ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > دومین گردهمایی سمن ها در ساترا

دومین گردهمایی سمن ها در ساترا

دومین گردهمایی سمن ها در ساترا

ساترا، دومین کارگروه هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد را با موضوع بررسی دستورالعمل حقوق کاربران در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برگزار کرد.

دومین گردهمایی سمن ها ساعت ۱۵:۳۰ در محل ساختمان ساترا با حضور جناب آقای علی سعد و ۱۱ نفر از نمایندگان سمن ها آغاز شد و آنچه موضوع جلسه قرار گرفت بررسی « پیش نویس دستور العمل حمایت از حقوق کاربران در رسانه های صوت و تصویر فراگیر» بود که نمایندگان سمن ها پیشنهادات خود را در مورد بخش های مختلف دستورالعمل و کاستی های آن بیان نمودند. آنچه بیش از هر چیز در این دستورالعمل مورد توجه نمایندگاه بود، تضمین پیاده سازی آن و کیفی بودن متن دستوالعمل و عدم امکان پیاده سازی آن در عمل بود. با توجه به پیشنهادات ارائه شده، جناب آقای سعد نظرات نمایندگان را دریافت نمودند تا در مورد اصلاحات پیشنهادی تصمیمات لازم از طرف مجموعه مدیریتی اتخاذ شود.


به گزارش خبرگزاری آریا، دومین کارگروه هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) به منظور تبادل نظر، اخذ پیشنهاد‌ها و بررسی مفاد پیش‌نویس دستورالعمل حمایت از حقوق کاربران در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، با حضور آقای علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار شد؛ در این جلسه آقای کامران عاروان از جامعه معلولین ایران، آقای عباس بشکوه از شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، خانم نیلوفر شاکری از انجمن حمایت از کودکان کار، خانم دکتر زینب نادری از انجمن تخصصی کودک و رسانه، آقای مهدی شایقی حق از مؤسسه افق آگاه سازان شهروند هوشمند، آقای مهدی امیداور عسگری از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، آقای مسعود معادی از سراج، آقای حسن مداحی از سرویس چی خوبه؟، خانم بیتا حسینی از شورای کتاب کودک، آقای ناصر تفقدی از سرویس کدومو، آقای رضا سخن سنج از مجتمع آموزشی رعد و آقای محمد رضا ناظریانی از ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران حضور داشتند.

در این نشست آقای علی سعد، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی هدف از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل حقوق کاربران را پاسخ به دغدغه‌ها و در راستای رفع خلا‌های موجود جهت حفظ حقوق کاربران در هنگام استفاده از رسانه‌ها عنوان کرد.وی با تأکید به تعریف پنج سرفصل در این دستورالعمل شامل شرایط استفاده، امنیت محتوا و حریم خصوصی، آماده‌سازی بستر گزارش تخلفات، تعهدات و ضمانت اجرا و سواد رسانه‌ای، اضافه کرد: تمامی این بخش‌ها پیرو ارزیابی مهمترین نیاز‌های کاربران و مختص به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر پیش‌بینی شده است.
به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در این دستورالعمل بسیاری از مطالبات کاربران از جمله تبلیغات مناسب در رسانه‌ها، حفظ امنیت اطلاعات هویتی و همچنین استاندارد و شفاف‌سازی پرداخت‌های مالی دیده شده و حتی به مقوله کپی‌رایت، رعایت سن مخاطب در انتشار محتوا و آموزش سواد رسانه‌ای نیز توجه شده است.آقای سعد با اشاره به ارتباط مستمر سازمان‌های مردم نهاد با عموم مردم، متذکر شد: سمن‌ها می‌توانند در انعکاس نیازمندی و مطالبات مردم موثر و با لمس شرایط جامعه در تدوین دستورالعمل‌ها برای فعالیت رسانه‌ها یاری‌گر ساترا باشند.

در پایان آنچه در دستور کار جلسات ماه های آینده قرار گرفت،  با توجه به پیشنهاد جناب آقای سعد، راهکارهایی برای  آسیب دیدگان فضای مجازی در بحث مهارت های اجتماعی و اعتیاد رسانه ای و راهکارهای مقابله با آن به صورت خاص برای ماه آینده مطرح شد تا دوستان پیشنهادات خود را در خصوص آن مطرح نموده و به ارائه راهکارهای مناسب در زمینه کنترل آن بپردازند.  
آقای سعد با بیان اینکه کارگروه سمن‌ها با هدف ایجاد فرصت تبادل‌نظر و انعکاس دغدغه‌ها تعریف شده است، تاکید کرد: در نظر داریم در جلسات آتی این کارگروه، مهمترین دغدغه‌های پیرامون مصرف رسانه از جمله اعتیاد به فضای مجازی را بررسی کنیم.
گفتنی است این دستورالعمل بعد از تصویب جهت اجرا در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قرار خواهد گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ساترا به نشانی www.satra.ir در بخش هم‌اندیشی، نظرات و پیشنهادات خود را نسبت به دستورالعمل‌های پیشنهادی در موضوعات مختلف فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر به ثبت رسانند.

دومین گردهمایی سمن ها در ساترا
برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما