند. والدین پس از این که دانستند اینترنت کودک چیست ، می توانند از آن برای دسترسی امن  فرزندان شان به فضای مجازی استفاده کرده و با توجه به سن و سال آن ها، سطح دسترسی شان را تعیین کنند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما