ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > درباره انیمیشن فردیناند (Ferdinand)

درباره انیمیشن فردیناند (Ferdinand)

درباره انیمیشن فردیناند (Ferdinand)

درباره انیمیشن فردیناند (Ferdinand)

رده سنی: +۷

انیمیشن ۱۰۶دقیقه‌ای  فردیناند برگرفته از کتاب  «داستان فردیناند» ماجرای گوساله نری است که تلاش می‌کند تا مسیر زندگی‌اش را خودش تعیین کند و در این مسیر با دلسوزی و مهربانی از هم‌نوعانش هم غافل نمی‌ماند. داستان اینگونه شروع می‌شود که فردیناند با پدرش و گاوهایی دیگر، در یک مزرعه زندگی می‌کند. همه گاوهای محل زندگی فردیناند نر هستند و برای مبارزه کردن در مسابقات گاوبازی، در حال تمرین و آماده شدن هستند. در نگاه اول مخاطب در ذهنش خشونت را جزئی مهم و قابل‌توجه از وجود گاوهای نر میبیند. با اینکه هم سن و سال‌های فردیناند در حال دعوا و مسابقه دادن و تلاش برای تنومند و قوی شدن هستند، فردیناند دیده می‌شود که هیچ تمایلی به آن کارها ندارد و با بوته گلی که در مزرعه پیداکرده سرگرم است و به آن رسیدگی می‌کند. پیرو همان  کلیشه جنسیتی که بیان شد قاعدتا مخاطب از علاقه فردیناند به گل و تلاشش برای حفظ آن هم تعجب می‌کند هم خوشش می‌آید.  و البته در فیلم هم‌سن و سالهای فردیناند به خاطر این کارش او را مسخره و تحقیر می‌کنند. در یکی از همین روزها پدر فردیناند برای مسابقه انتخاب می‌شود و در حالی که هیکل تنومندش مایه مباهات بود و فردیناند پدر را قهرمان پیروزی می‌دید، متاسفانه کشته می‌شود. اندوه و غم فردیناند را از مزرعه فراری می‌دهد. فردیناند سر از یک تپه سرسبز و پرگل در می‌آورد وبا نینا دخترکی مهربان که او را می‌پذیرد آشنا می‌شود. نینا و پدرش از او مراقبت می‌کنند و همچون یک عضو خانواده هوای فردیناند رو دارند. فردیناند بزرگ و تنومند می‌شود طوری که دیگر نمی‌تواند با نینا به شهر برود چون مردم از او می‌ترسند. اما بی‌احتیاطی کرده و روزی که نینا و پدرش برای جشنواره گل به شهر رفته بودند، مخفیانه به آنجا می‌رود… ماجرهایی در جشنواره رخ می‌دهد و فردیناند همه جا را بهم می‌ریزد و مردم می‌ترسند. فردیناند را می‌گیرند و به همان مزرعه کودکی‌اش می‌فرستند. حالا فردیناند دوباره ناخواسته در کل‌کل مسابقات و خشنونت‌ها گیر افتاده. سعی می‌کند دوستانش را از رویای دروغین قهرمان شدن دربیاورد تا به سرنوشت پدرش گرفتار نشوند اما آن گاوها دنیایشان همان تلاش برای مبارزه است. بالاخره بعد از ماجراهایی معادلات ذهنی دوستانش را بهم می‌ریزد ودریچه‌ای به دنیای جدیدی به رویشان می‌گشاید. با کمک گاوها آن‌ها را نجات دهد. اما خودش گیر میوفتد و بالاجبار در میدان گاوبازی حاضر می‌شود. فردیناند به همه نشان می‌دهد که اهل خشنوت نیست و مردم او را از خطر حمله گاوباز، نجات می‌دهند. نینا و پدرش فردیناند و دوستانش را با خود به مزرعه‌شان می‌برند.

