ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > مصاحبه با خانم یانتونگ جو داور بخش بین الملل جشنواره پویانمایی تهران از چین

مصاحبه با خانم یانتونگ جو داور بخش بین الملل جشنواره پویانمایی تهران از چین

مصاحبه با خانم یانتونگ جو داور بخش بین الملل جشنواره پویانمایی تهران از چین

مصاحبه با خانم یانتونگ جو داور بخش بین الملل از چین

یانتونگ زو (朱彦潼 Yantong Zhu) متولد سال ۱۹۸۸ در شهر نانجینگ چین است که از دانشکده انیمیشن دانشگاه هنر توکیو در سال ۲۰۱۴ در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است. انیمیشن کوتاه «گاو فنجون شیر من» از جمله آثار او، جوایز بسیاری در سراسر جهان دریافت کرده است که می‌توان به جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی انیمیشن کروک و جایزه انیمیشن جوان اشتوتگارت و جایزه صورت از جشنواره هنرهای رسانه‌ای ژاپن اشاره کرد.

وی در سال ۲۰۱۹ هفته انیمیشن فیناکی بیجینگ را بنیان‌گذاری کرد و اکنون به عنوان دبیر این رویداد فعالیت می کند و از سال ۲۰۲۰ به عنوان استاد مدعو انیمیشن در دانشگاه ارتباطات چین مشغول به تدریس است. این هنرمند همچنین به عنوان برگزارکننده برنامه انیمیشن چینی و عضو هیات داوران New Chitose، Tricky Women و جشنواره بین‌المللی انیمیشن بوچئون دعوت شده است.

مصاحبه کننده : دکتر زینب نادری
بعد از معرفی انجمن تخصصی کودک و رسانه سوالاتی در مورد جشنواره امسال از ایشان پرسیده شد.

  • با توجه به اینکه شما در این جشنواره شرکت کرده اید و جز گروه داروران بوده اید نظر شما درباره انیمیشن های این جشنواره برای کودکان و نوجوانان چیست و آیا برای کودکان مناسب است؟
    ما بخشی برای کودکان و نوجوانان داریم که انیمیشن هایی که امسال به نمایش در آمدند برای تمام سنین بودند و فقط مختص کودکان نبودند. انیمیشن فقط برای کودکان نیست و برای بزرگسالان نیز هست و الان نمی تونم دقیقا بگم چند درصد برای کودکان بوده است.
  • در سال های گذشته در ایران بوده اید؟ چه کشورهایی به عنوان داور در جشنواره ها حضور داشته اید؟
    امسال اولین سالی است که در ایران برای بررسی انیمیشن ها هستم ولی قبلا در اتریش ، ژاپن نیز بوده ام
  • اگر بخواهید سطح این جشنواره را با جشنواره هایی که تا کنون شرکت کرده اید مقایسه کنید نظرتون چیست؟
    در این فستیوال مخاطبان انیمیشن ها بیشتر دانشجویان و متخصصان انیمیشن هستند و مخاطبان افراد حرفه ای در انیمیشن هستند ولی در سایر جشنواره ها فقط مختص انیماتورها نبوده و مردم عادی نیز حضور داشتند. در چین نیز جشنواره های انیمیشن که به عنوان دبیر بوده ام مردم عادی هم امکان حضور داشتند. من امیدوارم در جشنواره های بعدی مردم عادی هم شرکت کنند و حتی بچه ها هم در قسمت هایی بتوانند شرکت کنند.
  • در مقایسه با جشنواره های دیگر رشدی را در زمینه محتوای انیمیشن ها شاهد هستند؟
    بله زیرا تکنیک ها رشد کرده اند و و کیفیت فیلم ها خیلی بهتر شده و از تکنیک های زیادی در تولید استفاده شده است.
  • بین انیمیشن های ایرانی و سایر کشورها چه تفاوتی را شاهد هستید؟
    انیمیشن های ایرانی خوب بودند و فکر می کنم تکنیک های انیمیشن خوبی دارند و سخت هست که بخواهم این ها را با هم مقایسه کنم. من انیمیشن های ایرانی را به خاطر خاص و یونیک بودن آنها بسیار دوست دارم.
  • چه موضوعاتی را بیشتر در انیمیشن ها شاهد بودید؟
    بسیار متفاوت بود و نمی توان یک موضوع خاصی را گفت. فکر می کنم امسال با توجه به شرایطی که داریم، بیشتر موضوعات درباره جنگ و عواطف انسانی بوده اند. به خاطر شرایط جنگی که وجود دارد و همچنین عواطف انسانی به خاطر دوران کوید ۱۹ که بسیاری از مردم با مسائل ذهنی و عاطفی درگیر بودند این مورد بیشتر در انیمیشن ها دیده شده است. انیمیشن راه بسیار خوبی هست که بتوانیم عواطف خود را با آن نشان دهید و حتی انسان خودش و ندای درون خودش را بشنود. زیرا اگر فردی ناراحت باشد می تواند با انیمیشن آن را نشان دهد و این بسیار مهم و خوب است. و این مسئله را امسال در حوزه ها ی مختلف شاهد بودیم
  • نظر شما درباره آینده انیمیشن در ایران و جهان مخصوصا برای بچه ها چیست؟
    من خودم یک پسر دارم و برای بچه ها کتاب های تصویری می سازم و فکر می کنم این گونه کارها و انیمیشن برای بچه ها بسیار مهم است ولی الان زیاد فیلم و انیمیشن مناسب کودکان را نمی بینیم. همچنین فکر می کنم برای مثال در چین انیمیشن ها برای کودکان بسیار تبلیغاتی است و اصلا مختص بچه ها نیست در حالی که برای رشد ذهنی بچه ها انیمیشن ها ی آرتیستیک بسیار مهم هستند و در انیمیشن های ایرانی فکر می کنم نمونه های خوبی از این مسئله را می توانستیم ببینیم و پیشنهاد می کنم در آینده این مسیر را ایرانی ها ادامه دهند.
برچسب ها : ، ،

پیغام شما