ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مصاحبه > گپ و گفتی درباره چهارسوق تعلیم و تربیت

گپ و گفتی درباره چهارسوق تعلیم و تربیت

گپ و گفتی درباره چهارسوق تعلیم و تربیت

جناب اقای دکتر آزین ، شما از فعالان حوزه ی تعلیم و تربیت هستید . لطفا خلاصه ای از فعالیت هایی که تا کنون داشتید را بیان کنید .

من معلم بوده ام . شانزده سال هست که در حوزه ی تعلیم وتربیت فعالیت می کنم . مدیریت طراح برنامه های درسی و الگوهای اموزشی را به عهده داشته ام . اکنون مدیر عامل موسسه ی مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان و مدیر موسسه ی فرهیختگان سراج در موسسه ی برهان هستم .
فعالیت ما مبتنی است بر ارائه ی راه حل های راهبردی برای مسائل نظام تعلیم و تربیت .
مدرسه ی سراج هم یک الگوی مدرسه داری بومی و متفاوت است که چهار سال است به فعالیت خود ادامه می دهد . در حال حاضر دانشجوی دکتری فلسفه ی تعلیم و تربیت هستم و پیش از این مهندسی خوانده ام .

شما و همکاران گرامی تان همایش و برنامه ای دارید به نام چهارسوق .
لطفا در مورد این برنامه و موارد برگزاری آن توضیح دهید .

چهارسوق رویدادی است که در درجه ی اول شبکه سازی بین فعالان تعلیم و تربیت را هدف قرار داده است .
چهار سوق بزرگ ترین رویداد و گردهمایی فعالان حوزه ی تعلیم و تربیت است و یک رویداد عام المنفعه و متمرکز هست بر توسعه ی نواوری های اموزشی و شبکه سازی بین فعالان تعلیم و تربیت .
رویداد امسال شامل چند بخش است :
۱.استارت آپ های تعلیم و تربیت یا استارت آپ ای آموزشی
۲.بخش خبر حوزه ی اموزش و پرورش ،که ما فراخوانی داریم برای خبرنگاران تعلیم و تربیت که بهترین خبرهایشان را ارسال کنند و داوری شود .
در بخش جایزه ی خبر از سه خبرنگار اموزش و پرورش هم تقدیر خواهیم داشت .
۳. شبکه سازی ،فعالیت ها ،فضاسازی و بازی های شبکه ساز است .
در رویدادهای گذشته محور چهارسوق ، ارائه ی کوتاهی از مجموعه ی تجربه ها و نظریه های بومی تعلیم و تربیت بوده است .
امسال در کنار این ها فعالیت های دیگری خواهیم داشت و هر چه جلوتر امدیم سعی کردیم در مجموع حرفه ای تر باشیم .
امسال بین چند هفته تا چند ماه فرایند منتورینگ و راهبری مان را با سخنران های امسال که هشت نفر هستند داشته ایم و ادامه دارد تا به رویداد برسیم .
بنابراین ،ارائه ها ، از جهت محتوا و سبک ارائه رویشان کار شده است .

استقبال فعالان حوزه ی کودک ، از این رویداد چگونه بوده است ؟

شاید نزدیک به شش سال هست که این رویداد برگزار می شود.
اخرین رویداد پارسال در کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان با بیش از پانصد و پنجاه نفر شرکت کننده و تیم اجرایی برگزار شد که بی سابقه بود .

هدف از چهارسوق چیست ؟


چهارسوق رویدادی است که در درجه ی اول شبکه سازی بین فعالان تعلیم و تربیت را هدف قرار داده است .
در کف میدان فعالیت ،افراد بسیاری در حوزه ی تعلیم و تربیت کار می کنند . معلم ها ، پژوهشگران ، برنامه سازان ، حتی معلمانی در روستایی دورافتاده و موسسه های تربیتی که دغدغه ی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان را دارند ، می توانند در چهارسوق فعالیت داشته باشند .
حل مساله ها و نواوری بسیار است که در مقیاس بزرگ دیده نمی شود .
شبکه ی اجتماعی چهارسوق تلاش می کند شبکه ی اجتماعی را شکل دهد بین فعلان تعلیم و تربیت که تجربه ها و نظرهایشان را به اشتراک بگذارند .

ایا تمام افراد می توانند در این برنامه شرکت کنند و یا مختص افراد خاصی است ؟ برگزیده ها چگونه انتخاب می شوند ؟

به عنوان شرکت کننده همه ی فعالان و علاقه مندان حوزه ی تعلیم و تربیت می توانند شرکت کنند . اما به عنوان ارائه دهنده در بخش ارائه های اصلی چهارسوق ما یک فرایند طولانی داریم . روی سایت فرم هایی تکمیل می شود . افرادی معرفی می شوند که از انها پیش ارائه هایی خواسته می شود . پس از چند مرحله داوری سخت ،ارائه دهنده های نهایی انتخاب می شوند و فرایندهای راهبردی انجام می شود تا انشاالله به نتیجه برسد .

بخشی در برنامه ی چهارسوق هست به نام آرزوها . این قسمت را توضیح دهید . چگونه است ؟

چهار سوق امسال بخش هایی دارد از جمله پویش ارزوهای تحولی که تمام افراد دغدغه مند تعلیم و تربیت را دعوت می کنیم برای مطرح کردن ارزوهایشان که در سایت چهارسوق ثبت کنند .در بخش ایده های استارت آپی هم فراخوان داریم که افرادی که ایده هایی دارند می توانند شرکت کنند و پس از مراحل داوری ، اگر قابل ارائه بود ،از انها برای ارائه و داوری ارایه هایشان دعوت می شود . انها پس از ارائه و داوری می توانند از از ایده ی خود دفاع کنند . یک هم افزایی برای اشتراک گذاری امید و اندیشه و ارزو شکل می گیرد .
همچنین شبکه ی اجتماعی چهارسوق به عنوان یک بخش پروفایل تخصصی فعالان تعلیم و تربیت امسال راه اندازی می شود .

ایا این فعالیت شما میتواند به برنامه سازی کودک کمک کند؟

شیوه ی برگزاری و اجرای چهارسوق با مشارکت تعداد زیادی از مجموعه ها ، موسسات ، مدرسه ها و نهادهای مختلف امکان پذیر است . هر مجموعه با توجه به ان فضای تخصصی ای که دارد خدمات حرفه ای ارائه می کند و بخشی از چهارسوق را متناسب با همان پیش می برد .از این جهت ،حوزه ی رسانه را هم می شود با مجموعه هایی که کار رسانه ای تخصصی در این حوزه انجام می دهند ،پیش برد وانشاالله برای سال های بعد برنامه ریزی کرد .

آیا تاکنون سعی در ارتباط برقرار کرددن با برنامه سازان کودک داشته اید؟

در مورد برنامه سازان کودک و نوجوان ، در این سال ها که کم و بیش با رسانه ارتباط داشتیم با مساله ای مواجه بودیم . دغدغه های تولید کنندگان و برنامه سازان دغدغه هایی رسانه ای است نه تعلیم و تربیت . از طرفی دوستانی که در حوزه ی تعلیم و تربیت فعالیت می کنند دغدغه شان تعلیم و تربیت است و اگر بخواهند در حوزه ی رسانه هم فعالیت کنند ، در اولیت بعدی است . ما علاقه مند هستیم که بخش رسانه ای چهارسوق را فعال کنیم .البته تا الان هم عزیزان رسانه در چهارسوق حضور پیدا می کردند . امسال بخش خبر را هم اضافه کردیم . در سال های اینده انشاالله با همکاری انجمن و برنامه سازان دیگر بتوانیم بخش رسانه ی حوزه ی تعلیم و تربیت را جدی تر داشته باشیم .

با تشکر از شما برای وقتی که در اختیار ما قرار دادید .

مصاحبه شونده : محمد آزین
مصاحبه کننده : لیلا طبسی

برچسب ها : ،

پیغام شما