ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > نمادهای صهیونیستی در انیمیشن “ موش سرآشپز “

نمادهای صهیونیستی در انیمیشن “ موش سرآشپز “

نمادهای صهیونیستی در انیمیشن “ موش سرآشپز “

نویسنده: جعفر تارین

مقدمه

کودکان کشورمان ایران ، اخیراً از شبکه دو سیما ، نظاره گر انیمیشنی شدند که داستانش درباره آشپزی موش است . پخش فیلم موش سرآشپز در واقع اعلام رسانه ای تطهیر موش کثیف (نماد یهود ) است و بطور غیر مستقیم نشاندهنده اثبات سیطره عقل او بر جهان می باشد.

راتاتویی(Ratatouille) انیمیشن موش سرآشپز ، برنده جوائز زیادی از جمله دو جایزه مهم اسکار و گلدن کلوب است . این فیلم توسط شرکت پیکسار در سال ۲۰۰۷ تولید گردید و کمپانی والت دیزنی آن را توزیع کرده است.

راتاتویی نام یک غذای محلی فرانسوی است و در زبان فارسی فیلم را موش سرآشپز نام گذاری کرده اند .

رزومه کارگردان

نویسنده و کارگردان این فیلم براد بیرد می باشد آقای براد بیرد (Brad bird) نویسنده و کارگردان انیمیشن شگفت انگیزان ۲ دنباله انیمیشن The incredibles می باشد که در سال ۲۰۰۴ کمپانی پیکسار آن را تهیه کرد و توسط والت دیزنی پیکچرز انتشار یافت در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره اسکار برنده جایزه اسکار بعنوان بهترین فیلم پویانمایی شد.قسمت دوم انیمیشن شگفت انگیزان در سال ۲۰۱۸ اکران شد.

قبل از بررسی و تحلیل و نقد موش سرآشپز لازم است حقایقی در مورد فکر پشت پرده انیمیشن شگفت انگیزان را افشا و برملا کنم .

انیمیشن شگفت انگیزان ، فیلمی در ژانر ابرقهرمانی است هر وقت عوامل بیرونی و درونی یک شهر به افرادی حمله می کنند و امنیت جوامع را تهدید و در صدد بر هم زدن نظم حاکم بر شرایط موجود می شوند و همچنین دشمنانی که ایجاد کننده جریانات انارشیستی در جامعه هستند توسط ابر قهرمان ها نجات پیدا می کنند یعنی در این هنگام ناجیانی بنام ابر قهرمان ظاهر شده و از تهدیدات و سیطره اشرار جلوگیری می کنند.

ابرقهرمان

(ریشه این قهرمان پردازی ، جزو تفکر و اندیشه فردریش نیچه است ) مثلا شخصیت انیمیشن چهار شگفت انگیز ها و سوپر من ، مبتنی بر اندیشه فیلسوف آلمانی آقای فردریش نیچه خلق شده است در فلسفه نیچه ،‌ پس از اعلام مرگ خدا جایگزینی برای خدای (ناجی) معرفی می کند و به اعتقاد نیچه انسان بهترین جایگزین خداست وعنوان ابر مرد را برای ایشان انتخاب می کند . لذا اینگونه در فکر کودک فرهنگ سازی می شود که هر وقت یک جامعه ،‌یک شهر ، یک محله ،‌ یک خانواده هر کدام گرفتار مشکلی شدیم بیاد ابر مرد ناجی می گردیم تا بیاید و ما را نجات دهد . بدینوسیله خدا از بشر پاک می شود و ابرمرد مانند سوپر من یا مرد عنکبوتی جایگزین خدا شد.

برای ثبت و حک چهره ابر قهرمان در ذهن مخاطب آناتومی این ناجیان بشر از کاراکتور های قهرمانان اصلی داستان فیلم های معروف و شخصیت های مطرح انتخاب می شوند. مثلا هرکول – پهلوان اسطوره ای یونان – شخصیت های سینمایی آمریکا مانند رمبو – راکی – و قهرمان پرورش اندامی مانند آرنولد

اکنون متوجه شدیم در پشت پرده اکثر انیمیشن های اکشن هالیوودی بویژه شرکت های تابع والت دیزنی ، اهدافی  طراحی شده ،‌وجود دارد . علاوه بر موارد فوق ، فیلم های موش سرآشپز و همچنین مرد عنکبوتی ، نمونه بارز این تجزیه و تحلیل است.

یهودیان صهیونیست ،‌در گسترش ربا و آسیب های اقتصادی ، حرص درمال اندوزی ،‌خدمت در کمک به دیگران ، در جوامع اروپایی معروفیت پیدا کردند .

نماد موش

موش ،‌در فرهنگ مردم اروپا نماد پلشتی ، خسیسی ، حرص ، مخفی کاری، آفت و میکروب است . اروپائیان ، یهودیان را با نماد موش توصیف می کردند و صفات موش رابه آن ها نسبت می دادند ، مشکلاتی که یهود برای اروپائیان بوجود آوردند و رفتار مشمئز کننده آنها که باعث نفرت و انزجار مردم اروپا شدند ، یهودیان صهیونیست را به این فکر انداخت که برای پاک کردن این ذهنیت ، دست به تراشیدن شخصیت هایی نمادین داستانی زدند تا چهره موش صفت منفی به چهره پاک و مثبت تبدیل شود.

brad bird

سناریست رتاتویی آقای براد بیرد مونولوگ هایی بر زبان موش  جاری می سازد که شخصیت مثبتش را به زیبایی پرداخت می کند «رمی» موش سر آشپز در مورد آدم ها می گوید : یه چیزی که اونا دارن اینه که فقط دنبال بقا نیستن اونا کشف می کنن ، اونا خلق می کنن .

سر آشپز گوستیو خیالی در مورد شخصیت مثبت و نترس موش سرآشپز می گوید: هر کس می تونه آشپزی کنه ولی اونایی که نترسن آشپز خوبی میشن .

آنتون ایگو ، آشپزی رمی موش سر آشپز را نقد کرده است البته می دانیم که کار یک منتقد از جهت بسیاری خیلی آسان است ما منتقدین ، چندان ریسک نمی کنیم ولی در عین حال از جایگاه بالاتر خودمان نسبت به کسانی که خودشان و کارشان را وقف داوری ما می کنند لذت می بریم ما در جهت نقد منفی تلاش می کنیم که نوشتن و خواندنش لذت بخش است ولی حقیقت تلخی که ما منتقدین باید با آن روبرو بشویم ، ذات بزرگ چیزهاست .

آشغال های خیلی پیش پا افتاده حتی ممکن است از نقد ما که به آنها اختصاص یافته پرمعناتر باشند ولی زمان هایی هست که یک منتقد به معنای واقعی ریسک می کند و آن ریسک در کشف چیز های جدید و دفاع از آنهاست  . دنیا اغلب با استعدادهایی جدید و ابداعات تازه نا مهربانانه برخورد می کند جدید ها نیاز به دوست دارند.

پدر موش سرآشپز به فرزندش رمی می گوید : انسان دشمن است . و طبیعتی بر ضد ما موش ها دارد . رمی در اینجا ناچار می شود که بین خانوده و هدفش یکی را انتخاب کند . موش سرآشپز به پدرش جواب می دهد :طبیعت یعنی تغییر . اون بخشیش که ما میتونیم روش تاثیر بذاریم و از زمانی تصمیم بگیریم زندگی آغاز میشه.

در طول فیلم ، کاراکتر اصلی انیمیشن راتاتویی یعنی رمی ،‌موش آشپز را می بینیم سوار بر ذهن و تعقل یک انسان شده است و قدرت او را تحت اختیار دارد . این صحنه ها ، نشاندهنده « تغییر » است تغییر اندیشه که در جهت تنزیه نماد های یهودیان صهیونیست است .

توضیح: به استحضار خوانندگان محترم این نقد می رسد ، بزودی یکی دیگر از نماد های یهود صهیونیست را تجزیه و تحلیل خواهم کرد . عنکبوت ، نماد یهود صهیونیست است که در فیلم مرد عنکبوتی شخصیت پردازی شده است و بزودی ان شاء الله نقد آن تقدیم خوانندگان خواهم کرد .

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما

  1. محمدحسین قادر پور گفت:

    سلام یک بار در انیمیشن موش سرآشپز یک چاقو بود که ۲سر داشت شاید اشاره به امیرمومنان و شمشیرش داشته باشد.لطفا بررسی کنید.باتشکر

  2. na گفت:

    عزیزان این انیمیشن برای همسن های منو شما ساخته نشده و کمی منطقی باشید چون بچه ۸ ساله واقعا چرا باید بدونه نماد های یهودیان صهیونیست موشه ؟جای اینکه بیاید تفسیر کنید که چرا یک موش انسان را کنترل میکند به مفاهیم پند اموز این انیمیشن برای یک کودک نگاه کنید بیشتر این پیام تلاش برای رسیدن به خواسته ها و تسلیم نشدن در برابر عقاید غلط و قدیمیه و اینکه تغییر بد نیست . ایا الوده است؟ نظر شخص من اینه که دارید از کاه کوه میسازید و محتوا زرده