دلایل تربیتی توصیه انیمیشن فردیناند برای مشاهده

  1. در این انیمیشن فردیناند به مخاطب بدی و نازیبایی خشونت را نشان می‌دهد و به ارجحیت دوستی، مهربانی و همدلی به مبارزه و مسابقه خشونت‌آمیز تاکید می‌کند؛ و با تغییر مسیر زندگی هم‌نوعانش نتیجه این ارجحیت عملا به مخاطب نشان داده می‌شود.
  2. در ماجراهای کمک فردیناند به دوستانش برای رها کردن رویای مبارزه و تحریک آن‌ها به فرار از مزرعه برای حفظ جانشان، یک نکته عمیق بیان می‌شود؛ آن هم تاکید بر این است که همکاری، همدلی و همراهی دوستان با هم می‌تواند موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند و سرنوشت آنان را تغییر دهد.
  3. انیمیشن با نشان دادن تفاوت فردیناند و سایر گاوها با هم به مخاطب یادآوری می‌کند که افراد مختلف دارای ویژگی‌های خاصی هستند که تقاوتهای فردی آن‌ها با یکدیگر را رقم می‌زند. این تفاوت‌ها الزاما نشان‌دهنده برتری یا عدم برتری افراد نسبت به هم نیستند. فردیناند در مزرعه چون اهل مبارزه نبود و روح لطیفی داشت طرد و تمسخر می‌شد، همین سبب شده بود سابر گوساله‌ها هم که کمی احساسی مشابه فردیناند داشتند از ترس مواجهه با این رفتارها، تلاش کنند همرنگ جماعت باشند. بنابراین تفاوت های فردی نباید سبب انزوای افراد شوند؛ و از زاویه دیگر برای تنها نماندن نباید به هرقیمتی همرنگ جماعت شد.
  4. فردیناند بزرگ هیکل وقتی وارد میدان گاوبازی شد، نشان داد از ظاهر افراد نمی‌شود و نباید درباره شخصیت آن‌ها قضاوت کرد. گاهی پشت یک ظاهر درشت و هیکل عظیم، قلبی مهربان وجود دارد و نباید از آن ظاهر قضاوت ترسناکی و خشونت کرد.
  5. مخاطب در این همراهی با فردیناند به این نکته اذعان خواهد داشت که تجربیات سخت و دشوار (مثل آنچه برای فردیناند رخ داد) موجب قوی‌شدن و رشد انسان می‌شوند. پس از هر سختی، قطعا آسانی خواهد بود به شرط اینکه در سختی خود را نبازد و دست از تلاش برای رسیدن به هدف برندارد.
  6. یکی از پیام‌های غیر مستقیم انیمیشن این است که کلیشه‌های جنسیتی اشتباه را باید کنار زد و خود واقعی خویش باید بود. پسرها و مردها هم می‌توانند لطیف باشند، نباید خشونت را ذاتی مرد دانست.

گوشزد ملاحظاتی تربیتی برای تماشای فردیناند با فرزندان

  1. هرچند این انیمیشن امتیاز خوبی کسب کرده در ارزیابی‎های مختلف و یک انیمیشن خانوادگی محسوب می‌شود، اما رده سنی مناسب آن بالای هفت سال است. به دلیل برخی خشونت‌ها و موارد ترسناک موجود در فیلم، ریتم فیلم، مدت زمان طولانی و نوع قصه، دیدن این فیلم برای زیر شش سال توصیه نمی‌شود؛
  2. صحنه‌هایی از نگرانی و اضطراب به دلیل مرگ پدر فردیناند وجود داردکه خوب است با فرزندتان در دیدن انیمیشن همراهی کنید.
  3. صحنه‌هایی از خشونت گاوها نسبت به هم و خشونت گاوبازها نسبت به گاوها وجود دارد؛ که می‌سود درباره آنها با فرزندتان گفت و گو کنید.
  4. صحنه‌هایی از دستگاه‌های کشتارگاه و فرایند تبدیل گاوها به فراورده‌های گوشتی وجود دارد که ممکن است برای کودک ترسناک باشد؛
  5. بز آرامبخش در انیمیشن گاهی کلام جنسی بکار  می‌برد که برای بچه‌ها مناسب نیست و باید حواس آن‌ها را پرت کرده و یا از دوبله اصلاح شده استفاده کرد؛ . کلا توصیه می‌شود از نسخه پالایش شده برای دیدن فیلم و انیمیشن با حضور بچه‌ها استفاده شود.
  6. از آنجا که گاوبازی از فرهنگ اسپانیا گرفته شده، درباره تاریخچه آن و فرهنگ کشور میزبان آن نیز می‌توان با کودکان گفت و گو کرد.

سوالاتی که می‌توان مطرح کرد برای هدایت گفت وگوی با فرزندان

  1. فردیناند را توصیف کنید؛ جگونه شخصیتی داشت؟ ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش چه بودند؟
  2. چرا فردیناند بر خلاف سایر هم سن و سال‌هایش به مبارزه علاقه نداشت؟
  3. چرا دوستان فردیناند از ابتدا با او مخالف بودند و او را تمسخر می‌کردند؟ بعدا چرا با او همراه شدند؟
  4. رابطه نینا و فردیناند چگونه بود؟ آیا با همه حیوانات می‌شود دوست شد؟
  5. اگر جای فردیناند بودی با این همه سختی چطور کنار می‌آمدی؟

نویسنده : صدیقه سلطانی نژاد

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

پیغام شما

  1. حامد یعقوبی گفت:

    این کارتون، برگرفته از تفکرات فراماسونری ساخته شده.
    فردیناند، گاو سیاه رنگ با ظاهر ترسناک و بزرگ، نماد شیطان و موجودی هست که در ظاهر همه ازش می ترسن، سرکشی می کنه و فرار می کنه و تابع نیست.

    شخص گاو باز، بهترین فرد، مغرور و محبوب همون خداست .

    بقیه گاوها، همون انسان ها هستند که برای تفریح خدا آفریده شدن و در نهایت یک سرنوشت بد در انتظارشون هست.

    مرکز نگهداری گاو، زمین ماست و گاودار فرشته خداست. بز، همون شخص موعظه گر هست که همه رو به اطاعت و فرمانبردای فرا می خونه.

    شیطان، از مرکز قدرت خدا فرار می کنه و با جهان آزاد که در اون رنج و غمی نیست روبرو میشه و سال ها در این جهان زندگی می کنه.

    در نهایت، حوادث کارتون به سمتی میره که شیطان مجبور میشه با خدا بجنگه و فرشته ها از خدا میخوان شیطان رو نکشه و براش گل پرت می کنن. در نهایت شیطان مجوز این رو پیدا می کنه که با قوم برگزیده به سرزمین موعود بره.