ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مصاحبه > مصاحبه با کارگردان بزرگترین سریال کودک شبکه خانگی

مصاحبه با کارگردان بزرگترین سریال کودک شبکه خانگی

مصاحبه با کارگردان بزرگترین سریال کودک شبکه خانگی

به بهانه تولید سریال خانگی کودک هشتک خاله سوسکه


متولد ۸ تیر ۱۳۴۸ در بندر انزلی، است فارغ التحصیل رشته بازیگری از مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیماست، اصالتا اهل یکی از روستاهای اردبیل بوده و تورک زبان می باشد و دو فرزند نیز دارد

از کلاس تا شروع بازیگری

مدتی دوره بازیگری را زیر نظر حمید سمندریان گذرانده است و از سال ۶۴ وقتی ۱۶ ساله بود وارد کار نمایشی شد و حالا بجز بازیگری، کارگردان نیز می باشد

علت ورود به ژانر کودک

ژانرهای مختلف را تجربه کردم و دلیل ورودم به ژانر کودک دنیای زیبا ، رنگارنگ و متنوعی هست که در کارهای کودکان می باشد، جناب آقای خمسه هم مشوق من بودند .چون زمانی که کارمان را شروع کردیم استادمن ایشان بودند.

آقای مسلمی از سال ۱۳۷۰ وارد کانون شدند و علاوه بر تاتر کار در تلوزیون را نیز آغاز کردند .چند کار تاتر و تلوزیون داشتند مثل عکاس خانه ، شیرین تر از ، کلاغ پر ،دالی و …
در نهایت کار فتیله را پیشنهاد دادند و به انجام رساندند .

محمد مسلمی و همسرش

محمد مسلمـی دهه هفتاد ازدواج کرده و صاحب دو فرزند بنام های مهدی متولد ۱۳۷۵ و دخترش مائده نیز متولد ۱۳۸۶ می باشد.

جناب آقای مسلمی ، چرا به ساخت سریال های خانگی برای مخاطب کودک روی آوردید ؟

با توجه به این که کودکان و خانواده های ما در هجوم ماهواره و شبکه ی مجازی قرار گرفته اند ،تصمیم گرفتم کاری انجام دهم و سریالی بسازم که از افسانه ها و شخصیت های ایرانی بهره ببرد . شاید بتوانیم با جذب خانواده ها آنها را کمی از ماهواره دور کنیم . این اولین تجربه ی کارگردانی و ساخت سریال خانگی من هست که حدود ۱۸۰ بازیگر دارد .

برای ورود به ساخت سریال خانگی کودک چه مواردی لازم است ؟


با توجه به این که در جای جای دنیا برنامه های متنوع برای کودکان ساخته می شود، اما ما ورود چندانی نکرده ایم . بهتر است در این حوزه بیشتر و تخصصی تر وارد شویم تا بچه های ما هم کارهای ساخت کشور خودشان را بببینند .
در حال حاضر برنامه های کودک با وجود اسپانسر است و این سبب می شود که کارها ضعیف باشد . در سریال خانگی این مشکل ها نیست . هم برای بینندگان و هم سازنده ها بهتر است .

به نظر شما شاخص های کار رسانه ای کودک چیست ؟


دنیای امروز تفاوت بین بچه های دیروز و امروز را نشان می دهد .بچه ها بیشتر به کارتون خارجی و شبکه های مجازی تمایل دارند و شخصیت ها و افسانه های آن ها را می بینند . ما افسانه های خودمان را به روز کرده ایم . از خواننده ها در برنامه استفاده کرده ایم . سعی کردیم هم هنرمندان سرشناس و هم هنرمندان تاتر را جذب کنیم . کار ما موزیکال هم هست . در کل هم به جنبه ی دیداری و شنیداری در این سریال توجه داشتیم و تلاش کردیم کار خوب و قابل قبولی ارائه دهیم که بچه ها برنامه را با لذت ببینند .

نام و موضوع سریال شما چیست ؟


هشتک . خاله سوسکه نام سریال هست که در پانزده قسمت هست بعد از آن پانزده قسمت ،موضوع با هر کاراکتری که باشد نام هم تغییر خواهد کرد .
موضوع آن شخصیت ها و افسانه های ملی است .

به نظر خودتان کدام شاخصه در ابن سریال باعث خواهد شد که مخاطب کودک را جذب کند ؟


ما افسانه های قدیم را برای بچه ها به روز کرده ایم . مثلا در این سریال کاراکتر ما اینستگرام هم دارد .
استفاده از کاراکتر های بامزه که هر کدام شیرینی خاص خودشان را دارند . مانند :مبارک ،حسن کچل ، دیو ،شهرزاد قصه گو ، حاکم و نقش الاغ که بسیار شیرین است . جمع شدن تمام این ها در یک قصه ی خوب ، انشاالله مورد توجه بینندگان محترم خصوصا کودکان باشد .

از نظر شما آیا وضعیت رسانه و سینما در حال حاضر برای کودکان رضایت بخش هست ؟


کاری که در دنیا انجام می دهند و استانداردی که هست ، ما کم داریم .
تاتر مخصوص کودکان کم هست .
در تلوزیون هم ما شاهد کار فاخر نیستیم . اساتیدی که قبلا کار می کردند ، اکنون کمتر کار می کنند . به نظرم کار کودک سیری نزولی داشته است . امیدوارم سینمای خانگی کودک بتواند تغییری در این سیر ایجاد کند .

چه پیشنهادی برای کارگردان هاو تهیه کننده های ویژه ی کودک و نوجوان دارید ،تا به آنچه مطلوب است برسند ؟


باید سرمایه گذاری در تمام حوزه ها اتفاق بیفتد . کودک امروز ما را فضای مجازی ،اعتیاد و هنجارها و …تهدید می کند . اکنون هر برنامه ای را می بینیم بیشتر به گذشته برمی گردیم .
تلوزیون نباید اسپانسر برای برنامه های کودک باشد و تبلیغی شود . تمام دنیا روی ذهن بچه ها کار می کنند . ولی در ایران این نگاه بسیار کم است . چرا که برخی جاها غیر متخصص ها کار می کنند . کارهایی که قبلا برای بچه ها بود الان نیست . برنامه ی امروز ما خوراک بچه های امروز نیست . بچه ها در شبکه ی مجازی و …آمال و آرزوهایشان را می بینند ، اما در تلوزیون ما این طور نیست .

تیزر سریال خانگی کودک هشتگ خاله سوسکه

مصاحبه شونده : محمد مسلمی

مصاحبه کننده : لیلا طبسی

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما