ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > همکاران > دانشگاه صدا و سیما

دانشگاه صدا و سیما

دانشگاه صدا و سیما

معرفی دانشگاه صدا و سیما

در پی تاسیس و آغاز به کار تلویزیون در کشور و گستردگی فعالیت سازمان رادیو و تلویزیون نیاز به ایجاد موسسه‌ای که نیروی انسانی موردنیاز این سازمان را تامین و تربیت کند، احساس شد. بعد از فراهم آمدن مقدمات کار در سال ۱۳۴۸ موسسه‌ای به نام « مدرسه عالی تلویزیون و سینما » تشکیل شد.

که دانش‌آموختگان آن به فعالیت در سازمان رادیو و تلویزیون و حوزه سینما مشغول شدند. این موسسه کار خود را با یک دوره کوتاه مدت یک ساله آغاز کرد.بعدها این دوره به دو دوره دو ساله (کاردانی) در رشته های تولید و فنی ارتقاء یافت. در همین زمان دوره‌های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، تحقیق در ارتباطات جمعی و مهندسی الکترونیک نیز در مدرسه عالی تلویزیون و سینما طراحی و اجرا شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ضرورت ایجاب کرد که این موسسه منحصراً به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمان صداوسیما بپردازد.

ابتدا نام موسسه به « مرکز آموزش فنی » و سپس به « دانشکده صداوسیما » تغییر یافت. در سال ۱۳۶۱ مقطع کاردانی تولید این دانشکده به مقطع کارشناسی تولید ارتقاء یافت و در سال ۱۳۷۴ دوره کارشناسی ناپیوسته فنی (مهندسی مخابرات) و در سال ۱۳۷۵ دوره کارشناسی ارشد تولید سیما نیز به دوره‌های دانشکده افزوده شد. از سال ۱۳۷۶ رشته کارشناسی ارتباطات نیز با پذیرش دانشجو به جمع رشته‌های تحصیلی دانشکده پیوست.

در سال ۱۳۹۱ با ارتقاء دانشکده به دانشگاه موافقت و ابلاغ نهایی آن صادر شد.دانشگاه صداوسیما در حال حاضر دارای شش دانشکده شامل تولید رادیو وتلویزیون، فنی و مهندسی رسانه، ارتباطات،تلویزیون و هنرهای دیجیتال، فلسفه رسانه و علمی کاربردی رسانه می‌باشد که دانشجویان آن در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

معرفی دانشکده صدا و سیما قم

دانشکده صدا و سیما قم تنها مرکز استراتژیک در حوزه آموزشی دین و رسانه و یگانه مرجع علمی تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص از بین دانش آموختگان حوزهای دینی برای دست یابی به رسانه دینی در سازمان صدا و سیما است.

به منظور تعمیق محتوای دینی تولیدات رسانه ملی از طریق جذب و آموزش نیروهای متعهد و متخصص حوزه علمیه و نهادینه سازی ارتباط متقابل حوزه های علمیه و رسانه،  با تصویب شورای سیاست گذاری سازمان در مهرماه ۱۳۷۶ دانشکده صدا و سیما در شهر مقدس قم با هدف جذب طلاب واجد الشرایط حوزه های علمیه در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس گردید. اندک زمانی پس از تاسیس این دانشکده، مقام معظم رهبری در دیدار مدیران حوزه آموزشی رسانه ملی در تاریخ ۲۱/۲/۷۷ بر نقش و کارکرد ویژه این دانشکده به شرح زیر تاکید فرمودند:

«…خوب حالا اینکه شما در قم مرکزی درست کردید بسیار خوب است. در اینجا هم باید عناصر را انتخاب بکنید که اینها در محیط صدا و سیما بتوانند تا آخر مسئولیت خودشان را انجام بدهند.»  ….. «بنظر بنده می رسد که الان نبض صدا و سیما در این دانشکده می زند، یعنی حقیقتاً آنجایی که شما آقایان کار می کنید. آینده صدا و سیما در حقیقت آنجا شکل می گیرد. این شما هستید که بایستی افراد را که در آنجا هستند، چه کسانی که در داخل سازمان هستند و چه کسانی که از بیرون می آیند. اینها را جوری از لحاظ علمی و عملی ـ مراد از عمل یعنی عمل شخصی و نفسی، تهذیب و تزکیه اخلاقی- باید تربیت کنید که اینها بتوانند صدا و سیمای ما را تبدیل کنند به همان چیزی که امام آرزویش را کردند، یعنی دانشگاه، یک دانشگاه عمومی که حقیقتا آرزوی بزرگی است».

بنابراین ضرورت تاسیس این دانشکده در جهت تحقق رسانه همتراز با اسلام و انقلاب اسلامی؛ همچنین تولید دانش بومی و دینی متناسب با آن در راستای تامین نیازهای رسانه ملی و رسانه دین محور در حیات اسلام است. این  رویداد، در واقع امکانی فراهم نمود تا کاوشگران حوزه معارف و علوم اسلامی، با کسب دانش نظری وعملی رسانه به تولید محتوای دینی برای انتقال از طریق ابزارهای نوین ارتباطی مبادرت ورزند. این دانشکده دارای ۳ گروه آموزشی: «هنرهای رسانه ای» با دو رشته آموزشی «تولید سیما» و «ادبیات نمایشی با گرایش فیلمنامه نویسی»، گروه «فرهنگ و ارتباطات» با رشته آموزشی «علوم ارتباطات اجتماعی» و گروه «دین و رسانه» با رشته آموزشی «دین و رسانه» است.

دانشکده صدا و سیما – قم با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی به جذب دانشجو می پردازد. این دانشکده در سازمان صدا و سیما به «دانشکده دین و رسانه» معروف است و از نظر ساختار سازمانی زیرمجموعه دانشگاه صدا و سیما محسوب می گردد.

 

 

چـشم انداز پنج ساله دانشکده

دانشکده صدا و سیما – قم  (دین و رسانه) به مثابه مرجع علمی- دینی تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص به منظور تحقق رسانه اسلامی در سازمان صدا و سیما، در پنج سال آینده (۱۴۰۰ ش)، از جایگاهی با مشخصات زیر برخوردار خواهد شد:

بهره­ مند از مزیت رقابتی پایدار در میان مراکز آموزش عالی حوزه علوم و فنون دین و رسانه در سطوح داخلی، منطقه­ای و بین المللی؛ دارای مرجعیت علمی – دینی در آموزش رسانه و ارتباطات؛  بهره­مند از نظام آموزشی  مهارت افزا، پژوهش محور ، واقع گرا و کارآمد؛ تولید نظریات و الگوهای «طراحی»، «استقرار» و «کارآمدی» رسانه تراز اسلام و انقلاب اسلامی؛ برخوردار از تعامل مؤثر با مراکز علمی و آموزشی داخلی، منطقه­ای و بین­المللی؛ بهره مند از ظرفیت­های ارزشمند و غنی حوزه­های علمیه کشور و حلقه اتصال  ارتباط متقابل آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه با رسانه؛ برخوردار از استادان و محققان تراز اول در حوزه دین و رسانه؛ و مرکزی راهبردی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیـاز مراکز علمی  وشبکه­های دینی رادیویی و تلویزیونی جهان اسلام.

مأموریت دانشکده:

–       تربیت علمی و هنری نیروی انسانی فرهیخته مورد نیاز سازمان از میان کارشناسان علوم دینی

–       پژوهش در مسائل نظری هنر و رسانه به منظور ارائه الگوی ارتباطات و رسانه دین محور

–       ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه و رسانه ملی

–       ایجاد فضای مناسب برای کسب مهارت های پژوهشی، هنری و تولیدی در رسانه ملی به منظور تربیت افسران جنگ نرم رسانه ای.

 

اهداف کلان

 

–       فراهم آوردن زمینه های لازم برای جذب و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز رسانه ملی از بین طلاب و فضلای حوزه های علمیه

–       بهره مندی از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی حوزوی درراستای تربیت نیروی انسانی

–       توسعه مباحث هنری و رسانه ای در میان طلاب و فضلای حوزه های علمیه کشور

–       تولید دانش دینی ـ رسانه ای مورد نیاز رسانه ملی و رسانه های جهان اسلام

–       شناسایی و جذب دانشجویان مؤمن و انقلابی از طریق روزآمدسازی فرایند جذب و تربیت دانشجویان.

–       تداوم و تعمیق فضای معنوی در سازمان صدا و سیما با حضور دانش آموختگان دین و رسانه

–       ایجاد مرکزی علمی به منظور ارائه دانشکده ای الگو در حوزه دین و رسانه

–       ارتباط متقابل و سازماندهی شده بین حوزه های علمیه و رسانه به منظور فهم متقابل و استفاده از امکانات دو ارگان

 

راهبردهای  دانشکده

 

–       شناسایی، جذب و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص مورد نیاز صدا و سیما در زمینه علوم ارتباطات و هنرهای رسانه­ای

–       اصلاح و بازنگری رشته ها و فرایندهای آموزشی براساس مهارت افزایی و نیازهای سازمان

–       تولید علم و نظریه پردازی در حوزه دین و رسانه و حرکت به سمت پژوهش محوری در آموزش

–       محوریت دادن به نیازهای خاص رسانه ملی در حوزه آموزش، پژوهش وتولید

–       ارتقاء جایگاه و تثبیت موقعیت دانشکده دین و رسانه در میان مراکز علمی و پژوهشی بعنوان برند فکری و علمی در سطح ملی و بین المللی.

برچسب ها : ،

پیغام شما