ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

سفارش امام صادق(ع) در آموزش شعر به کودکان

امام صادق (ع) شاعرانی که شعرشان متناسب با کودکان و نوجوانان شیعه بوده می‌شناخته و آموزش اشعار برخی از آنها مثل «عبدی» را به شیعیان خود توصیه می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ونویسنده و شاعر کودک و نوجوان در یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «یَا مَعْشَرَ الشِّیعَهِ عَلِّمُوا أَوْلَادَکُمْ شِعْرَ الْعَبْدِیِّ فَإِنَّهُ عَلَی دِینِ اللَّهِ؛ ای جماعت شیعه، به فرزندانتان شعر «عبدی» را یاد دهید، همانا او بر دین و آیین خداست.» (گزیده‌ای جامع از الغدیر موسسه میراث نبوت، ص ۲۰۳)؛ این مهم نشان می‌دهد که امام صادق (ع) بر اوضاع فرهنگی زمان خود اشراف داشته، شاعران را رصد کرده و می‌شناخته است. 

این امام بزرگوار شاعرانی که شعرشان متناسب با کودکان و نوجوانان شیعه بوده می‌شناخته و آموزش اشعار برخی از آنها مثل «عبدی» را به شیعیان خود توصیه می‌کردند؛ برای گزینش «عبدی» به عنوان شاعر مناسب برای کودکان و نوجوانان، معیاری به دست داده و این معیار، بر آیین و دین خدا بودن است، علاوه بر تخصص و مهارتی که این شاعر در فن شعر داشته است.

قرآن به آدمی سفارش می‌کند که به خوراک خویش بنگرد، فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ. (عبس/۲۴) و امام صادق (ع) نیز در تبیین این آیه فرمودند که یعنی به دانشی که می‌گیرد بنگرد از که می‌گیرد. (تفسیربرهان، جلد ۴ صفحه ۴۲۹). با تامل در شرایط فرهنگی زمانه خود می‌بینیم چه قدر تکلیف‌ِ بر زمین مانده و بر دوشمان سنگینی می‌کند که باید به آن‌ها عمل شود.

برخی از تکالیفی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل شناخت کتاب شعر، قصه، فیلم، اسباب‌بازی و دیگر نرم‌افزار‌هایی که می‌تواند به دین‌داری کودکان ما کمک کند و معرفی کتاب‌های جذاب و نویسندگان باورمند و نیز معرفی مجلاتِ مناسب و دینی به آنها می‌شود؛ همچنین شناختن راه‌های علاقه‌مند‌کردنِ کودکان به کتاب و هزار نکته باریک‌تر از مویِ دیگر از تکالیفی است که باید به آن توجه و عمل شود و اینها همه، تکالیفی است که پیشوای صادق(ع) بر دوش شیعیان خویش گذاشته است؛ به راستی ما به عنوان نویسنده و شاعر کودک و نوجوان تا چه حد نسبت به نسل تشنه و بی‌پناه کودک و نوجوان احساس تکلیف می‌کنیم که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها : ، ، ، ، ،

پیغام شما