ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > چگونگی انتقال مهارت های زندگی مومنانه به کودکان در انیمیشن های تلویزیونی

چگونگی انتقال مهارت های زندگی مومنانه به کودکان در انیمیشن های تلویزیونی

چگونگی انتقال مهارت های زندگی مومنانه به کودکان در انیمیشن های تلویزیونی

عنوان : چگونگی انتقال مهارت های زندگی مومنانه به کودکان در انیمیشن های تلویزیونی با مطالعه موردی مجموعه مهارت های زندگی

دانشجو : بهمن ورمزیار نجفی

استاد : عبدالله متقی زاده

دانشگاه : دانشکده دین و رسانه

مقطع : کارشناسی ارشد

رشته : تولید سیما

تاریخ دفاع : ۹۷/۷/۱۸

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش شناخت چگونگی انتقال مهارت های زندگی مومنانه به کودکان در انیمیشن های تلویزیونی می باشد. در این پژوهش علاوه بر روش اسنادی از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نشانه شناختی نیز استفاده شده است.

برای انتقال درست و صحیح مهارت های زندگی مومنانه به کودکان توجه به سه مرحله ضروری است. اولین مرحله تببین و شناخت مهارت های زندگی مومنانه همراه با مصادیق آن با شرط سادگی و دوری از مفاهیم انتزاعی است که در قدم اول می تواند پایه واساس اولیه برای آغاز راه باشد. در مرحله بعد توجه به ظرفیت و ویژگی بخصوصی که انیمیشن ها و علی الخصوص انیمیشن های کامپیوتری دارد که از جمله می توان تاکید بر اغراق، تخیل، فانتزی، بیان نمادین، ایجاز، توجه به طنز، شخصیت بخشی به غیر انسان ها، استفاده از موسیقی که باعث جذب کودکان بشود، استفاده تلفیقی بصورت مناسب از انواع فیلم زنده و انیمیشن و ایجاد فضای بصری جذاب اشاره کرد. این ویژگی ها سبب جذابیت و گیرایی بالای انیمیشن ها برای کودکان می شود و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در مرحله سوم مسئله محتوای انیمیشن ها نکته بسیار حساس و مهم است. از جمله مباحثی که باید در محتوای داستانی و روایت ملاحظه بشود رعایت کردن مواردی همچون: سادگی و بدور از تکلف بودن، استفاده از قهرمان و شخصیت اصلی که توان قصه روی او متمرکز شده باشد، استفاده از مطالب ساده و تمثیل ها، بهره مندی از روش های تربیتی که فهم داستان را آسان می کند، تاکید بر یادگیری حسی و عینی، حتی المقدور کوتاه و سریع انتقال دادن مضمون اصلی، دوری از فضای تلخ وضد شادی، دوری از مفاهیم پیچیده و سخت، دوری از خرافه و عقاید انحرافی، ارائه داستان های بر اساس بستر و زمینه های فرهنگی و سنتی ایرانی- اسلامی و بهره مندی از تکرار مفاهیم با مصادیق مختلف…

در مجموعه می توان گفت مراعات کردن مراحل سه گانه ذکر شده راهکاری برای انتقال دادن مهارت های مومنانه برای کودکان می باشد و تاثیر انیمیشن های تلویزیونی بر کودکان این مطلب را نشان می دهد که برای استفاده از انیمیشن ها جهت آموزش باید علوم مختلف را در زمینه تولید برنامه ها بکار گرفت. توجه ویژه به پژوهش های راهبردی در حوزه انیمیشن می تواند راهنمایی خوبی برای طراحی الگو جهت استفاده از سازندگان و مدیران مربوطه باشد.

برچسب ها : ،

پیغام شما