ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > آمار انتشار کتاب‌ کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۲

آمار انتشار کتاب‌ کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۲

آمارهای نشر در سال ۱۴۰۲ نشان از کاهش معنادار فاصله میان تألیف و ترجمه دارد،‌ روند صعودی انتشار کتاب‌های ترجمه و کاهش فاصله میان عناوین تألیفی و ترجمه هشداردهنده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آمارهای نشر کتاب در سال گذشته حکایت از افزایش تعداد عناوین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان دارند،‌ در حالی که در سال ۱۴۰۱ آمارها حکایت از انتشار ۱۹ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشرشده دارد، این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ هزار و ۸۸۸ عنوان کتاب رسیده است.

از میان این ۲۲ هزار و ۸۸۸ عنوان کتاب‌، ۱۳ هزار و ۲۸۵ عنوان تألیفی و ۹ هزار و ۶۰۳ عنوان ترجمه بوده است. فاصله میان تألیف و ترجمه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ما قبل آن‌، کاهش پیدا کرده است،‌ چرا که در سال ۱۴۰۱،‌ ۱۲ هزار و ۴۷۵ عنوان کتاب منتشره تألیفی و ۷ هزار و ۴۸۸ عنوان ترجمه بوده است. این وضعیت قابل تأمل است، چرا که ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر با آسیب‌هایی دست و پنجه نرم کرده است که یکی از مهمترین آن‌ها ادبیات وارداتی و گرایش ناشران به انتشار کتاب‌های ترجمه به‌دلیل شرایط اقتصادی این سال‌های نشر بوده است.

انتشارات کودک و نوجوان , نشر کودک و نوجوان , ادبیات کودک ,

در حوزه کودک و نوجوان ناشران تهرانی ۱۶ هزار و ۸۴۱ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۶ هزار و ۴۷ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

۹ هزار و ۲۴۱ عنوان کتاب منتشرشده در حوزه کودک و نوجوان چاپ اول و ۱۳ هزار و ۶۴۷ عنوان کتاب تجدید چاپ شده‌اند. شمارگان کتاب‌های منتشره در سال ۱۴۰۲،‌ در حوزه کودک و نوجوان،‌ سی و شش میلیون و سیصد و نود و پنج هزار و سیصد و دو نسخه بوده است که در قیاس با بازه زمانی مشابه یعنی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیون نسخه رشد داشته است.

انتشارات کودک و نوجوان , نشر کودک و نوجوان , ادبیات کودک ,

همچنین ارزش ریالی کتاب‌های منتشره در سال ۱۴۰۲؛‌ بیست و شش میلیارد و نهصد و نود و نه میلیون و دویست و بیست هزار و دویست و پنجاه ریال بوده است. میانگین قیمت کتاب نیز در این حوزه نیز به ۷۴ هزار تومان رسیده و نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲ درصد رشد داشته است.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما