ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مقالات > ۳ مکانی که حتما خانواده ها باید در آن ها موبایل را حذف کنند

۳ مکانی که حتما خانواده ها باید در آن ها موبایل را حذف کنند

۳ مکانی که حتما خانواده ها باید در آن ها موبایل را حذف کنند

اگر اوقات در کنار خانواده بودن را از دست داده اید با ایجاد مکان هایی خالی از تکنولوژی این اوقات را به خود و خانواده تان باز گردانید.
تصور کنید دور میز شام نشسته اید که –ویز، ویز – موبایلتان شروع به لرزیدن می کند. یا در حال رانندگی و رساندن فرزندتان به کلاسش هستید که – زینگ، زینگ – موبایلتان شروع به زنگ زدن می کند. و یا در حال بردن کودکتان به تخت خوابش هستید که – درینگ، درینگ – اعلان یکی از برنامه های روی گوشی به صدا در می آید. و این چرخه هیچگاه تمامی ندارد. تکنولوژی همیشه ناب تریان و با ارزش ترین لحظات خانوادگی مان را قطع می کند.
درست است که دستگاه های جدید ما را متصل، مطلع، و مشغول به کار کرده است اما زمان غذا، خواب، و زمانی که در ماشین هستیم اوقاتی هستند که می بایست به تکنولوژی نه بگوییم. جدیدا بچه ها شروع به شکایت در مورد میزان زمان استفاده ی والدین از تلفن همراه خود کرده اند. حال اگر خود ما مرز استفاده از موبایلمان را تعیین نکنیم، چه کسی خواهد کرد؟ ایجاد مکان های بدون تلفن همراه هم اقدامی اساسی برای باز پس گرفتن لحظات مهم خانوادگی است و هم نمونه و سرمشق مهمی برای فرزندانمان. اما چه جاهایی و چرا باید از تکنولوپی دوری کرد؟


سر میز غذا: همه چیز از کسب نمرات بهتر گرفته تا داشتن سبک زندگی سالم تر به غذا خوردن در کنار خانواده مربوط می شود. استفاده از موبایل سر میز غذا می تواند جلوی این مزایا را بگیرد. نویسنده ی معروف، شِری ترکل (Sherry Turkle) می گوید حتی حضور موبایل بر روی میز باعث می شود افراد احساس اتصال و تعلق کمتری به یکدیگر داشته باشند. می پرسید راه حلش چیست؟ وقتی غذا آماده شد از همه اعضای خانواده بخواهید گوشی های خود را خاموش کرده یا به حالت سکوت در آورند یااینکه روی حالت « لطفا مزاحم نشوید » بگذارند. یا می توانید سبدی مخصوص بگذارید تاهمه گوشی های خود را داخل آن سبد گذاشته و سپس سر میز حاضر شوند. اگر از اینکه سر میز از فرزندانتان سوال می کنید امروزشان چطور گذشته اما جواب خاصی نمی دهند گله مندید، درمورد چیز خنده داری که روی گوشی خود قبلا دیده اید صحبت کنید تا فورا به وجد بیایند و آن ها هم صحبت کنند.


اتاق خواب: اثبات علمی وجود دارد که اشعه ی تلفن های همراه منجر به اختلالات خواب می شود. داشتن خواب ناکافی می تواند بر عملکرد داخل مدرسه، وزن و سلامت تأثیر گذارد. هم چنین اگر بچه ها آخر شب به دوستانشان پیام بدهند یا پستی بگذارند به احتمال زیاد چیزی خواهد بود که فردا به هنگام روشنایی روز از آن پشیمان خواهند شد. زمان مشخصی را برای بچه هایتان تعیین کنید که قبل از رفتن به رخت خوابشان موبایل هایشان را تحویل دهند.


داخل ماشین: در اینجا صحبت بر سر پیام دادن حین رانندگی نیست چون ان شا الله این کار را که اصلا انجام نمی دهدی؟ درست است؟!! وجود موبایل داخل ماشین، مکالمه هایی که می توانید با بچه هایتان در حین رساندن آن ها به جایی داشته باشید را هم دچار اختلال می کند. شاید به این دلیل که چهره به چهره رو به روی هم نیستید. بنابراین گوشی های خود را تا قبل از رسیدن به مقصد کنار گذارید. گاهی اوقات صحبت های جدی و عمیقی را می توان داخل ماشین با فرزندانتان داشته باشید و هیچ کس دوست ندارد این فرصت گرفته شود.

منبع : کامان سنس مدیا
مترجم : زهرا وکیلیان مبارکه

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما