ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > چگونه اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنیم؟

اعتماد به نفس ضامن سلامتی کودکان

اعتماد به نفس نقش مهمی در سلامت کودکان ایفا می کند. کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند معمولا در زندگی موفق تر هستند. در مقابل، کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، از توانمندی ضعیفی برخوردار هستند. اعتمادبه نفس کودکان موضوعی است که در حیطه مسئولیت والدین قرار دارد. آنان کارهای بسیاری می توانند انجام دهند تا به کودکان خود احساس اعتماد و اطمینان بدهند.
کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند ، خود را مورد انتقاد قرار می دهند و هنگام ارتکاب اشتباه به سختی می توانند مثبت اندیش باشند. این ممکن است باعث شود که کودک نتواند اشتباه خود را جبران کند یا این که فرصت بعدی برای موفقیت را از دست بدهد.
کودکان ممکن است حساس باشند و از سویی عضو گروهی از همسالان باشند که بسیار باخشونت رفتار می کنند، بنابراین به عنوان والدین ، آنچه در خانه انجام می دهید بسیار اهمیت دارد. این بسیار مهم است که کودک شما از نظر اعتماد به نفس غنی باشد، تا بتواند در شرایط نارضایتی سایر کودکان همسال خود، به آنان کمک کند.

راهبردهای ارتقای اعتماد به نفس در کودکان

به فرزندتان بهترین فرصت را برای رشد و خوشبختی بدهید. از راهبردهای زیر استفاده کنید تا به فرزندتان کمک کنید که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند:

۱٫ بی قید و شرط فرزند خود را دوست داشته باشید. هر کودکی باید به این باور رسیده باشد که فارغ از آنچه انجام می دهد – موفقیت یا شکست – پدر و مادرش همچنان وی را دوست دارند و همچنان در کنار آنها خواهند بود. در نظر بگیرید که چقدر بر اعتماد به نفس کودک تاثیر می گذارد وقتی که آنها به این باور برسند که والدین شان تنها زمانی آنها را دوست دارند که به روشی خاص رفتار کنند یا این که حتما باید به یک نتیجه مشخص برسند تا مورد محبت والدین قرار بگیرند.

۲٫ به فرزند خود کمک کنید تا اهداف قابل دستیابی را مشخص کند. تقریبا هیچ چیز بیشتر از موفق شدن برای اعتماد به نفس کودک مفید نیست. با فرزند خود برای تحقق این اهداف کار کنید. با اهدافی شروع کنید که انجام آنها بسیار آسان است. به فرزندتان طعم موفقیت و بالا رفتن طمینان (که در التزام موفقیت است) را بچشانید. به عنوان مثال ، یک هدف خوب برای یک کودک خردسال ممکن است تمیز کردن اتاقش باشد.

۳٫ کودکان را به پایداری تشویق کنید. موفقیت و پشتکار پا به پای هم پیش می روند. در فرزند خود شجاعت استقامت و پایداری کردن را کشف کنید، و به آنها نشان دهید که چگونه به موفقیت برسند. وقتی فرزندتان به واسطه یک چالش متوقف می شود او را تشویق و ستایش کنید تا هدف خود را دنبال کند. یکی از راههایی که می توانید به فرزند خود کمک کنید این است که یک مثال خوب بزنید. به او نشان دهید که معنای پشتکار داشتن چیست.

۴- به فرزندتان قدرت انتخاب بدهید. وقتی شما هیچ کنترلی بر زندگی خود ندارید داشتن اعتماد به نفس دشوار است. برای این که به فرزند خود احساس کنترل داشتن بدهید، به او قدرت انتخاب بدهید. این می تواند به سادگیِ در اختیار گذاردن دو گزینه برای انجام دادن کاری باشد، یا این که انتخاب کند که چه کفشی بپوشد.

۵- کمال گرایی را کنار بگذارید. از فرزند خود بخواهید که کمال گرا نباشد (نیازی نیست که حتما در زمینه مورد نظر بی نقص باشد) – هرگز کسی در این مسیر برنده نخواهد شد. اگر فرزندتان متوجه شود که هرگز نمی تواند بی عیب و نقص باشد، اعتماد به نفسش خراب می شود. به فرزند خود نشان دهید که برای تلاش و پیشرفتش ارزش قائل هستید. اینها کارهایی است که هرکسی می تواند به آن برسد.

۶٫ از تمجید بیش از حد خودداری کنید. فرزند شما می داند که چه موقع ستایش شما بیش از حد است. ستایش را بجا و به موقع انجام دهید. همچنین ، فرزند خود را بخاطر تلاش خوب ستایش کنید. شایان ذکر است که ستایش بیش از حد باعث می شود اعتماد به نفس کودک به جای تقویت، صدمه ببیند.

۷٫ بگذارید فرزندتان یواشکی بشنود که از او تعریف می کنید. وقتی کودک متوجه می شود که والدین نزد دیگران از او ستایش و تعریف می کنند، اعتماد به نفسش به شدت تقویت می شود. فرزندان شما همواره به شما نگاه می کنند. از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

۸- مراقب خودتان باشید. مراقبت خوب از خودتان به فرزندتان نشان می دهد که شما مهم هستید. در این صورت آنها  به این باور خواهند رسید که مهم هستند و آنها هم باید از خودشان مراقبت کنند. شما می توانید برای آنها الگو باشید تا با مقایسه، خود را در اولویت قرار دهند. بی شک کودکی که اعتماد به نفس بالایی دارد، شادتر و مطمئن تر است. ما بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهیم ، لذا این وظیفه ماست که فرزندان خود را در این مسیر هدایت کنیم. آنچه در خانه انجام می دهیم می تواند تأثیر بسزایی در آینده فرزندانمان داشته باشد. به فرزندان خود بیاموزید که دوست داشته باشند و به خود ایمان داشته باشند ، در این صورت در طول عمر از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

نویسنده: Monica Foley
مترجم: ناصر اسدی
منبع: https://childdevelopmentinfo.com

برچسب ها : ، ،

پیغام شما