ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پژوهش ها > کودکان و تلفن همراه ؛ پژوهشی درباره رفتارهای مصرفی کودکان

کودکان و تلفن همراه ؛ پژوهشی درباره رفتارهای مصرفی کودکان

کودکان و تلفن همراه ؛ پژوهشی درباره رفتارهای مصرفی کودکان
  • عنوان: کودکان و تلفن همراه ؛ پژوهشی درباره رفتارهای مصرفی کودکان
  • مدیر پروژه: حمیدرضا ششجوانی
  • مجری: زهره سهرابی و همکاران
  • ناظر: مرکز توسعۀ صنایع فرهنگی و خلاق
  • سال انتشار : ۱۳۹۶
  • تعداد صفحات : ۲۸۰

توضیحات:

در مقایسه با تاریخ دراز آهنگ فرهنگ ایران زمین، مدت زمان حضور فن آوری های ارتباطی در زندگی ما بی اندازه کوتاه است؛ اما سرعت تغییراتی که با خود به همراه آورده اند، بی حد است. تا همین ده سال پیش تعداد کودکانی که صاحب تلفن همراه بودند آن قدر کم بود که صحبت از زیست نظام کسب و کار مبتنی بر موبایل در این بازدی سنی خنده آور می نمود.
با افزایش ضریب نفوذ سیم کارت تلفن همراه در میان کودکان، رفته رفته فرصت های شغلی متناظر با آن هم پیدا شد. به دست آوردن اطلاعات شاید برای اپراتورهای اصلی موبایل کشور دست یافتنی بود اما برای کسب وکارهای خرد و سرمایه گذاران هیچ گاه میسر نبوده است. از این رو مرکز مطالعاتی CACIMA در سال ۱۳۹۶ پیمایش «رفتارهای مصرفی کودکان در حوزه ی موبایل» را با حمایت شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین و با کمک مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، به انجام رساند. این پیمایش در اساس به امید ایجاد نوعی تقارن اطلاعاتی در بازار کالاها و خدمات مبتنی بر موبایل در سگمنت سنی کودکان و با هدف دراختیار گزاردن اطلاعات پایه برای تمام فعالان این صنعت، طراحی شده است. پیمایش حاضر توصیفی است در حد نمایش روابط میان متغییرها، چنانچه علتهای چنین رفتارهایی را بخواهیم، بایستی تحقیق هایی کیفی انجام شود.
بر اساس مطالعاتی اکتشافی و مصاحبه های عمیقی که با نخبگان این صنعت انجام شد، کودکان و نوجوانان را بر اساس ویژگی های مختلف از جمله نیازهای بازار در چهار بخش ۳ تا ۵ سال، ۶ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۱۷ سال دسته بندی کردیم و گزارش پیش روی شما نیز از همین دسته بندی پیروی می کند. پیمایش از مهرماه تا بهمن ماه به طول انجامیده و در این مدت ۷۶۸۸ نفر از مادران، پدران و کودکان در سرتاسر کشور به پرسش های ما پاسخ گفتند. کار پرسش و تحلیل ابتدا در شهر بزرگ تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرج و تبریز انجام شد. سپس در مرحله ی بعد سایر مراکز استانها اضافه شدند. به این ترتیب هر بخش از اطلاعات هم با سه قسمت «شهرهای عمده»، «سایر شهرها» و «کل کشور» از هم جدا شده اند. پرسش نامه بر مبنای استفاده یا عدم استفاده کودک از وسایل الکترونیکی به دو بخش تقسیم شده بود. گزارش حاضر صرفا بخشی از یافته های پیمایش پیش گفته را دربردارد که به استفاده کنندگان از موبایل محدود است.
با توجه به اینکه در بیشتر موارد نتایج میان شهرهای بزرگ، مراکز استانها و کل کشور شباهت فراوانی باهم داشت و از این رو تعمیم یافته های شهرهای بزرگ به کل کشور امکان پذیر بود، تصمیم گرفتیم پاسخ پرسش هایمان را با روش کیفی در شهر تهران به دست آوریم. نتایج این پژوهش کیفی بخش دوم گزارش حاضر را تشکیل می دهد.
باور گردانندگان CACIMA این است که هرچه بازیگران و سرمایه گذاران بیشتری وارد این حوزه شوند، اقتصاد آن هم بزرگ تر می شود و سهم هر نفر بیشتر. امیدواریم با تشویق و حمایت فعالان این صنعت بتوانیم مانند سایر کشورهای توسعه یافته بخش درخوری از تولید ناخالص داخلی کشورمان را از راه اقتصاد دیجیتال فرهنگ به دست آوریم.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما