ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > فراخوان تنظیم شکایت بین المللی از رسانه‌های ناقض حقوق کودک

فراخوان تنظیم شکایت بین المللی از رسانه‌های ناقض حقوق کودک

فراخوان تنظیم شکایت بین المللی از رسانه‌های ناقض حقوق کودک

به نام خدای رنگین‌کمان

این روزها با هجوم رسانه‌های بی تعهد، لزوم نظارت بر رسانه‌ها بیش از پیش به چشم می‌خورد.

کودک و نوجوان امروز مظلوم‌تر از همیشه درد هجوم بر ذهن و عواطفش را حمل می‌کند.

خانواده‌ای را فرض کنید. از نظر علوم روانشناختی کودک باید مادر و پدر را قابل تکیه بداند و این حس در او به نقطه‌ی باور برسد، که اگر غیر از این باشد کودک احساس ناامنی و نگرانی خواهد کرد. اعتماد به نفسش پایین می آید و مشکلاتی گریبانش را خواهد گرفت. حتی روانشناسان توصیه می‌کنند اگر در خانه مشکل مهمی وجود دارد که باعث می‌شود شأن و قدر پدر و مادر در نزد کودک افول کند، لازم نیست کودک آن را بدان گونه بفهمد. حال مقایسه کنید با یک جامعه، ممکن است در خانه‌ی بزرگ جامعه، مشکلاتی باشد اما برای کودک، جایی که در آن زندگی می‌کند مأمن است. کودک در آنجا رشد کرده، شادی و غم‌هایش در آنجا شکل گرفته و با قانون‌هایش زندگی کرده است. دوباره به مثال خانواده برمی‌گردیم. اگر خانواده‌های همسایه، بنا به حسادت یا هر دلیل دیگری، مشکلات پدر، مادر و خانواده را مدام نزد کودکان بازگو  کنند و بزرگ جلوه دهند و یا حتی مشکلات بزرگتری را هم به خانواده‌ی کودک نسبت دهند، شاید در ابتدا کودک برای قبول آنها مقاومت کند، اما کم کم احساس سرخوردگی، ناامنی و نگرانی در قلب کوچکش رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. حتی ممکن است این احساس کودک را به تنفر و انزجار و در نتیجه ترک خانه هدایت کند.

همچنین است در اجتماع، که برخی رسانه‌ها مدام در طبل کینه، مشکلات و درد و نفرت برای کودکان و نوجوانان، می‌کوبند و به آثار روحی روانی آن برای کودکان و نوجوانان هرگز توجهی ندارند. از آن سو دمادم، دم از حقوق بشر می‌زنند.

شبکه‌های فارسی زبان مختلفی این روزها بارها و بارها از کودکان و نوجوانان خواسته‌اند که به خیابان‌ها بروند و حتی به آنها خشونت را آموخته‌اند. از کودکان و نوجوانان خواسته‌اند که لوازمی همراه خود داشته باشند که در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. بر اساس مفاد کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل متحد، (کودکان نباید تحت استعمار قرار گیرند و برای مبارزات مسلحانه و کار در خیابان به کار گرفته شوند).

در این شرایط، در حالی که در هر جامعه کودکان و نوجوانان و آرامش آنها خط قرمز جوامع هستند، دعوت از آنها برای خشونت و شرکت در خشونت،  کدام قانون حقوق بشر را در بر می گیرد؟!

چه بسیار کودکان و نوجوانانی که با سخنان و شایعات این رسانه‌ها، دچار اضطراب، یأس و عدم اعتماد به نفس شده‌اند. خصوصا در دوران نوجوانی که خود دوران بحران و سردرگمی است، با عملکرد این رسانه‌ها، نوجوان بسیاری، به ناراحتی‌ها و مشکلاتی دچار شده‌اند. نوجوانان هم با تبلیغ و تشویق آنها به خیابان آمدند و اکنون با آثار سوء آن مواجه هستند.

انجمن تخصصی کودک و رسانه در نظر دارد به عنوان یک سازمان مردم نهاد، شکایت حقوقی نزد مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی جهت دفاع از حقوق کودکان و نوجوانانمان در عرصه رسانه تنظیم نماید. بدین منظور از وکلا و متخصصان عرصه حقوق بین الملل که تمایل به تنظیم این شکایت دارند و نیز عزیزانی که اسناد و مدارکی جهت محکومیت رسانه‌های غیرمتعهد میتوانند ارائه کنند، دعوت می‌شود که جهت همکاری اعلام آمادگی نمایند. سپاسگزار همکاری‌تان هستیم.

انجمن تخصصی کودک و رسانه
کمیسیون نظارت و ارزیابی
پل ارتباطی ما با شما در ایتا و بله: ۰۹۱۵۹۷۴۳۵۰۲

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما