ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > مصاحبه با آقای علیرضا کجوری مدیر محترم تامین برنامه شبکه امید سیما

مصاحبه با آقای علیرضا کجوری مدیر محترم تامین برنامه شبکه امید سیما

مصاحبه با آقای علیرضا کجوری مدیر محترم تامین برنامه شبکه امید سیما

به نام هستی بخش

مصاحبه با آقای علیرضا کجوری مدیر محترم تامین برنامه شبکه امید سیما

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

بنده علیرضا کجوری مدیر تامین برنامه شبکه امید سیما ، شبکه اختصاصی نوجوانان ایران زمین هستم که از سال ۱۳۷۹ در شبکه های مختلف صدا و سیما فعالیت داشته و همکاری خود را با شبکه امید از بدو راه اندازی در سال ۱۳۹۵ آغاز کرده ام و طی چند سال گذشته مدیریت واحدهای دیگر شبکه همچون پخش و طرح و برنامه را نیز برعهده داشته‌ام .

چه زمانی مدیر تامین برنامه شبکه امید شدید؟

همکاری خود را با عنوان مدیر واحد پخش شبکه آغاز کردم و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز به عنوان مدیر طرح و برنامه شبکه امید انجام وظیفه نمودم و از سال ۱۴۰۰ تاکنون به عنوان مدیر تامین برنامه خدمتگزار نوجوانان عزیز هستم.

در دوران مدیریت شما چه تحولی در تامین برنامه های خارجی اتفاق افتاد؟

با توجه به تفاوت‌های فرهنگی ایران و غرب، انتخاب آثار نمایشی و غیرنمایشی مختص نوجوانان کار بسیار دشواری است. البته که با نگاه به فیلم و سریال کشورهای شرق همچون چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، هندوستان به علت نزدیکی فرهنگ‌ها دستمان بازتر است و مطابق سند تحول رسانه ملی نگاه ویژه‌تری به این آثار داریم چرا که قرابت بیشتری با فرهنگ و آداب ما دارند. با همه این محدودیت‌ها سعی کردیم با رصد و ارزیابی دائم آثار به روز تولیدات رسانه‌ای که در سطح جهانی منتشر می‌گردد جذاب‌ترین و مناسب‌ترین آنها را که بر پایه نیازهای تربیتی نوجوان اعم از ترویج کار گروهی، حل مسئله، اهمیت خانواده، بازی و سرگرمی، حل مشکلات نوجوانان و … در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده‌سازی کرده و در کنداکتور شبکه امید جانمایی کنیم.

در امتداد تلاش های مدیریت قبلی واحد تامین برنامه سرکار خانم جواهرساز ، با حمایت های اداره کل محترم تامین و رسانه بین الملل سازمان صدا و سیما بنده و همکارانم موفق شدیم طی دو سال گذشته تعداد ۸ عنوان سریال رئال در چندین فصل و ۱۰ سریال انیمیشن و انیمه آماده‌سازی و روانه آنتن کنیم . همچنین بالغ بر ۲۵ سریال دیگر در دست آماده‌سازی و یا ارزیابی می‌باشد. در حوزه فیلم‌های سینمایی نیز در بازه زمانی نوروز و تابستان سعی شده است از جدیدترین و جذاب‌ترین فیلم‌های سینمایی نوجوان در ژانرهای مختلف تامین و پخش شوند.

در طی این مدت نگاه ویژه‌ای نیز به مستندهای مختص نوجوانان در گونه‌های مختلف علمی، آموزشی، و ورزشی داشته‌ایم و آثار جدید پخش شده‌اند و این رویه ادامه دارد. البته این فرآیند بسیار زمان بر است که سعی شده با سرعت، آثار مختلف و به‌روز دنیا بررسی شوند. برای روشن شدن ابعاد این اتفاق باید گفت صرفا در طی سال ۱۴۰۱ از بین ۶۰۰ هزار دقیقه اثر یافته شده و غربالگری ابتدایی، ۶۰ هزار دقیقه به طور کامل دیده شده است و از بین این مقدار تنها ۱۲ هزار دقیقه توانست با توجه به نیازهای نوجوان ایرانی برای پخش از شبکه امید آماده‌سازی شود.

در دوران مدیریت این تحول در تامین برنامه های داخلی چگونه است؟

از زمان راه اندازی شبکه امید و نگاه ویژه رسانه ملی به نیازهای رسانه‌ای نوجوانان، خوشبختانه در شبکه‌های مختلف سیما مجموعه آثار متعددی با محوریت نوجوانان متناسب با اهداف و رسالت های شبکه‌ی مربوطه تولید شده است لذا رصد و احصاء این آثار نیازمند پایش مستمر برنامه‌های شبکه‌های سیما و مراکز استان‌ها و سایر نهادهای رسانه‌ای کشور می باشد و در طی دو سال گذشته حداقل ۵۰ درصد بخش تامینی کنداکتور شبکه امید را به این آثار اختصاص داده‌ایم. طبق سیاست‌های مدیریت محترم شبکه امید جناب آقای دکتر باطنی و حمایت سایر شبکه‌ها برنامه‌های شاخصی چون ستاره‌ساز، همه فن حریف، رویانیوم، همآهنگ که در زمینه استعدادیابی نوجوانان تولید شده‌اند در یک کمربند ثابت کنداکتوری پخش شده است.

همچنین توجه ویژه‌ای به تولیدات مختص نوجوانان در مراکز استان‌ها داشته ایم و مجله‌های تصویری نوجوان مراکز را دریافت که در یک ساعت مشخص در کنداکتور پخش می‌کنیم.

یکی از مهمترین تولیدات نوجوانان کلیپ‌ها و نماهنگ‌ها با اجرای گروه‌های سرود نوجوان در سراسر کشور می‌باشد که روزانه خصوصا در مناسبت‌های ملی و مذهبی برای پخش از شبکه امید دریافت شده و با نگاه حمایتی از این آثار پس از بازبینی و ارزیابی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سهم بسزایی در کنداکتور روزانه شبکه دارند. در واقع این گروه‌ها شبکه امید را مأمنی برای پخش آثار خود دانسته و با حمایت صورت گرفته طی سال‌های گذشته شاهد ارتقاء کمی و کیفی این آثار می‌باشیم. همچنین با طراحی و تولید میان برنامه نونوا و در راستای عدالت رسانه‌ای آثار صوتی گروه‌های سرود نوجوان سراسر کشور را جمع‌آوری کرده که همراه با عکس‌هایی از اجرای این گروه‌ها در موقعیت‌های مختلف در قالب گرافیکی و معرفی دست اندرکاران گروه مربوطه در مناسبت هایی چون دهه کرامت ، دهه ولایت ، دهه محرم ، هفته دفاع مقدس ، دهه فجر و … پخش می‌شود.

برنامه شما برای تابستان چه می باشد؟

مسلما فصل تابستان و آغاز اوقات فراغت نوجوانان پس از عبور از امتحانات و کنکور پایه دوازدهمی‌ها فرصتی است تا با پخش جدیدترین و جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی پاسخگوی بخشی از نیازهای نوجوانان باشیم و در واقع فصل کاری شبکه امید همه ساله از تابستان شروع می‌شود. البته که در نوروز سال ۱۴۰۲ نیز با پخش دو سریال رئال ۱۰ قسمتی جدید و یک مجموعه ۲۶ قسمتی انیمیشن در کنار فیلم های سینمایی ، مستندها و سایر برنامه ها توانستیم رضایت مخاطبان شبکه را تا حدودی برآورده سازیم لذا در تابستان پیش‌رو نیز سعی شده است با فراهم نمودن برنامه‌های متنوع در گونه های مختلف طی یک چینش منظم و متناسب با زمان تماشای مخاطب آنتن شبکه را پربارتر کنیم تا با لذت بردن از اوقات فراغت خود خستگی دوران تحصیل را به در کنند و برای سال تحصیلی پیش‌رو آماده شوند. بدین معنا که به موازات فعالیت‌های آموزشی و مهارت آموزی شبکه آموزش سیما در طی تابستان فضای شاد و مفرحی مبتنی بر نیازهای تربیتی و پرورشی نوجوانان در شبکه امید فراهم شده است.

در انتخاب این برنامه‌ها به نیازهای مختلف نوجوان خصوصا تفریح و سرگرمی توجه ویژه‌ای شده است. پخش اول این برنامه‌ها همه روزه از ساعت ۱۵ تا ساعت ۲۴ خواهد بود و با ۲۴ ساعته شدن شبکه امید در سه ماهه تابستان، بازپخش این برنامه‌ها نیز برای بامداد و صبحگاه در نظر گرفته شده است.

از جمله سریال‌های جدید تابستان ۱۴۰۲ می‌توان به سریال گروه اسرار آمیز بندکیت فصل اول و دوم، سریال پایان‌گونه‌ها، سریال مندالورین فصل اول و دوم، فصل اول تا ششم سریال هتی، دختر نویسنده اشاره نمود. همچنین مجموعه انیمه‌های ورزشی جدید همچون بازی دوست داشتنی با موضوع ورزش بدمینتون، دو متر و چهل و سه با موضوع ورزش والیبال، هیاهوی نوجوانی با موضوع ورزش سوارکاری، رویای آئوشی با موضوع ورزش فوتبال که همگی محصول سال ۲۰۲۲ هستند در یک ریل ثابت پخش می شوند.

شبکه امید همچون سالیان گذشته جشنواره فیلم‌های سینمایی در تابستان را خواهد داشت که امسال نیز با عنوان سینما هویت،  همه روزه ساعت ۱۸ یک فیلم سینمایی همراه با تحلیل پایانی فیلم توسط یکی از اعضای کانون سینما هویت باشگاه امید بر روی آنتن خواهد رفت. بسته‌های هویتی انتخاب شده برای پخش سینمایی‌ها عبارتند از : ابرقهرمانی، فناوری و ربات‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، ورزش، دختران و سینمای شرق.

شایان ذکر است گروه تولید شبکه نیز با طراحی و تولید فصل جدید برو پی کارت، بازی ویزیون، خندیل، فصل جدید مسابقه راز جزیره و مسابقه کهکشان رنگین کمانی از برنامه های متنوع را برای تابستان نوجوانان در نظر گرفته است.

توجه به آثار ملی و ایرانی در شبکه امید چگونه است؟

در تابستان پیش‌رو طبق برنامه‌های اعلام شده سعی کرده‌ایم، دستکم نیمی از آثار تأمینی داخلی همچون تولیدات مراکز استان‌ها، پویانمایی‌های مرکز صبا، مسابقات استعدادیابی داخل و سایر برنامه‌های مستند و ترکیبی انتخاب شوند.

ساعتریلبرنامه
۱۵ -۱۵:۳۰تولیدات نوجوان مراکز استانحرکت، فصل نقره ای، حرف های پرتقالی و …
۱۵:۳۰-۱۶پویانمایی های خارجیصلح بانان، تبدیل شوندگان، شهرهای طلایی اسرار آمیز و …
۱۶-۱۶:۳۰پویانمایی های ایرانیسفرهای سعدی، کیخان، پند پارسی، فرآیند، جوانمردان و…
۱۶:۳۰-۱۷پویانمایی های ورزشیبازی دوست داشتنی، دومتر و چهل و سه، هیاهوی نوجوانی، رویای آئوشی
۱۷-۱۸مسابقه تعاملی تلفنی زندهراز جزیره فصل جدید
۱۸-۱۹:۳۰فیلم های سینماییسینما هویت
۲۰-۲۱علمی و آموزشیبرنامه برو پی کارت، هوشیار
۲۱-۲۲سریال رئالگروه اسرار آمیز بندکیت ، پایان گونه ها، مندالورین ، سریال هتی دختر نویسنده
۲۲-۲۳مسابقات استعدادیابیهمه فن حریف، رویانیوم و همآهنگ
۲۳-۲۴تفریح و سرگرمیبازی ویزیون، خندیل، کهکشان
جدول محتوایی کنداکتور شبکه امید در تابستان ۱۴۰۲

انتظار شما از مخاطب نوجوان با توجه به زحماتی که برای تامین برنامه‌های رسانه‌ای به روز و جذاب برای آنها می‌کشید چیست؟

علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته در تمامی واحدهای شبکه امید به خصوص واحد تامین برنامه شبکه که به همت جمعی از کارشناسان متخصص در این حوزه صورت پذیرفته است به نظر اینجانب با آنچه که پاسخگوی تمام نیازهای نوجوانان عزیز باشد و رضایت آنها را به طور کامل برآورده سازد فاصله داریم. اما تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا با آماده‌سازی، متناسب‌سازی و پخش جدیدترین تولیدات روز دنیا این فاصله را به حداقل برسانیم و امیدواریم نوجوانان نیز با ارتباط مستمر با سازمان صدا و سیما از طریق پل‌های ارتباطی مثل شماره ۱۶۲، سامانه پیامکی شبکه ۳۰۰۰۰۹۶۵، سایت شبکه و پیام‌رسان شاد با اعلام نظرات و پیشنهادات خود ما را در این مسیر یاری نمایند تا بتوانیم در راستای سلایق و دیدگاه‌های آنها به عنوان صاحبان اصلی شبکه اقدام نماییم.

در پایان نکته ای اگر دارید بفرمایید؟

ضمن تشکر از انجمن تخصصی کودک و رسانه، که در طی این سال‌ها یاری‌گر مجموعه فعالیت‌های عرصه کودک و نوجوان در کشور بوده‌اند امیدواریم با حمایت‌های بیشتر متولیان امر از سازمان صدا و سیما و در نظر گرفتن بودجه کافی ، امکان تولید فیلم و خصوصا سریال متناسب با دغدغه ها و ذائقه نوجوانان ایرانی بیش از پیش فراهم گردد تا به عنوان بازار جدیدی از محصولات رسانه‌ای ایرانی و اسلامی در موقعیت عرضه به دنیا قرارگیریم .

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما

  1. گل گلدون گفت:

    خیلی ممنون از زحماتی که برای شبکه اختصاصی نوجوانان میکشید🌸☺️