ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > دیدار هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه با دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس

دیدار هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه با دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس

دیدار هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه با دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس

به نام هستی بخش

دیدار هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه با دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس

تعدادی از اعضای هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در کمیسیون فرهنگی مجلس واقع در بهارستان، میهمان حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای جلالی دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شدند. در این دیدار موضوع بررسی انحلال شبکه مختص مخاطب نوجوان به نام امید مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا جناب آقای حسین مدحت تهیه کننده ارشد تلویزیون و رئیس جذب مشارکت‌های انجمن به معرفی متقابل اعضای هیئت مدیره انجمن و همچنین معرفی حاج آقای جلالی پرداختند و ضمن تقدیر و سپاس از پذیرفتن اعضای انجمن در کمیسیون فرهنگی خواستار برگزاری جلسات رایزنی بیشتر با موضوع کودک و رسانه شدند. جناب حاج آقای جلالی نماینده محترم مردم شهرستان رفسنجان نیز ضمن خوش آمد گویی درباره اهمیت مخاطب کودک و نوجوان و فرهنگ پذیری این مخاطب ایراد سخن نمودند.

پس از آن آقای محمود علی پور رئیس انجمن تخصصی با توضیح درخصوص موضوع انحلال شبکه امید سیما گفتند با توجه به اهمیت مخاطب نوجوان که در اغتشاشات اخیر ضربه های بیشتری نسبت به سایر اقشار سنی مخاطب کشور داشته است لازم است تا توجه ویژه ای به این مخاطب شود و از احتمال انحلال شبکه امید ابراز تاسف کردند و خواستار ورود جدی کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان خانه ملت برای صیانت از حقوق این مخاطب در عرصه رسانه شدند. همچنین ایشان عنوان کردند که از اهداف اصلی انجمن صیانت از حقوق کودک و نوجوان در عرصه رسانه می باشد. و انجمن به عنوان یک سمن ملی و سازمان مردم نهاد مورد تایید وزارت کشور، بر خود لازم می‌داند که این موضوع را پیگیری نماید.

نوجوان و بحران هویت

در ادامه حاج آقای جلالی ضمن ابراز بی اطلاعی از این موضوع، آن را بسیار با اهمیت قلمداد کردند و درباره ضرورت توجه به مخاطب کودک و نوجوان از آیات و روایات سخنانی ایراد نمودند و با اشاره به آمار جهانی در این باره گفتند نوجوان امروز ما دچار بحران بی هویتی شده است و نیازمند توجه جدی است و باید همگان مخصوصاً در بخش های فرهنگی و رسانه‌ای توجه جدی به این مخاطب نمایند.ایشان تاکید کردند افزایش بودجه تولیدات این مخاطب لازم و ضروری است و همچنین توجه ویژه به شبکه آشیانه این مخاطبین یعنی شبکه امید را از مسئولین سازمان صدا و سیما خواستار شدند.در ادامه ایشان ضمن برشمردن هجمه های رسانه‌ای دستگاه‌های فرهنگی معاند مانند بی بی سی گفتند این بنگاه خبر پراکنی سالیانه ۴ میلیارد دلار بودجه دارد.ایشان ضمن انتقاد از ناچیز بودن بودجه های تولید که برای این مخاطب انجام میشود گفتند که این بودجه ها که کمتر از یک هزارم هزینه های فرهنگی در شبکه های معاند میباشد نیازمند بازنگری و بازتعریف دوباره است. ایشان با اشاره به اینکه مخاطب نوجوان در جهان، مخاطبی بسیار حساس و ویژه است گفتند با توجه به رشد و توسعه سریع تکنولوژی این مخاطب سکوهای مختلف دیگری را برای سرگرم کردن خود انتخاب نموده است و خواستار توجه جدی به این مخاطب در کشور شدند.

توسعه صنعت سینمای کودک

در ادامه سرکار خانم توکل نیا مبدع و مجری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شهرزاد در خصوص لزوم پرداختن به بازار جدیدی از تولیدات فاخر فرهنگی اینگونه ادامه دادند که طرح توسعه صنعت سینمای کودک در کشور با همکاری کشورهای همسایه سال ۹۸ ارائه شد و متاسفانه با وجود اینکه این طرح می توانست برای کشور بیش از درآمدهای نفتی تولید منافع بکند اما با بی توجهی مسئولان فرهنگی وقت مواجه شد. و اگر این پروژه آغاز شده بود اکنون ما می توانستیم از ظرفیت فرهنگی مشترکی که با کشورهای همسایه خود داریم یک بازار بزرگ تولید فیلم و سریال را تشکیل دهیم.

خسارت محض

حاج آقای جلالی دبیر اول کمیسیون فرهنگی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه افراد متخصص در حوزه رسانه که می توانستند در کشور به تولید آثار بپردازند دست به مهاجرت از کشور زدند و فرمودند: ولی با بی توجهی به این حوزه و عدم اختصاص بودجه مناسب هنرمندان و متخصصان ما برای کشورهای دیگر در حال تولید آثار ارزان قیمت هستند و این مسئله را یک خسارت محض برای کشور برشمردند که نشان میدهد کشور بعد از هزینه کردن بسیار برای هنرمندان متخصص، نیروی کار مجانی و ارزان را برای کشورهای دیگر به راحتی در اختیار آن‌ها گذاشته است. همچنین ایشان ضمن تاکید بر اینکه برای بزرگ کردن یک کودک، ما در کشور تمام هزینه های سلامت خوراک پوشاک آموزش را در اختیار او قرار میدهیم اما هزینه‌ای برای ساختن فکر و هویت او نمی کنیم و به همین دلیل کودک و نوجوان ما بر سر سفره فرهنگی دیگران رشد می کند و این مساله را یک ضایعه تاسف‌بار برشمردند.

رقابت نفس گیر

در ادامه این دیدار جناب استاد میلانی صدر دبیر انجمن تخصصی کودک و رسانه گفتند که اکثر افراد فرهنگی و هنرمندان در کشور با مشکلات و مضیقه های مالی مواجه هستند و این فشارهای مالی باعث شده است تا ذهن و خلاقیت این هنرمندان نتواند در خدمت فضای فرهنگی کشور قرار بگیرد و هنرمندان و فرهنگیان کشور نتوانند وظیفه خود را در قبال تربیت نسل جدید کشورشان انجام دهند. جناب آقای حمزه ئی از اعضای محترم هیئت مدیره نیز در خصوص لزوم توجه به تولیدات انیمیشنی و بازار بزرگ آن نکات مهمی را طرح کردند از جمله گفتند: که مثلاً همین فیلم سینمایی هری پاتر در سال ۲۰۰۱ با بودجه ۱۲۵ میلیون دلار یعنی قریب به ۶ هزار میلیارد تومان تولید شد در حالی که بودجه اختصاصی به سازمان عریض و طویل صدا و سیما به عنوان تنها رسانه تلویزیونی کشور بعد از ۲۰ سال از تولید آن اثر تاز به حدود ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که کل آن برابری با بودجه تولید یک سینمایی در حوزه نوجوان می کند و اگر قرار باشد که کودک و نوجوان ما بر سر سفره فرهنگی ما بنشیند باید برای آن هزینه کرد.

سرانه رسانه ای ناچیز کودک و نوجوان از بودجه

حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای جلالی نیز ضمن تایید این مطلب لزوم تعامل جدی انجمن تخصصی کودک و رسانه با کمیسیون فرهنگی مجلس را خواستار شدند تا به صورت ویژه به مخاطب کودک و نوجوان در کارهای فرهنگی بها داده شود. همچنین ایشان فرمودند در کشور ژاپن درآمد این کشور تنها از بخش تولید انیمیشن چند برابر درآمد حاصل از فروش نفت در ایران می باشد. و صرفه اقتصادی این بخش به حدی زیاد است که ما اکنون شاهد این هستیم، آثاری که ۷۵ سال پیش تولید شده اند همچنان قابل پخش برای مخاطب کودک و نوجوان است. به طور مثال انیمیشن آلیس در سرزمین عجائب که ۷۵ سال پیش تولید شد برای پانزده نسل به نمایش درآمده که اگر بخواهیم هزینه تولید آن را بر جمعیت و مدت زمان پخش آن تقسیم کنیم تمایل به صفر پیدا می‌کند. پس هزینه در این بخش نه تنها زیان ده نیست که همواره دارای منافع کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت است.ایشان ضمن اشاره به جمعیت ۷ میلیونی مخاطب نوجوان در کشور آن را مخاطبی فرار از پای تلویزیون توصیف کردند و گفتند: که با وجود رقبای سرسختی چون بازی های آنلاین رایانه ای و سکوهای پخش انتخابی فیلم و سریال و شبکه های مجازی سرگرم کننده هیچ کشوری آن را کنار نمی‌گذارد. مثلا در ژاپن با همین تعداد مخاطب نوجوان شبکه های تلویزیونی مخصوص مخاطب نوجوانش زیر یک میلیون مخاطب دارد و یا فرانسه با دارا بودن ۴و نیم مخاطب نوجوان هشت شبکه نوجوان دارد که برخی نیز کاملا دخترانه است و هیچکدام هم بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر مخاطب ندارد. اما این مسئله باعث نشده است که کانال های تلویزیونی این مخاطب را تعطیل نمایند. اینکه زمزمه تعطیلی این شبکه شنیده شود نشان از ناپختگی و عدم داشتن چشم انداز به نسل آینده دارد. با توجه به منابع خبری موثقی که داریم در جریان هستیم که بودجه برخی شبکه های سیما ده برابر بودجه اختصاصی به مخاطب کودک و نوجوان است. بودجه برخی شبکه ها که بیشتر هم برنامه های ورزشی پخش می‌کنند حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است در حالی که مخاطب جوان چندان پای این شبکه به خاطر برنامه‌های غیر ورزشی نمی نشیند ولی بودجه شبکه های پویا و نهال و امید مبلغی یک دهم این مقدار است که اگر جمعیت ۲۵ میلیونی مخاطب کودک و نوجوان تقسیم شود رقمی حدود هزار تومان سرانه اختصاصی این مخاطب برای سرگرمی و آموزش است در حالی که همین مقدار در رسانه های معتبر و حرفه ای جهان با توجه به پژوهش های رسانه ای معتبر، مبلغی بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان است که هزار و پانصد برابر بودجه اختصاصی به این مخاطب در کشور ماست و این یک زنگ خطر جدی در این زمینه است. و این انحلال در راستای طرح تحولی سازمان صدا وسیما با سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست. و ما نباید به عنوان پیشرو و مدیران جنگ نرم، همین چراغ کم سو را هم خاموش کنیم و امید سازمان را ناامید کنیم. بلکه باید با تزریق امید و نشاط هویت ایرانی اسلامی را در مخاطب آسیب دیده نوجوان زنده کنیم.

مشاور امین با قدرت اجرایی


همچنین سرکار خانم دکتر سلیمان زاده رئیس کمیسیون روابط عمومی انجمن پیشنهاد کردند که در صورت امکان در کمیسیون فرهنگی مجلس مشاورینی در حوزه کودک و نوجوان باشند تا بتوانند در این زمینه به کمیسیون فرهنگی مجلس مشاوره لازم را ارائه نمایند. حاج آقای جلالی نیز ضمن استقبال از این موضوع پیشنهاد دادند که در خود سازمان صدا و سیما نیز رئیس سازمان صدا و سیما از مشاور امین با قدرت تصمیم سازی و اجرایی در حوزه کودک و نوجوان استفاده کند و تنها به یک مشاور نمادین و رفع تکلیفی اکتفا نشود و از گروه های کارشناسی و تخصصی کودک در عرصه رسانه مثل همین انجمن تخصصی کودک و رسانه بهره مند شود. و واقعا جای تقدیر و تشکر دارد که اعضای دلسوز و دغدغه مند این انجمن و سمن متخصص مردمی پیگیر این مسئله بسیار حیاتی شدند. به نوبه خودم و از طرف سایر اعضای کمیسیون فرهنگی از شما و انجمن تخصصی تان تشکر میکنیم. همچنین ایشان ادامه دادند : بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب که فرهنگ را زیر بنای اقتصاد میدانند باید بودجه های لازم را برای تولیدات فاخر و شاخص در اختیار گروه های برنامه ساز نوجوان و کودک قرار دهند. و این اختصاص بودجه هم مورد دقت و وسواس باشد تا دست افراد خبره و هنرمند برسد و اینطور نباشد که خدای ناکرده این بودجه ها توسط رانت خواران و یا نزدیکان برخی مدیران اجرایی حیف و میل شود و به جای تولید برنامه‌های با کیفیت شاهد تولیدات رفع تکلیفی و ضعیف باشیم و در کنار تعهد تخصص را هم ببینیم. و با توجه کردن به تخصص و تعهد مبتنی بر شاخص های تراز انقلاب اسلامی و متناسب با کشور بزرگ ایران اسلامی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب هم باشد میتوانیم شبکه کودک رو پویاتر و شبکه امید رو با نشاط تر و فعال تر کنیم نه اینکه دنبال تعطیلی امید باشیم. در پایان جلسه قرار بر این شد که با حضور دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی صحبت های هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه در حوزه رسانه کودک و نوجوان شنیده شود و همچنین برای عدم انحلال شبکه امید به عنوان تنها آشیانه مخاطب نوجوان در صدا و سیما از طرف مجلس اقدامات موثری صورت پذیرد. و رئیس محترم سازمان صدا و سیما و هیئت همراه برای پاسخگویی به انحلال این شبکه به کمیسیون فرهنگی دعوت شوند. همچنین ایشان ادامه دادند که ان شاالله بتوان با گفتگو و مذاکرات بودجه های لازم برای مخاطب کودک و نوجوان برای برنامه سازی در اختیار آنها قرار گیرد.

در پایان عکس یادگاری در محل کمیسیون با حضور حاج آقای جلالی و هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه به ثبت رسید.

برچسب ها : ، ،

پیغام شما