ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تدوین سند راهبری انیمیشن کشور با همکاری هنرمندان صنعت پویا نمایی ضروری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تدوین سند راهبری انیمیشن کشور با همکاری هنرمندان صنعت پویا نمایی ضروری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تدوین سند راهبری انیمیشن کشور با همکاری هنرمندان صنعت پویا نمایی ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست «تحلیل وضعیت پویانمایی در ایران؛ مشکلات و راهکارها» که با حضور صاحب ‌نظران و فعالان عرصه پویانمایی همچنین سازمان‌های فعال در حوزه انیمیشن کشور برگزار شد، بر ضرورت تدوین سند راهبری انیمیشن کشور با همکاری هنرمندان صنعت پویا نمایی تأکید کرد.وی در این نشست گفت: تولید سند راهبری و راهبری در موضوع انیمیشن کشور، می‌تواند همانند یک نخ تسبیح، موضوعات متنوع مرتبط با این هنر- صنعت را در یک ساختار، سیاستگذاری کند.خسروپناه بر لزوم تجمع تجربه‌های تولیدی، علمی و مدیریتی در تدوین این سند تأکید کرد و گفت: می‌توان با تشکیل یک گروهی از مدیران اجرایی، فعالان علمی و تولیدکنندگان انیمیشن، مقدمات تدوین این سند را فراهم کرد و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همه حمایت لازم برای تدوین و در نهایت تصویب این سند را انجام می‌دهد.وی با اشاره به اینکه در حوزه هنر آن‌طور که شایسته است به فکر زیرساخت‌ ها نبوده‌ایم، افزود: سرفصل مشترک همه موضوعاتی که در این جلسه بیان شد، سیاست‌گذاری است که در قالب سند ملی پویانمایی و انیمیشن باید راهبرد و راهبری آن مشخص شود.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشنهاد ‌می‌کنم بر مبنای سخنان مقام معظم رهبری، در جلسه‌ای که اهالی عرصه پویانمایی داشتند، همچنین بر اساس کاری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که آسیب‌های پویانمایی را بررسی و راهکارها را اعلام کرده است، سند ملی پویانمایی آماده شود و تکالیف دستگاه‌ها در این موضوع مشخص شود. بعد از آماده‌سازی سند دستگاه‌ها نمی‌توانند از اجرای آن فرار کنند؛ مانند مصوبه افزایش ۲۰ درصدی افزایش ظرفیت پزشکی و موضوع کنکور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در حال اجراست.خسروپناه با اشاره به برخی پیشنهادها برای تأسیس مرکز مرتبط گفت: قطعاً هرچه دولت تشکیلات خود را وسیع کند آسیب‌زا است. باید بودجه‌ای که صرف حقوق مجموعه‌ها می‌شود، صرف کار شود. یکی از راه‌هایی که ذهنیت مردم می‌تواند از نظر فرهنگی تغییر کند، این است که ساختارهای حاکمیتی را کوچک کنیم تا چابک شوند.دیدگاه‌های فعالان عرصه پویانمایی در این نشستدر این نشست که با حضور اساتید شاخص انیمیشن کشور همچنین مدیران ارشد دستگاه های مرتبط با پویانمایی برگزار شد حاضران به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

بهرام عظیمی در ابتدای این نشست ضمن انتقاد تند به عدم توجه به وضعیت انیمیشن در کشور و با اشاره به دیدار تولید کنندگان و فعالان پویا نمایی با مقام معظم رهبری گفت: تاکیدات و اهمیتی که ایشان به انیمیشن دارند، هیچ کدام از مدیران ارشد نظام ندارنند و حداقل خواسته این است همان سخنان مورد توجه مسئوولین قرار گیرد، وگرنه باز شاهد جلسات بی فایده و بی اثر خواهیم بود.

دکتر محمد علی صفورا، در این نشست با توجه به وضعیت انیمیشن در کشور گفت: هنر دستور پذیر نیست و زیرساخت های مرتبط نیز برای رشد این موضوع در کشور فراهم نیست، برای تولید هنری نیاز به امید داریم و امیدواریم حاصل حضور در این جلسات، اتفاق خوبی باشد.

فرخ یکدانه نیز در این جلسه، با بیان اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی در کشور وجود دارد گفت: چهارمین انیمیشن بلند جهان در ایران تولید شده است و ما در تولید پویا نمایی، توان و حرف در سطح بین المللی داریم، نیروی خلاق هم بسیار داریم و به شدت با افراد با استعداد و عاشق در این حوزه مواجه هستیم اما متاسفانه شاهد تولید آثار در ایران برای خارج از کشور هستیم که این اصلا خوب نیست.

آقای اسماعیل شرعی، نائب رئیس هیات مدیره انجمن کودک و رسانه نیز با اشاره به اینکه کودکان رهبران آینده کشور هستند عنوان کردنند: الان با مجموعه خوراک فرهنگی آماده شده برای کودکان توسط غرب مواجه هستیم که این موضوع بسیار آسیب‌زاست. مشکل اصلی ما مدیریت فرهنگی است و معمولا عمر مدیران فرهنگی در کشور بسیار کوتاه است این در حالی است که هم اکنون صنعت انیمیشن، بی نیاز از حمایت های دولتی، قابلیت بین المللی پیداکرده و صادر می شود و لازم است با سیاستگذاری درست فرهنگی، این کار توسعه پیدا کند.

محمد رحیم لیوانی، رئیس مرکز صبا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مهمترین و تنها حامی صنعت انیمیشن در کشور طول ۴۰ سال گذشته، مقام رهبری بودند گفت: بخش خصوصی در صنعت انیمیشن بسیار جلوتراز دولت‌ها فعالیت می کنند و باید قدردان این فعالان در بخش خصوصی بود. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان چشم طمع به صنعت انیمیشن ایران دارند و متاسفانه برخی از استودیوها برای خارج از کشور کار می کنند. رقیب اصلی صنعت انیمیشن ایران، فرهنگ غربی است اما در این رقابت، گاهی موانع دولتی وجود دارد که باید رفع شود.

مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه ۱۰ کاراکتر محبوب پویانمایی کشور، آمریکایی هستند گفت: متاسفانه حاکمیت صنعت انیمیشن را جدی نگرفته است و این در حالی است که صنعت انیمیشن هم اکنون به بلوغ خودش رسیده و قابلیت درآمدزایی در سطوح ملی و بین المللی را دارد. از این نکته نیز نباید غفلت کرد که اگر انیمیشن تولید شده، صادر نشود، شاهد صادر شدن و مهاجرت انیمیشن ساز به خارج از کشور خواهیم بود.

حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم بیان کرد: در سال‌های گذشته سینمای کودک و نوجوان به عنوان سینمای استراتژیک کمتر مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن غفلت شده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌ها و ماه‌های اخیر نسبت به این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی توجه کرده است.وی ادامه داد: نهادهای دولتی و حاکمیتی باید از تصدی‌گری عبور و در میدان تولی‌گری، کمک و تسهیل‌گری کنند. پویانمایی «بچه زرنگ» نمونه این کار تولی‌گری است که باید از این نوع کارها بسیار زیاد انجام شود. پویانمایی زمانی موفق می‌شود که در کنار آن بازارپردازی فرهنگی هم داشته باشیم. ما با همکاری بخش خصوصی، محصولات جانبی پویانمایی را تولید می‌کنیم.در انتهای این برنامه از حامد جعفری، مدیر گروه هنر پویا و حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تهیه‌کنندگان پویانمایی «بچه زرنگ» تقدیر شد.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما