ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > نیازهای کودکان را درست بشناسیم

نیازهای کودکان را درست بشناسیم

نیازهای کودکان را درست بشناسیم

چرا سیندرلا هنوز هم مخاطب دارد؟ / نیازهای کودکان را درست بشناسیم.

هادی مقدم دوست، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است مهمترین راهکار برای کمک به ارتقای سینمای کودک و نوجوان رسیدن به کم و کیف نیازهای این گروه سنی و مخاطب شناسی است.

به گزارش جام جم آنلاین، هادی مقدم دوست نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه نیازهای کودکان و نوجوانان امروز چیست، گفت: پاسخ این سوال خیلی سخت است و کشف آن مثل راز است که برای پی بردن به آن به تحقیق و پژوهشِ بسیار نیاز است.

کارگردان فیلم تحسین شده « سر به مهر » افزود: انیمیشن « سیندرلا » تولید ۴۰ سال پیش است، اما همچنان بچه های امروز آن را دوست دارند و می بینند. بنابراین مقایسه میان کودکان و نوجوانان دهه های مختلف سودی ندارد. بلکه باید به پاسخ این پرسش برسیم که نیازهای اصلی بچه های امروز چیست و اگر بچه های امروز را بشناسیم، به پاسخ این سوال می رسیم.

مقدم دوست در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای پیشرفت سینمای کودک پیشنهاد می دهد، توضیح داد: مهمترین دستور کار این است که نیازهای بچه ها را بررسی کنیم و این حرف به معنای این نیست که دنبال اکران خوب برای فیلم ها، سرمایه گذاری و استفاده از فناوری های جدید برای ساخت فیلم ها نباشیم، اما باید در وهله اول مخاطب شناسی صورت گیرد و باید بدانیم کودکان امروز چه نیازهایی دارند.

وی ادامه داد: زمانی که توانستیم این نیازها را شناسایی کنیم، ایده های فیلمسازی نیز به تدریج شکل می گیرند. فیلم ها مورد استقبال مخاطبان ویژه شان یعنی کودکان قرار می گیرند و سرمایه گذاران به ساخت این نوع فیلم ها رغبت پیدا می کنند.

مقدم دوست با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به رونق سینمای کودک کمک کرده است، گفت: این جشنواره نسبت به سینمای کودک حساسیت ایجاد می کند و از این نظر اهمیت دارد. اگر روزی چراغ این جشنواره خاموش شود، دیگر هیچ نشانه ای از توجه جدی به سینمای کودک دیده نمی شود زیرا در حال حاضر مهم ترین شاخصه توجه به این سینما، جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است.

این نویسنده در پایان خاطر نشان کرد: سینمای ایران بدون این جشنواره غیرقابل تصور است و اگر زمانی برگزار نشود، همین تعداد محدود فیلم های کودک و نوجوان هم تولید نمی شود. این جشنواره تذکری برای اهمیت حیات سینمای کودک است و برگزاری مستمر آن منجر به کاهش فیلم های کم مایه در حوزه کودکان و نوجوانان می شود.

گفتنی است سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می شود.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما