ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مصاحبه > گپ و گفتی با استاد مجید صانعی

گپ و گفتی با استاد مجید صانعی

گپ و گفتی با استاد مجید صانعی

مصاحبه شونده : استاد مجید صانعی

مصاحبه کننده : محمود علی پور

♠لطفا خودتان را معرفی کنید؟

🌸 بنده متولد و ساکن شهر مشهد هستم . تحصیلات دانشگاهی بنده در رشته مهندسی منابع طبیعی است و دروس آهنگسازی را ( هارمونی , ارکستراسیون و کنترپوآن ) نزد استاد کیوان علایی آموخته ام.بنده فعالیت جدی خود را درزمینه آهنگسازی از سال ۱۳۷۶ با همکاری با واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز خراسان آغاز کردم و از سال ۱۳۸۰ با همکاری با مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در تهران فعالیت خود را ادامه دادم و تاکنون دهها قطعه با کلام برای واحد موسیقی صدا و سیما در ژانرهای مختلف شامل: موسیقی ارکسترال، موسیقی پاپ و موسیقی کودک و همچنین بیش از ۳۰ موسیقی فیلم، اعم از سینمایی ، مستند و تله فیلم برای شبکه های مختلف صدا و سیما و بخش خصوصی و نیز چندین موسیقی تئاتر ساخته ام.
تاکنون سه آلبوم موسیقی منتشر کرده ام که دو آلبوم به نامهای یار مهربان و هرکسی کاری داره برای مخاطبین کودک و نوجوان ساخته شده است.

♠به نظر شما آیا موسیقی برنامه های کودک در خور و شان کودک هستند و سیر تولید موسیقی کودک در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

🌸 به نظر من اکثر موسیقی های برنامه های کودک و شبکه پویا آثار مناسب و ارزشمندی نیستند و یکی از دلایل اصلی آن آشنا نبودن تهیه کنندگان و برنامه سازان با موسیقی به طور عام و با موسیقی کودک به طور خاص است و عدم قوه تشخیص موسیقی خوب با موسیقی کم ارزش و سخیف است و این در حالی است که موسیقی کودک یک حوزه کاملا تخصصی و حرفه ای است و ساخت آن باید به آهنگسازان آموزش دیده و باسواد سپرده شود.
در سالهای گذشته که مرکز موسیقی سازمان مثل امروز به حالت نیمه تعطیل و باری به هر جهت در نیامده بود و بخصوص در زمان مرحوم استاد فریدون ناصری آثار با ارزشی در حوزه موسیقی کودک در سازمان ساخته می شد که امروز دیگر از آن خبری نیست.
مطلب دیگر اینکه در موسیقی نیز مانند سایر هنرها و شاید بیش از سایر هنرها شکل گرفتن عادات مخاطبین از سنین کودکی شکل می گیرد و عادات شنیداری کودکان تا آخر عمر همراه آنها خواهد بود و از اینجا اهمیت موسیقی کودک برای ما آشکار می شود و نمیتوان از کودکانی که در سنین کودکی جز موسیقی سخیف و مبتذل نشنیده و ندیده اند انتظار داشت که در بزرگسالی با موسیقی فاخر و جدی ارتباط برقرار کنند.

♠پیشنهاد شما برای آهنگ سازی متناسب با مخاطب کودک چیست و چه فاکتورهایی را برای تولید موسیقی مناسب لازم می دانید؟

🌸 در تولید موسیقی کودک باکلام به نظر من مهمترین فاکتورها ترانه و ملودی کار هستند و بعد از آن تنظیم به دلیل اینکه کودکان هنگام شنیدن یک قطعه بیشتر به شعر و ملودی آن توجه می کنند .
ملودی موسیقی کودک باید ساده و روان و دور از پیچیدگیهای ملودیک و فواصل نامانوس باشد و تلفیق صحیح ملودی و ترانه نیز از عوامل مهم ساخت موسیقی کودک هستند. در تنظیم قطعات نیز باید از هارمونی های روان و جذاب استفاده کرد و از هارمونی های پیچیده پرهیز کرد.
همچنین می توان از موسیقی کودک برای آموزش و انتقال مفاهیم انسانی و اخلاقی بهره برد و این مفاهیم را به صورت غیر مستقیم به کودکان منتقل کرد و البته شرط بسیار ضروری این کار ساخت موسیقی در قالب های جذاب و هنری است.

 

♠لطفا چند اثر موسیقیایی استاندارد برای کودکان داخلی و خارجی را نام برده و ویژگی های آن را بفرمایید؟

🌸
چونکه با کودک سرو و کارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد

امروز موسیقی کودک در رسانه ملی و غیر آن کم اهمیت است و این در حالی است که آهنگسازان موفق و با تجربه در این زمینه کم نیستند , اما مدیران رسانه اهمیت چندانی به آنها نداده و نمی دهند و نتیجه این بی توجهی این است که امروزه کودکان ما به موسیقی های غربی و وارداتی و کاراکترهای انیمیشن های خارجی کاملا مانوسند و با مفاخر و بزرگان خودمان بیگانه و ما خوراک هنری و فرهنگی مناسبی برای آنها فراهم نکرده ایم و متاسفانه باید گفت که امروز خیلی دیر است.

از نمونه های فاخر موسیقی کودک می توان به آلبوم موسیقی ” رنگین کمان ” اشاره کرد. این مجموعه بیش از ۴۰ سال پیش و در قبل از انقلاب توسط استاد ثمین باغچه بان ساخته شده که مقایسه آن با آثار حوزه موسیقی کودک امروز , ناامید کننده است !

همچنین به آلبوم “ آواز فصلها و رنگها ” ساخته فریبرز لاچینی می توان اشاره کرد.

در موسیقی های کودک خارجی نیز معمولا موسیقی های انیمیشن تولید کمپانی والت دیسنی ( صرف نظر از تفاوتهای فرهنگی ) آثار پر مخاطب و موفقی هستند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما

  1. سلمانی گفت:

    من با استاد صانعی موافق هستم و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم

  2. محسن زادگی گفت:

    با سلام
    من کارهای استاد صانعی رو شنیدم و با نظر ایشان موافقم.
    باعث افتخاره که چنین هنرمندانی در شهر مشهد حضور دارند..
    آرزوی موفقیت برای ایشان و سایر هنرمندان عزیز دارم.