ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > فرهنگ‌سازی تلویزیون برای کودکان و نوجوانان

فرهنگ‌سازی تلویزیون برای کودکان و نوجوانان

فرهنگ‌سازی تلویزیون برای کودکان و نوجوانان
  • نام کتاب : فرهنگ‌سازی تلویزیون برای کودکان و نوجوانان؛ تلویزیون بهارستان
  • نویسنده : الهه کسمایی
  • سال نشر :  ۱۳۹۵
  • تعداد صفحات : ۱۴۴

توضیحات :

پژوهشگر این اثر، که خود تهیه کننده تلویزیون کودک و نوجوان در ایران است، پس از سال‌ها تحقیق، بررسی و برنامه‎سازی، تمامی تجربیات تئوری و عملی داخلی و بین‌المللی خود را همراه با مطالعه و بازبینی تلویزیون کودک تاجیکستان که «بهارستان» نام دارد، در این پژوهش ارائه کرده است. پژوهشگر، تمام جزئیاتی را که به رشد و فرهنگ‌سازی کودک از طریق تلویزیون می‌تواند کارساز باشد، بررسی کرده و اعتقاد دارد تمامی تحقیقات و نتایج آن باید به تولید تلویزیونی بهتر برای کودک و نوجوان منجر شود. در این تحقیق، فرایند فرهنگ‎سازی توسط تلویزیون کودک تاجیکستان (بهارستان) با ارائه مواردی مانند فرهنگ دیداری، فلسفه رسانه، تلویزیون کودک، بررسی شده است.

هدف این پژوهش بررسی موضوع فرهنگ‌سازی تلویزیون بهارستان است و چون فرهنگ، همه شئون زندگی کودک از زبان، ارتباطات، خانواده، نوع تغذیه، تفکر، مدرسه، ارتباط با کودکان مهاجر، جنسیت، انگیزه، سنت و مدرنیته، زیبایی‌شناسی، قهرمان تلویزیونی، آینده‌نگری، آموزش، تعامل، ذهن فلسفی و هویت‌پذیری و سایر عوامل فرهنگ‌ساز را در برمی‌گیرد، همه این نشانه‌ها در تلویزیون بهارستان بررسی شده است. پژوهشگر در این اثر، به‌دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا تلویزیون بهارستان، فلسفه بنیادینی که پایه و اساس فرهنگ‌سازی مناسب یک تلویزیون کودک و نوجوان است را داراست؟یا خیر؟

روش تحقیق در این پژوهش، مطالعات اسنادی کتاب‌های فارسی، انگلیسی، تاجیکی و روسی درباره تلویزیون کودک و نوجوان است و مصاحبه هدایت شده با کارمندان و مدیریت شبکه بهارستان و بازدید از این شبکه و مشاهده حدود ۱۴ ماه برنامه‌های تلویزیون بهارستان در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بوده، که ۶ ماه از این بازبینی تحلیل شده است؛ همچنین از پرسشنامه محقق‌ساخته برای سنجش تاثیر فرهنگ‌سازی شبکه بهارستان برکودکان فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان استفاده شده است.

فرهنگ و تلویزیون، فرهنگ دیداری در کودکان، سواد رسانه‌ای و کودکان، درک کودکان از تلویزیون، شاخص‌های برنامه‌ای تلویزیونی خوب کودک، تشخیص درک واقعیت تلویزیونی کودک، خصوصیات ویژه فردی و درک تاثیر رسانه‌ای، ویژه برنامه‌های مناسبتی و تلویزیون بهارستان، کادر و کادر‌بندی در تلویزیون بهارستان، هیجان و تلویزیون بهارستان، کودکان مهاجر و تلویزیون بهارستان، ضرب‎المثل در تلویزیون بهارستان، کمدی‌های خانوادگی امریکایی و تلویزیون بهارستان، جنسیت و تلویزیون بهارستان، فرهنگ تصویری انیمیشن‌های بهارستان، قصه در تلویزیون بهارستان، مونتاژ و تدوین در تلویزیون بهارستان و فلسفه و تلویزیون بهارستان، برخی از عناوین مطالب درج شده در این گزارش است.

برچسب ها :

پیغام شما