ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > دیده ربایی از مخاطب نوجوان ایرانی توسط ساسی مانکن با بازیگر پورن آمریکایی

دیده ربایی از مخاطب نوجوان ایرانی توسط ساسی مانکن با بازیگر پورن آمریکایی

دیده ربایی از مخاطب نوجوان ایرانی توسط ساسی مانکن با بازیگر پورن آمریکایی

📝 محمد لسانی

ناشتاب زدگی

دیروز در همان آغازین دقایق انتشار تیزری کوتاه، مطلع از چیستی ویدیوی تبلیغی ساسان حیدری یافته شدم. می خواستم متنی بنویسم یا تولید کوتاهی داشته باشم راجع به کاری که او و امثال او دارند در بافتار روانی جامعه نوظهور ایران یا همان نوجوانان و جوانان می کنند اما از تکنیک ” ناشتاب زدگی ” که ذیل مهارت های هوش هیجانی در سواد رسانه ای است بهره بردم تا عطش و آتش داغی سوژه، مرا به پرتگاه دیده ربایی و دیده پرستی نکشاند. نمی خواهم به هر قیمتی و با هر سوژه رسانه ای دیده شوم.
با گذشت زمان، وقتی نیاز جامعه بر شرایط انتخابگری ام مستولی شد و آمار لحظه ای پرسش ها همراه با تماس های پیاپی این و آن همراه شد و توالی پست ها به راه افتاد می توانم با آسودگی بیشتر به میدان بیایم چرا که این سطور باعث تبلیغ باطل و ترویج فحشاء نمی شود.

۱ – سرمایه تولید از کجاست؟

اگر زاویه دید ما، جدول پنج سوال سواد رسانه ای (کیستی {۱٫فرستنده و ۲٫مخاطب} / ۳٫چیستی/ ۴٫چرایی / ۵٫چگونگی) باشد و از این رهگذر به اثر جدید مانکن سیّاس نگاه کنیم اولین و مهمترین سوال این است که فرستنده پیام کیست؟ واقعا چه کسی حاضر می شود دست همکاری برای تولید رسانه ای به سوی بازی خورده (نه بازیگر) جنسی دراز کند. راستش را بخواهید خود آن سیّاس را هم در این قواره نمی بینم که چنین لقمه ای برای خودش بگیرد! بگذارید دقیق تر سوال کنم. ساسان خان! شفاف بگو چقدر هزینه برای آمدن او شد؟ آیا هزینه همکاری را خودت تأمین کردی یا تأمین کردند؟ برای روشن شدن موضوع بگویم ارزش برند فضای مجازی (net worth) آن الک شده از آزمون حیا و حیات به ۲ میلیون دلار می رسد. چه کسی یا چه نهادی هزینه این همکاری را تقبل کرد؟

۲- عشق بازیگری ، برند بازیخوردگی

این بِرنده (مونث Brand!) ی مجازی، بازی خورده ای است که شرافت کار حلال در خدمتکاری رستوران را به طمع پیشنهاد مشتری رسانه ای اش، ارزان فروخت. امان از طمع که چه زندگی ها را سوزانده و امان از رسانه ای هایی که دیگران و زندگی شان را پله کامروایی های خود کرده اند.

۳- کلیک هایی که استار می سازند

شاید کمتر به این نکته توجه کرده ایم که رفتار مجازی ما چه اثراتی دارد. شاید ذهنیت ما این است که هر جستجو یا هر کلیک تنها دایره اثرگذاری بر شخص ما دارد و نه کس دیگر اما واقعیت چیز دیگر است. بر خلاف کشور ما که رفتار واقعی و مجازی سلبریتی ها اثر مستقیم بر قیمت کاری آنها ندارد در عرصه بین الملل، قیمت یک هنرپیشه وابسته به تمام کنش های حقیقی و رسانه ای او و حتی مرتبط با فراوانی جستجوی نامش در موتور سرچ و آمار کلیک بر روی فیلم هایش است که همین متغیرها دستمزد او را بالا و پایین میبرد. شاید کمتر به این فکر کرده ایم که با هر کلیک هم در عمل و هم در عاقبت عمل دیگری سهیم می شویم. شفاف تر بگویم اگر الکی هم بر فیلم های آن الک شده از حیا کلیک کنیم باز در دایره درآمد او، برندینگ او و عاقبت او سهیم می شویم.

۴- هنر خودت چیست؟

می گویند ساس در شکاف خانه و دیوار مخفی می‌شود و عموما از بدن میزبان خفته تغذیه می‌کند. کاری به این ندارم که این فراری از وطن مثل ساس به جان نوجوانان و جوانان افتاده چرا که این مسئله را معلول می دانم اما علت مهم است که همان خُفتگی میزبان و مخفی بودن اثرات ترانه های او است.
آقای مانکن رسانه ای! اینکه فیلم سینمایی جشنواره فجر ما با ۹ سیمرغ را برداری، جای هنرپیشه او بنشینی و برای الک شده از حیا چند صدهزار دلار پرداخت کنی که کنار تو چپ و راست شود واقعا هنر خود تو چیست؟ می دانم که می گویی و می گویند هنرش این است که چند میلیون بازدید گرفته است! باشد. بازدید دیگران را هم بگذار پای هنر خودت.
یادش بخیر زمانی بود که نشستن بر چشم دیگری، قدر و منزلتی داشت. قول حافظ چه خوب جایگاه چشم را در نشیمن تصویر یار ترسیم می کند:
رواق منظر چشم من آشیانه توست / کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

۵-مجرم بین المللی در پوستین خواننده

تولید و انتشار ویدئوموزیک #تهران_توکیو خلاف کنوانسیون جهانی حقوق کودک است.
این کنوانسیون، افراد زیر ۱۸ سال را کودک نامیده که در عرف کشور ما شامل دوره سنی کودکی و نوجوانی می باشد. درگیر کردن آنان با محتوا و بازیگر جنسی و نیز تشویق به مطالب یا اعمال پورنوگرافیک جرم است و باید مورد پیگرد قرار بگیرد. امروز هنر ما این است ماسک از چهره مانکن امریکانشین کنار بزنیم.

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما