مصاحبه با آقای الکسی دومین Aleksei Mikhailovich Dyomin از روسیه
مصاحبه با آقای الکسی دومین Aleksei Mikhailovich Dyomin از روسیه
در ابتدا ممنون می شم خودتان را معرفی بفرمایید.
الکسی دومین هستم . فیلمساز ، نویسنده و آرتیست و انیماتور و استاد انیمیشن هستم و از روسیه در این جشنواره شرکت کرده ام.
آیا تا کنون در جشنواره های بین المللی به عنوان داور حضور داشته اید؟
بله جزو هیات داوران در روسیه بوده ام، جشنواره بین المللی کروک اوکراین که بین روسیه و اوکراین بوده است حضور داشته ام. جشنواره بین المللی سوزدال در روسیه بوده است و داوری خیلی کار سختی است زیرا نیاز هست که تصمیم بگیرید چه فیلمی بهتر است و حتی فیلم های همکاران را مورد قضاوت قرار بدی چرا که انیماتور ها در سراسر دنیا یک خانواده بزرگ هستند.
ما در انجمن تخصصی کودک و رسانه فعالیت می کنیم که در آن به بررسی رسانه های کودک می پردازیم. و دوست دارم بدونم جشنواره امسال را چگونه دیدید؟
به نظرم جشنواره خیلی خوب بود و از نظر کمیته داوران نیز برنامه ها بسیار خوب بودند و خیلی از فیلم ها هستند که شایسته جایزه هستند که در این لیست فیلم های ایرانی بسیاری هستند. من فیلم هایی رو دوست دارم که حس شوخ طبعی و شاعرانه دارند. و یک حس ترقی و رشد در فیلم ها وجود دارد و مثل آواز خواندن یک حس شیرین دارند. دو آیتم شوخ طبعی و شاعرانه در فیلم های ایرانی بسیار پررنگ تر بودند و این دو آیتم با هم مرتبطند و نمی توان آنها را از هم جدا نمود. حتی سکوت هم صدای خاص خودش را دارد.
اثر «گربهها در باران»
اگر بخواهید جشنواره ایران را با سایر کشورها مقایسه کنید نظر شما چیست؟
۲۰۰ فیلم بسیار زیاد است و این جشنواره کوچکی نبود و بسیار بزرگ و خوب است و درباره کیفیت فیلم های جشنواره نیز، شاهدیم که بهترین فیلمسازان برجسته در سراسر دنیا حضور دارند. کار کردن و جزو هیات داوران بودن باعث می شود خیلی چیزها یاد بگیریم و این بسیار برای ما مفید بوده است. من این فیلم ها را حتما به شاگردانم نشان خواهم دادم و این گونه باعث نزدیک تر شدن ما به هم می شود.
از نظر تکنیکی و محتوایی اگر بخواهید فیلم ها را ارزیابی کنید نظر شما چیست؟
همانطور که یک فیلمساز روسی گفته اند، در فیلم همه چیز مهم است و از هر چیزی می توانید استفاده کنید تا داستانی را بیان کنید و هر موادی می تواند به شما برای ساختن داستانتان کمک کنند و شخصیت خودشان را داشته باشند و فیلم سازی کنید. همانطور که آب می تواند دستمال را خیس کند و کاغذ کاملا حالت خود را از دست دهد، آتش هم میتواند همه چیز را از بین ببرد و این همان انیمیشن است و این همان احساسات و تکنیک ها در انیمیشن است. شما می تواند با دست هایتان کارهای زیادی انجام دهید و حتی بیشتر از کامپیوتر زیرا شما با دست هایتان می توانید همه چیز را لمس کنید ولی با کامپیوتر فقط می توانید ببینید و بشنوید ولی از همه مهمتر فکر و احساسات شما می باشد که چگونه از ابزار مختلف استفاده نمایید.
در جشنواره پویانمایی امسال کدام کشور ها بهتر بودند؟
فیلم هایی که از روسیه بودند خوب بودند ولی بهترین نبودند. ولی اگر بخواهم صادقانه بگویم، انتخابم کشور فرانسه است ولی هیچ معنایی ندارد که بگویم روی قضاوتم اثر داشته است چراکه این ها بیشتر انیمیشن های خانوادگی بودند. فیلم های الکسی الکسی از فرانسه از آن جمله بودند که امسال توانستم ارتباط خوبی باهاشون برقرار کنم که از فیلمسازان و استادان قدیمی فرانسه هستند و از آنها ما داریم یاد می گیریم. بنابراین من فرانسه را از همه بهتر می بینم. اما این فقط نظر من هست و تاثیری در نمره دهی من نداشته است.
اگر بخواهید در این جشنواره فیلم های ایرانی را از ۱ تا ۱۰ امتیاز دهید، چند خواهد بود؟
برای فیلم های مختلف امتیاز ۴ تا ۱۰ نمره گذاری می کنم.
در مورد داستان و محتوای فیلم ها کدام کشور را بهتر دیدید؟
خیلی سخته چون نمی توانید بدون داستان فیلمی را بسازید. درماتولوژی در فیلم بسیار مهم هستند چرا که بسیاری از مردم درباره آنها اشتباه می کنند و هر کسی ممکنه اشتباه کند. این مسئله ای است که در این جشنواره برای همه کشورها کمیاب و نادر بود، در حالیکه شما نیاز به یک داستان خوب دارید که موضوع را به خوبی بیان کند وگرنه دیگران نمی توانند متوجه داستان شوند و اینجوری انیمیشن کارکرد خود را از دست می دهد.
پیغام شما