ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > نشست ششم (نشست اول گروه حامیان) انجمن تخصصی کودک و رسانه

نشست ششم (نشست اول گروه حامیان) انجمن تخصصی کودک و رسانه

نشست ششم (نشست اول گروه حامیان) انجمن تخصصی کودک و رسانه

ششمین نشست انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار شد.

ششمین نشست انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار شد. این نشست در روز سه شنبه ۶ شهریور ماه ۹۷ ساعت ۱۶در دفتر کادرها با حضور مدیران و عوامل برنامه ساز کودک برگزار شد.

در این میزگرد تخصصی که در ادامه میزگرد قبل بود قرار بود کلیات و اهداف و ماهیت سند به صورت طوفان فکری به بحث گذاشته شود که با مصوبه اعضا کمیته کارشناسی به کمیته حامیان انجمن در دست تاسیس کودک و رسانه تبدیل شد.

متن صورتجلسه نشست

صورتجلسه نخستین نشست کمیته حامیان انجمن درد دست تاسیس کودک و رسانه نهایی

متن گزارش نشست سه‌شنبه ۶ شهریور تقدیم می‌شود:

↩️تغییر مسیر!

شاید بتوان مهم‌ترین رویداد ششمین نشست «کمیته تدوین راهنمای تولید برنامه‌های استاندارد برای کودکان» را، با عبارت «تغییر مسیر» توصیف کرد. این «تغییر مسیر» برای تمام  اعضای گروه تلگرامی «انجمن تخصصی کودک و رسانه» احتمالا آنقدر اهمیت دارد که لازم است با دقت و جزئیات بیشتری گزارش شود.

🔅همانطور که اعضای محترم گروه تلگرامی «انجمن تخصصی کودک و رسانه» اطلاع دارند، از مدت‌ها پیش کمیته‌ای متشکل از گروهی از اعضای علاقمند برای بازبینی برنامه‌های موفق کودکان تشکیل شد تا بعد از بررسی عوامل موثر در موفقیت برنامه‌های موفق، جزوه‌ی راهنمایی بر اساس این عوامل تهیه کنند و در اختیار تمام اعضای انجمن در دست تأسیس کودک و رسانه قرار دهند.

نشست چهارم

در چهارمین نشست این کمیته که به منظور بررسی عوامل موفقیت «محله راجرز» برگزار شد، تمام حاضران در آن نشست نظرات  و تحلیل‌های خودشان در مورد علل موفقیت این برنامه را ارایه دادند و قرار شد کمیته‌ای سه نفره بر اساس توضیح‌های ارایه شده در همان نشست، پیش‌ نویس سند راهنمای تولید برنامه‌های با کیفیت برای کودکان را تنظیم کند و برای تصویب به نشست بعدی کمیته ارایه دهد.

نشست پنجم

موضوع پنجمین نشست این کمیته که عصر روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۹۷  برگزار شد، قرائت و اصلاح و تصویب این سند بود. اما در جریان بررسی پیش‌نویس آن جزوه راهنما، پیشنهادهای به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد ابتدا ساختار کلی سند از طریق گفتگوی اعضا مشخص شود و سند جایگزین بر اساس ساختار مصوب بازنویسی شود. ادامه بررسی ساختار سند مورد نظر به نشست ششم کمیته موکول شد که عصر روز سه‌شنبه ۶ شهریور ۹۷ در دفتر کارگاه‌های آموزش دستورنامه رابرت (کادرها) برگزار شد که مسؤل آن در مورد امور پارلمانی انجمن در دست تأسیس کودک و رسانه به اعضای انجمن مشاوره می‌دهد.

نشست ششم

در آغاز ششمین نشست کمیته و در ادامه بررسی‌های نشست قبلی قرار شد در مورد عنوان سند به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای ساختاری سند مورد بحث تصمیم‌گیری شود.

✳️نخستین عنوان پیشنهادی این بود:

 راهنمای تولید برنامه‌های با کیفیت برای کودکان.

اما در جریان مذاکره در مورد همین عنوان، یکی دیگر از اعضا عنوان جایگزین دیگری ارایه داد:

پیش‌نویس اساسنامه انجمن کودک و  رسانه. 

بدیهی است که اگر این پیشنهاد به تصویب می‌رسید مسیر حرکت کمیته به طور کامل عضو می‌شد. اما استدلال‌های مطرح شده برای تصویب این پیشنهاد جایگزین آنقدر مجاب کننده بود که اعضای کمیته با اجماع عمومی به این پیشنهاد رأی دادند و به این ترتیب کمیته در مسیر دیگری افتاد که پیامدهای مهمی خواهد داشت. اما جا دارد پیش از پرداخت به پیامدهای این تغییر مسیر، دلایل موافقان با این پیشنهاد به اجمال گزارش شود.

دلایل تغییر مسیر!

به اعتقاد موافقان با پیشنهاد اصلاح، اساسنامه یک انجمن، در واقع مجموعه‌ی قواعد مورد توافق ناظر بر خود انجمن است که به صورت منسجم و مکتوب تدوین شده و به تصویب علاقمندان عضویت در آن انجمن می‌رسد و هر شخص علاقمند بعد از امضای اساسنامه به عنوان یک قرارداد مشارکت مدنی،  متعهد می‌شود که در تمام فعالیت‌های جمعی انجمن طبق همان قواعد مورد توافق عمل کند.

✅موافقان استدلال می‌کردند در حالیکه ما هنوز اساسنامه خودمان را تهیه نکرده‌ایم، چه بسا برای تصویب هر سند و راهنمای آموزشی  که قرار باشد با عنوان انجمن در اختیار اعضا و علاقمندان قرار بگیرد، با مشکلات ناخواسته حقوقی مواجه شویم. این استدلال آنقدر مجاب کننده بود که پیشنهاد جایگزین کردن عنوان : «پیش‌نویس اساسنامه انجمن کودک و رسانه» به جای عنوان «راهنمای تولید برنامه‌های استاندارد برای کودکان» با اجماع عمومی به تصویب رسید. اما سؤالی که بلافاصله مطرح شد این بود که آیا اعضای حاضر کمیته صلاحیت تدوین پیش‌نویس اساسنامه انجمن کودک و رسانه را دارند؟ و اگر دارند این صلاحیت از کجا گرفته شده است؟ و به چه رکنی پاسخگو هستند؟ این سؤال‌ها با مشاور امور پارلمانی انجمن در میان گذاشته شد. خلاصه پاسخ وی در ادامه نقل می‌شود.

❗️بر اساس این توضیح، اعضای کمیته تدوین پیش‌نویس اساسنامه یک انجمن در دست تأسیس را چه کسانی باید انتخاب یا منصوب کنند؟ پاسخ روشن است: مجمع کسانی که قرار است آن انجمن را تأسیس کنند. در این صورت، آیا جمع حاضر در نشست سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ از سوی مجمع مؤسس انجمن در دست تأسیس انتخاب یا منصوب شده‌اند؟ پاسخ منفی است: نه. پس اعضای حاضر در این کمیته حق تدوین پیش‌نویس اساسنامه انجمن کودک و رسانه را ندارند!

♻️این پاسخ آنقدر معقول و منطقی است که بعد از طرح آن باید به این سؤال پاسخ داده می‌شد: چگونه و چه کسانی باید مجمع مؤسس انجمن کودک و رسانه  را تشکیل دهند؟ آن اشخاص چگونه باید دعوت شوند؟ چه کسانی باید آنان را دعوت کنند؟ و مجمع مؤسس را چه کسانی باید اداره کنند؟ هزینه‌های مالی این اقدام‌ها را چه کسانی باید برعهده بگیرند؟

گروه حامیان!

بعد از طرح همین پرسش‌ها بود که مشاور پارلمانی به توضیح و تشریح اصطلاح دیگری از حقوق پارلمانی پرداخت: گروه حامیان.

💰گروه حامیان (اسپانسر) متشکل از تعدادی از افراد علاقمند به تشکیل یک سازمان دائمی است که ضرورت تشکیل آن سازمان را درک کرده‌اند و برای تأسیس آن آستین همت بالا می‌زنند. این گروه، که قواعد ناظر بر رفتار آن به تفصیل در فصل هفدهم کتاب دستورنامه رابرت توصیف شده است، با ارسال دعوت‌نامه برای افرادی که تصور می‌کنند با هدف آنان در تأسیس سازمان مورد نظرشان توافق داشته باشند و حاضرند به عنوان عضو آن سازمان با هم همکاری کنند، ارسال می‌کنند و از آنان می‌خواهند تا در یک تاریخ مشخص در نخستین جلسه مجمع تأسیسی سازمان یا انجمن مورد نظر شرکت کنند.

👨‍👨‍👧‍👧با گردهمایی اعضای مدعو در نخستین نشست مجمع تأسیسی انجمن است که نخستین نشست اجلاس مؤسسان دعوت به دستور می‌شود و یکی از اقدامات نخستین نشست اجلاس مؤسسان انتخاب اعضای کمیته تدوین پیش‌نوس اساسنامه انجمن در دست تأسیس خواهد بود.

📚بعد از این توضیح‌ها مشخص شد که اعضای حاضر در نشست عصر روز سه‌شنبه ۶ شهریور ۹۷ صلاحیت نوشتن پیش‌نویس اساسنامه را ندارند. اما در عوض، تجربه‌ی پشتکار و علاقه و همت عالی آنان نشان داده است که چه بسا بهترین افراد برای تشکیل گروه حامیان انجمن کودک و رسانه باشند!

⤴️به این ترتیب، کمیته‌ای که از ابتدا برای بررسی برنامه‌هایی مثل «مجله راجرز» تشکیل شده بود، به مرور و بعد از کسب تجربه‌های انجمن سازی، به این نتیجه رسید که به عنوان کمیته یا گروه حامیان به فعالیت خود ادامه دهد. جالب اینکه، بخش دوم نشست روز سه‌شنبه ۶ شهریور، این افراد با عنوان: «کمیته حامیان» به فعالیت خود ادامه دادند.

✔️مهم‌ترین تصمیم‌های «کمیته حامیان»

کمیته‌ حامیان انجمن در دست تأسیس کودک و رسانه، طی نخستین نشست خود تصمیم‌های زیادی اتخاذ کرد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

یک. نشست‌های این کمیته نیز یک هفته در میان و عصر روزهای سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

دو. مکان برگزاری این نشست‌ها را دبیر این به اطلاع اعضا می‌رساند.

سه. نصاب در این کمیته اعضای حاضر است و تمام اعضا تصمیم‌های متخذه توسط افراد حاضر در هر نشست را تصمیم کل کمیته تلقی خواهند کرد.

اما سؤال این است: چه کسانی اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند؟

📩در جریان مذاکره در مورد این مسأله این پیشنهاد مطرح و تصویب شد که برای احترام به حقوق تمام عزیزانی که از ابتدا در گروه تلگرامی انجمن تخصصی کودک و رسانه عضویت و حضور داشته‌اند، این امکان در اختیار آنان نیز قرار بگیرد تا اگر تمایل دارند که در گروه حامیان انجمن کودک و رسانه نیز حضور یابند، تا پیش از سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۹۷ به دبیر کمیته حامیان اطلاع دهند و در نشست‌ بعدی کمیته حاضر شوند.

📄در ادامه جلسه متن فراخوانی که قرار شد به همین منظور در گروه تلگرامی انجمن منتشر شود به تصویب رسید. این متن به زودی در گروه تلگرامی و وب سایت انجمن کودک و رسانه منتشر خواهد شد.

در ادامه چند قطعه عکس یادگاری از نخستین نشست کمیته حامیان انجمن در دست تأسیس کودک و رسانه تقدیم می‌شود.

تمام

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما