ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > فرصت‌‌ها و چالش‌‌های استفاده از روحانی در برنامه‌های ترکیبی کودک تلویزیون

فرصت‌‌ها و چالش‌‌های استفاده از روحانی در برنامه‌های ترکیبی کودک تلویزیون

فرصت‌‌ها و چالش‌‌های استفاده از روحانی در برنامه‌های ترکیبی کودک تلویزیون

عنوان : فرصت‌‌ها و چالش‌‌های استفاده از روحانی در برنامه‌های ترکیبی کودک تلویزیون (باتاکید بر برنامه آفتابگردون شبکه پویا)

دانشجو : مجتبی نوربخش

استاد : دکتر عیسی زارعی

دانشگاه : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مقطع : کارشناسی ارشد

رشته : تولید سیما

تاریخ دفاع : ۹۸

چکیده:

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از روحانی در برنامه‌های ترکیبی کودک با تاکید بر برنامه آفتابگردون شبکه پویا بوده است.

روش تحقیق: در این تحقیق، از روش‌ کتابخانه‌ای و اسنادی جهت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش و برای پاسخ به سوال‌های پژوهش از روش مصاحبه عمیق استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل یافته‌‌های پژوهش با استفاده از کدگذاری و مقوله‌بندی داده‌ها صورت پذیرفته است.

یافته‌‌های تحقیق: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد به دلیل ظهور محیط‌های آموزشی جدید و رسانه‌های نوین و ضرورت ارتباط روحانیون با کودکان و ضرورت آموزش مفاهیم دینی، حضور روحانیون در برنامه‌های ترکیبی کودک لازم و ضروری است. علاوه برآن حضور روحانی در برنامه‌های تلویزیونی، فرصت‌هایی همچون آشنا نمودن کودکان با لباس روحانیت، الگو شدن روحانی برای کودکان، تقلید از روحانیون در مسائل تربیتی و دینی، ترغیب به مراجعه به روحانیت در سن بزرگسالی، استفاده از ضمیر پاک و آموزش‌پذیر کودک برای ارائه مفاهیم دینی، رفع نیازهای روحی و روانی کودک، جلوگیری از گرایش کودکان به رسانه‌های غیردینی، دستیابی به ثبات اخلاقی، پایبندی به آداب اجتماعی، ایجاد رابطه روحانی با قشرهای مختلف کودک و جذب حداکثری مخاطبان خردسال و کودک   ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، چنین برنامه‌هایی ممکن است چالش‌هایی مانند تقطیع برنامه‌ها و سوء‌استفاده از برخی آیتم‌ها، عدم استفاده روحانی در جایگاه مناسب توسط تهیه‌کنندگان، القای دوگانگی در صورت پایبند نبودن به لباس روحانیت،  تاثیر منفی در صورت بیان سخنان بی‌اعتبار و غیر‌مستند، ثبت سلوک و رفتار روحانی و احتمال پخش خطاهای سهوی به‌طور گسترده در فضای مجازی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن، برنامه آفتابگردون با اجرای موفق و صمیمیت رفتاریِ حجه‌الاسلام محمدصادق مقدسیان، الگوی مناسبی برای تولید و پخش اینگونه برنامه‌ها به‌شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری: گرچه حضور روحانیون به‌عنوان یکی از عوامل برنامه‌های تلویزیونی ممکن است چالش‌هایی به همراه داشته باشد، اما مشارکت فعال در برنامه‌های تلویزیونی و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطبان کودک، بنا به تصریح کارشناسان و یافته‌های این تحقیق، می‌تواند در درازمدت به‌ویژه در حوزه‌های تربیتی و آموزش الگوی سبک زندگی دینی آثار و برکات مثبت و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

کلیدواژه‌ها: روحانی، برنامه‌‌های ترکیبی کودک تلویزیون، برنامه آفتابگردون

برچسب ها : ، ،

پیغام شما