ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > راهکار هایی برای کاهش ساعات تماشای تلویزیون در کودکان

راهکار هایی برای کاهش ساعات تماشای تلویزیون در کودکان

راهکار هایی برای کاهش ساعات تماشای تلویزیون در کودکان

از آن جایی که تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان باعث آسیب هایی چون مشکلات بینایی، چاقی، کم تحرکی، دور ماندن از بازی های هیجان انگیز و … می شود پدر ومادر ها می بایست کودکان خود را به تماشای کمتر تلویزیون عادت داده و تشویق کنند.

برای انجام این کار می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید:


۱٫ برای تماشای تلویزیون قوانین خاصی داشته باشید: به عنوان مثال تماشای تلویزیون همزمان با صرف غذا و انجام تکالیف مدرسه را در خانه ممنوع کنید. خوردن غذا جلوی تلویزیون یک عادت بسیار بد است که باعث می شود کودکانتان به این جعبه ی جادویی وابسته شوند.
۲٫ توصیه می شود بچه ها بیشتر از دو تا سه ساعت در طول روز تلویزیون نبینند اما می توانید کمی نرمش نشان دهید و این میزان را برای روزهای تعطیل و آخر هفته ها افزایش دهید.
۳٫ اگر عملکرد فرزندتان در مدرسه ضعیف شده است، می توانید ساعت تماشای تلویزیونش را کاهش دهید تا از این طریق رسیدگی بیشتری به تکالیفش کرده و عملکردش بهبود یابد.
۴٫ اجازه ندهید تا کودکتان تکالیفش را تمام نکرده و مثلا کارهای خانه ای که به او سپرده بوده اید را انجام نداده است، پای تلویزیون بنشیند: اما از آنجایی که رفتار منفعلانه و اقتدار بیش از حد می تواند به گونه ی دیگری آسیب زا باشد، می توانید به فرزندتان اطمینان خاطر دهید که برنامه ی مورد علاقه اش را برایش ضبط می کنید تا اگر کارهایش دیر تر تمام شد نگران از دست دادن برنامه اش نباشد.
۵٫ برای سرگرم کردن کودکانتان به جای اینکه مدام آن ها را جلوی تلویزیون بنشانید، به کاری مشغولشان کنید: مثلا هنگام درست کردن شام از کودکتان بخواهید به شما کمک دهد. حتی بچه های کم سن و سال هم می توانند مثلا با یک چاقوی نه چندان تیز خیار خرد کنند، سفره بچینند، یا قاشق و چنگال ها را آماده کنند. اغلب کودکان از انجام این گونه کارها لذت می برند.
۶٫ صحبت کردن با کودکتان را در اولویت قرار دهید: گاهی تلویزیون را خاموش کرده و با هم دیگر شروع به صحبت در مورد مسائل مختلف کنید. این کار باعث پرورش و ارتقای مهارت گفت وگو در فرزندتان شده و همچنین رابطه ی پدر(یا مادر) فرزندی را به شدت بهبود می بخشد. در این صورت در های تعامل میان شما و کودکتان باز شده و مسائل را بسیار راحت تر می توانید با کمک یکدیگر حل کنید.

۷٫ برای کودکتان کتاب بخوانید: فرزند شما باید بداند که در این دنیا کارهای سرگرم کننده ی زیادی به جز تماشای برنامه های تلویزیونی وجود دارند که می تواند انجام دهد. کتاب خواندن برای کودک خود را از سن یک سالگی اش می توانید آغاز کنید (برای اطلاعات بیشتر به مقالات دیگر موجود در سایت مراجعه کنید). البته زمانی که کودکتان خواندن ونوشتن را آموخت تشویقش کنید تا به جای شما خودش کتاب هایش را برای شما بخواند.
۸٫ به هیچ عنوان تماشای تلویزیون را به ابزاری برای تشویق یا تنبیه تبدیل نکنید: بااین کار درواقع ناخواسته ارزش زیاد از حدی به تلویزیون می دهید و به فرزندتان به طور غیر مستقیم یاد می دهید که این کار بسیار مهم است.
۹٫ کودکتان را به انجام ورزش، بازی، فعالیت های مختلف، یا یادگیری موسیقی تشویق کنید: در این صورت فرزندتان خود به خود زمان کمتری برای صرف کردن جلوی جعبه ی جادویی داخل خانه خواهد داشت.
۱۰٫ از قرار دادن تلویزیون داخل اتاق خواب فرزندتان جدا بپرهیزید: بااین کار کنترل میزان تماشای فرزندتان را نخواهید داشت. همچنین این کار باعث ایجاد اختلال در خواب کودک و عملکرد ضعیف آن ها در مدرسه خواهد شد.

نویسنده : زهرا وکیلیان مبارکه

منبع : mottchildren.org

برچسب ها : ، ،

پیغام شما