ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > کتاب داستان در مورد امام زمان عج برای کودکان و نوجوانان

کتاب داستان در مورد امام زمان عج برای کودکان و نوجوانان

کتاب داستان در مورد امام زمان عج برای کودکان و نوجوانان

من اهل بیت را دوست دارم ۱۴

مجموعه‌ی چهارده جلدی “من اهل بیت (ع) را دوست دارم” بر اساس یکی از بهترین روش‌ها برای معرّفی شخصیت‌های مذهبی نوشته شده است. در این روش، تنها به جنبه‌های تاریخی زندگی این شخصیت‌ها بسنده نمی‌شود؛ بلکه در کنار توجّه به جنبه های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه‌ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان مورد توجه قرار می‌گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرفی انبیا و اولیا به کار می‌برد.

کتاب‌های “من اهل بیت (ع) را دوست دارم” نوشته‌ی حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است. طرح این اثر حاصل مطالعات قرآنی نویسنده و گشت‌و‌گذار او در آثار مذهبی دیگر ادیان است. این کتاب توسط انتشارات جمال چاپ شده است.

آقا مهدی جان سلام

کتاب شامل ۷ شعر بلند برای گروه سنی نوجوان و جوان است. این کتاب به امام زمان(عج)، روز معلم، جنگ، بازگشت اسرا به ایران،امام،انقلاب و … می پردازد که شعرهای مرتبط با روز معلم،خاطرات کودکی‌ام از روزهای مدرسه است.

… شنیدم که مثل ما دلواپسی

کِی می خوای به داد گل ها برسی مطمئنم که تو راه سفری

می دونم از حال ما باخبری نکنه امروز و فردا بکنی

نکنه این پا و اون پا بکنی دل ما تنگه برای دیدنت

برای عطر نفس کشیدنت

کتاب شامل ۷ شعر بلند برای گروه سنی نوجوان و جوان است. این کتاب به امام زمان(عج)، روز معلم، جنگ، بازگشت اسرا به ایران،امام،انقلاب و … می پردازد که شع…

معرفی مجموعه کتاب قصه هایی از امام زمان(عج)

کتاب قصه هایی از امام زمان(عج) به نویسندگی، فریبا کلهر می باشد و توسط موسسه ی نشر قدیانی، روانه بازار کتاب شده است.

کتاب حاضر به ۱۰ قصه از زندگانی امام زمان (ع) می پردازد. این مجموعه کتاب داستان امام زمان برای کودکان آماده شده است.
عناوین کتاب ۱۰ قصه از امام زمان (عج) برای بچه ها عبارتند از:
نرگس خاتون در راه است
بانویی به نام ملیکه
خواستگاری
بمان حکیمه!
خبری که راست بود
جعفر دروغگو
سه نشانه
دلِ تنگ
اولین رابط
آخرین رابط

کتاب قصه هایی از امام زمان(عج)

کتاب داستان امام زمان برای کودکان

مجموعه کتاب داستانی «مژده گل» در بردارنده داستان‌های کوتاهی از چهارده معصوم(علیهم‌السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که به قلم محمود پور وهاب و مجید ملا محمدی به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب توسط انتشارات، کتاب جمکران (وابسته به مسجد مقدس جمکران) روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) در غالب داستان آشنا می سازد.

برای خرید چاپی کتاب مژده گل / داستان هایی از زندگانی امام زمان ( عج )، به سایت و یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و بعد از خرید از مطالعه آن لذت ببرید.

کتاب مژده گل / داستان هایی از زندگانی امام زمان ( عج )

قصه های شیرین از زندگی معصومین ۱۴

مجموعه کتاب پرنده آرزو: قصه هایی از زندگی امام زمان (ع)، قصه های شیرین از زندگی معصومین را روایت می کند که توسط انتشارات به نشر کودک، روانه بازار کتاب شده است.

امام حسن عسکری گفته‌بود هرکس بر پیکر من نماز بخواند جانشین من خواهد بود. جعفر چندبار تکبیر گفت تا مردم آماده شوند. کودکی صف ها را می‌شکافت و جلو می‌آمد زیبا بود و خالی مشکی روی گونه اش بود. کودک گوشه عبای جعفر را کشید و گفت عمو! کنار بایست. من باید بر جنازه پدرم نماز بخوانم. جعفر شنیده بود که برادرش صاحب پسری شده است ولی باور نکرده بود. فرمانده دستور داد همه جا را زیر و رو کنند اما امام نبود. گویا پرنده‌ای شده‌بود و به آسمان رفته‌بود. پرنده آرزو کتابی است که به بیان داستان‌هایی از زندگی حجت حق حضرت صاحب‌الزمان(عج) می‌پردازد. از عناوین برخی از این قصه‌ها می‌توان به تولد یک ستاره، بوی گل یاس، پرنده آرزو، دکان کوچک و پرنده دوستی اشاره نمود. این کتاب برای گروه سنی «ب» و به صورت مصور تهیه شده‌است.

برای خرید چاپی کتاب پرنده آرزو: قصه هایی از زندگی امام زمان (ع)، به سایت و یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و بعد از خرید از مطالعه آن لذت ببرید.

مجموعه کتاب امام مهدی (عج) 14 قصه 14 معصوم 

۱۴ قصه ۱۴ معصوم

هر کتاب از مجموعه ی “۱۴ قصه، ۱۴ معصوم” به شرح زندگی یکی از ائمه و معصومین(ع) اختصاص دارد. ویژگی این داستان ها زبان ساده ای است که در آنها به کار رفته و به دلیل همین سادگی بیان است که همه ی آنها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده اند. نویسنده ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان، و ذکر نام دقیق شخصیت ها، مکان ها و تاریخ ها، سعی کرده است که جنبه ی داستانی اثر را نیز نادیده نگیرد تا علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی های زندگی این چهارده معصوم، خواننده را به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق کند.

مجموعه کتاب امام مهدی (عج) به نویسندگی، حسین فتاحی می باشد و توسط موسسه ی نشر قدیانی، روانه بازار کتاب شده است.

برای خرید چاپی مجموعه کتاب امام مهدی (عج) ۱۴ قصه ۱۴ معصوم، به سایت و یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و بعد از خرید از مطالعه آن لذت ببرید.

این کتاب کودکان و نوجوانان را با زندگی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در غالب داستان آشنا می سازد.

برای خرید چاپی مجموعه ۱۴ معصوم امام زمان علیه السلام، به سایت و یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و بعد از خرید از مطالعه آن لذت ببرید.

کتاب مجموعه 14 معصوم امام زمان علیه السلام

داستان کوتاه درباره امام زمان برای کودکان

امام زمان (عج) دوزادهیمن امام شیعیان و آخرین منجی عالم بشریت هستند در روز جمعه نیمه ئشعبان سال ۲۵۵ هجری قمری چشم به جهان گشودند و پدر ایشان، امام حسن عسگری (ع)، امام زمان را جانشین خود و نجات دهنده دنیا از ظلم و بی عدالتی معرفی کردند.

امام زمان عج آخرین فرستاده خداوند است که در غیبت کبری به سر می برد که از سال ۳۲۹ هجری قمری شروع شده و همچنان از نظرها پنهان است. گرچه ما امام زمان را نمی بینیم اما او از حال همه شیعیان خود آگاه است و برای آنها دعا می کند. ما هم باید با دوری از گناه زمینه ظهور امام زمان را فراهم کنیم تا ظلم، بیماری و همه اتفاقات بد برای همیشه از روی کره زمین ناپدید شوند. برای آشنایی بهتر کودکان با امام زمان عج می توانید از داستان های کوتاه کودکانه استفاده کنید.

داستان محبت امام زمان کوتاه

امام زمان همواره به یاد شیعیان و پیروان خود می باشد. به همین دلیل درباره علاقه امام زمان عج به شیعیان روایات مختلفی وجود دارد. همانگونه امام رضا ع در مورد عالم بودن امام زمان به احوال شیعیان فرموده اند که: (هیچ یک از شیعیان ما مریض نمی شود مگر اینکه ما نیز در بیماری آنان بیمار می شویم و محزون نمی شوند مگر اینکه ما نیز در غم آنان محزون می شویم و شادمان نمی گردند مگر اینکه ما نیز به خاطر شادی آنان شادمانیم. و هیچ یک از آنان در مشرق و مغرب زمین از نظر ما دور نیستند و هریک از شیعیان ما که بدهی از او بماند ( و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده ی ماست..)

ایشان مظهر رحمت بی کران الهی هستند و همچون پدری مهربان دلسوز شیعیان هستند و در همه اوقات صلاح حال افراد را رعایت می کند.

بنابراین نباید تصور کنیم چون امام زمان غایب است، از حال ما خبر ندارد. او مانند ابر رحمتی است که پیوسته می بارد و به کویر خشکیده مردم زندگی می بخشد. پس همه ما مشمول دعای خیر امام زمان هستیم.

قصه های شیرین از زندگی معصومین (۱۴): پرنده آرزو

صدها سال است که از تولدّش می‌گذرد! همه منتظرش هستیم که یک روز بیاید و ستمکاران را نابود کند. امامی که سال‌ها از غیبتش می‌گذرد. در حالی که تمام این مدّت، بین ما بوده و هست و در سختی‌ها، کمکمان می‌کند. بیایید همیشه به یادش باشیم و دعا کنیم، خداوند ظهورش را نزدیک کند. ان شا الله!

نویسنده علی باباجانی

تصویرگر سمینه خوبی

معرفی کتاب

دوست داری نیایش و دعا رو یاد بگیری؟ دوست داری با خدای مهربان حرف بزنی؟ دوست داری امام زمان (عج) را دعا کنی؟ این کتاب پر از دعاهای قشنگ است. بخوان و بعد هم مار را دعا کن.

یک داستان دنباله دار

نویسنده:کلر ژوبرت

ناشر:به نشر

«یک داستان دنباله‌دار» کتابی که شمارا با حضرت مهدی(عج) آشنا می‌کند؛ امامی که هنوز در این جهان زندگی می کنند و قرار است در این اثر که از مجموعه زیبای «مهربان‌ترین پدر» به کتاب‌رسان آمده‌است، سوالات کودکان شیرین زبانتان درباره ایشان با داستانی خواندنی پاسخ داده شود.

با گفتن قصه‌های زندگی امامان معصوم (ع) شاید برای کودکان جای سوال باشد چرا قصه همه امامان مربوط به گذشته است؟ ممکن است خدا هیچ امامی را برای راهنمایی در زمان ما نگذاشته باشد؟ کتاب «یک داستان دنباله‌دار» به قلم خانم کلر ژوبرت از مجموعه کتاب‌های «مهربان‌ترین پدر» با یک داستان زیبا و خواندنی کودکان را با امام زمانشان آشنا می‌کند تا با شجاعت و انس بیشتر برای پیمودن مسیر یاری ایشان مهیا شوند.

در این اثر سعی شده به سوالات کودکان پاسخ داده می‌شود که چرا به حضرت مهدی (عج) امام زمان می‌گویند؟ چطور امام زمان (عج) عمر طولانی داشته‌اند؟ خداوند چرا به امام زمان (عج) عمر طولانی عنایت کرده است؟

این کتاب به زبان ساده و کودکانه دارای محتوایی است که در آثار کودک و نوجوان کمتر به آن کمتر پرداخته شده است و به دور از پیچیدگی‌های ساختاری و نوشتاری، کودک را با ویژگی‌های حضرت مهدی (عج) آشنا می‌کند.

«پرواز اسب سفید» برای مخاطب نوجوان

درون مایه کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» بیان مفهوم انتظار و صبر است. این رمان روایتگر زندگی دختر نوجوانی به نام گلبرگ است که پدرش در نزاعی با یکی از همسایگان، اتفاقی او را به قتل می‌رساند و به اعدام محکوم می‌شود. گلبرگ به پیشنهاد مادرش به روستا و نزد مادربزرگش می‌رود که در آنجا ماجراهای جدیدی برای او رخ می‌دهد که با موضوعاتی از جمله انتظار و صبر پیوند دارد.

درونمایه این رمان را مفهوم انتظار و صبر در برابر ناملایمات تشکیل می‌دهد و در داستان به سوالات پیرامون این مفاهیم در قالب گفت‌وگوها پاسخ داده می‌شود.

سیده عذرا موسوی نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای گوناگون و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد. زبان و بیان کتاب بسیار روان است. «پرواز اسب سفید» تلاش می‌کند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل نا امیدی و بخشش و توبه بگوید، در این کتاب، گلبرگ شخصیت اصلی داستان در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا می‌شود.

 «شجره طوبی»

ظهور و قیام جهانی امام زمان (عج) به عنوان رخدادی مهم و مورد بشارت همه پیامبران و اولیای الهی در کانون نگاه علاقمندان به مباحث مهدویت قرار دارد. علیرضا رمضانیان، با در نظر گرفتن اهمیت موضوع ظهور، حاصل ۴ سال تحقیق و پژوهش در این زمینه را در کتابی با عنوان «شجره طوبی» منتشر کرده است.

این اثر پاسخگوی پرسش‌هایی است که در مباحث مهدویت مطرح می‌شود. از همین رو در فصل‌های دوازده گانه این کتاب به معرفت، ضرورت، وظایف، روایات و فرجام زندگی امام زمان (ع) اشاره شده است.

میر محبت: جلوه های محبت امام زمان(عج)

قصه هایی از تشرف اشخاص گوناگون به محضر امام زمان، موضوع این اثر است.

قصه هایی از تشرف اشخاص گوناگون به محضر امام زمان، موضوع این اثر است. کتاب، که با قلمی عاطفی و احساسی نگاشته شده، در ۴۳ عنوان سامان یافته و در آن قصه هایی که عمدتا شنیده ها و گفته هایی از افراد گوناگون است، بازگو و توضیحاتی در باره توجه و عنایت امام زمان به افراد و شیعیان گزارش شده و سخنانی از افراد و رازگویی با امام زمان نقش بسته است.

مطالب کتاب، از منابع اصلی و اصیل گرفته نشده و نویسنده آنها را از لابه لای نوشته های متأخران فراهم آورده است. کتاب با ضمیمه هایی همراه است که حدود نیمی از آن را به خود اختصاص داده است. در ضمایم، بحثی از امام و معرفت او و تشرف هایی از اشخاص به محضر امام زمان و سخنانی از بزرگان دین و رخدادهایی پراکنده از امام زمان و توسل به امام جمع آوری و گنجانده شده است.

«پرسش و پاسخ مهدوی»

 «پرسش و پاسخ مهدوی» با موضوع آشنایی کودکان و نوجوانان با امام زمان (عج) روانه بازار نشر شد.

مادر جهانی زندگی می‌کنیم که سرتاسرآن، پر از ظلم و ستم، دشمنی، قتل و غارت شده و خوبی‌ها تبدیل به بدی‌ها و بدی‌ها تبدیل به خوبی شده است. ثروتمندان به فقرا، زور می‌گویند و انسان‌های بی‌دین و بی‌ارزش، قدرتمند شده‌اند. گناه و پلیدی، کار عادی شده و انجام دادن کار خوب و ثواب کم شده است. تنها راه نجات از این پلیدی‌ها، زشتی‌ها و حفظ خود از دسیسه‌های شیطانی، تمسک و دوستی با اهل بیت پیامبر و امامان معصوم و جانشینان آنهاست.

امام زمان ما، امام مهدی(عج) است که بنابر مصلحت الهی در غیبت به سر می‌برد و جانشینان ایشان، مراجع تقلید و ولی فقیه هستند. نخستین راه برای پیروزی برشیاطین، آشنایی با امام زمان (عج) است. ما با شناخت ایشان، چراغ امید و هدایت را در قلب خود روشن کرده و راه نجات را می‌یابیم.

کتاب «پرسش و پاسخ مهدوی» به صورت پرسش و پاسخ و با تصاویر جذاب کودکان و نوجوانان را با زندگی امام زمان (عج) و آینده ظهور ایشان آشنا می‌کند و داستان بعضی از تشرفات به خدمت ایشان را نقل می‌کند. پاسخ های این کتاب غالباً از احادیث مشهوری گرفته شده که در رابطه با زندگانی امام زمان (عج) در کتاب‌های شیعه آمده است. این کتاب به صورت ساده و روان توسط «علی شعیبی» تدوین شده و با تصویرگری عاطفه فتوحی توسط انتشارات کتاب جمکران وارد بازار کتاب شده است.

فریادرس

در جامعه اسلامی توسل به اهل بیت(علیهم السلام) جایگاهی خاص دارد و توسل به امام حیّ و حاضر، حضرت مهدی صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که بر اساس روایات، اعمال ما هر هفته دو بار بر وجود مبارکشان عرضه می گردد، عقلا و نقلا، خاص الخاص و ویژه است.

کتاب «فریادرس» الطاف و عنایات آن حضرت است که با اذن خداوند متعال، شامل حال ارادتمندان آستان مقدس شان در جای جای عالم هستی شده است.
این کتاب شامل هفت داستان به عناوین ذیل می باشد:
۱- قرب غریب ۲- قول مردانه ۳- یار پنهان ۴- اسماعیل غافل ۵- عطر حضور ۶- سفر نجات بخش ۷- سلطان آسمان

معرفی کتاب ۳۱۳ داستان از امام زمان (عج)

بخش‌هایی از کتاب ۳۱۳ داستان از امام زمان (عج)

آقا شیخ حسن کاظمینی حکایت خود را به آقا سید محمدتقی، چنین نقل نمود:

حوالی سال هزار و دویست و بیست و چهار بود. در کاظمین زندگی می‌کردم. دیدار صاحب‌الزمان با آرزوی روز و شبم بود. شوق تشرف به محضر حضرت تمام وجودم را فراگرفته بود. عشق و دلدادگی به جایی رسید که از درس و بحث بازماندم.

به‌ناچار در کاظمین یک مغازه عطاری باز کردم.

هر جمعه بعد از غسل لباس احرام می‌پوشیدم. شمشیر حمایل می‌کردم. به دعا و ذکر مشغول می‌شدم.

شمشیرم همیشه از دیوار مغازه آویزان بود. روزهای جمعه خریدوفروش نمی‌کردم. منتظر ظهور امام زمان می‌شدم.

طبق روال همیشه، روز جمعه مشغول ذکر بودم. سه نفر سید را دیدم. صورت مبارکشان فوق‌العاده نورانی بود. طوری توجه مرا به خود جلب کردند که از ذکر گفتن، بازماندم. محو جمال ایشان شدم. آرزو کردم کاش این سه بزرگوار به مغازه من بیایند. خرامان، خرامان و با نهایت وقار آمدند. به مغازه من رسیدند. دو نفر کامل مرد بودند. نفر سوم جوانی در حدود بیست و چهارساله که وسط آن دو شخص بود.

– سلام کردم.

خاتون عشق: داستان زندگی نرجس خاتون، مادر گرامی امام زمان (عج)

معرفی کتاب

این کتاب داستان زندگی نرجس خاتون مادر امام زمان (عج) است. نویسنده در فصل اول به روایت حضور کنیزان رومی در کشتی ای می پردازد که به سمت بین النهرین در حرکت است. در این میان ملیکه نوه امپراتور روم نیز حضور دارد که به خواست خود، از دربار گریخته و با صورای سیاه کرده و لباسی شبیه لباس کنیزان، همراه آنان در جنگ شده است. دو تن از کنیزان اسیر شده او را می شناسند؛ چراکه از ندیمه های مخصوص او هستند و به هنگام شناخت او متعجب از حضورش در جمع خودشان سراغ او می روند و از چگونگی حضور ملیکه در اسارت سؤال می پرسند.

ملیکه نام خود را به یکی از مردان همراه، نرجس گفته است؛ چراکه می رفت تا وجاهت صورت او سر وابستگی به دربار روم را فاش کند، لذا او نامی از نام های کنیزان برای خود برگزید و به مرد پرسنده گفتتا یقین کند او از کنیزان است.
«کلودیا (یکی از ندیمه های مخصوص ملیکه)گفت: هر کدام از ما متعلق به چه کسی هستیم؟
ملیکه گفت: آن کس که ما را اسیر کرده است. جزء غنیمت های جنگی اوییم و باز به کلودیا گفت: حواست باشد نام من نرجس است. ملیکه سرش را روی شانه کلودیا گذاشت؛ شاید این آخرین لحظه های دیدارمان باشد. از فردا خبری نداریم.
کلودیا اندوهگین، دست بر پاهای ملیکه کشید: شما را که دیدم، درد خود را فراموش کردم.
– نگران نباش کلودیا! خدا بزرگ است. مریم مقدس با ماست. فاطمه زهرا(س)…
– کلودیا پرسید: فاطمه زهرا(س) کیست؟
– درست نمی دانم! بانویی است که در خواب دیده ام. مریم مقدس گفت که از بهترین زنان عالم است.»

در فصل بعد نویسنده به روایت جشن ازدواج ملیکه در دربار روم که از لحاظ زمانی قبل از ماجرای اسارت است، می پردازد. جشنی که هنگام خواندن خطبه عقد توسط پدر روحانی با زلزله ای نابهنگام بر هم زده می شود و ناگهان پایه ها و ستون های بلند تخت می لرزد و فرو می ریزد و مرد و زن حاضر در جشن می گریزند.

سپس نویسنده جنگی را بین مسلمانان و رومیان روایت می کند که ملیکه به واسطه این جنگ به کسی که در خواب دیده بود، می رسد. در فصل آخر نویسنده داستان چگونگی این وصل را تکمیل می کند؛ کشتی به ساحل رسیده و بازار برده فروشان با رسیدن کشتی رونق گرفته است و ملیکه را در این بازار، بشر بن سلیمان نماینده امام علی النقی(ع) خریداری می کند. ملیکه بی قرار است تا به محبوب در بغداد برسد وقتی به خانه امام می رسد، حکیمه خاتون خواهر امام حسن عسگری(ع) طی دو سال تعالیم دین اسلام را به او می آموزد و او صبورانه در انتظار محبوب روز را شب می کند تا زمان دیدار می رسد.

نویسنده پس از آن به روایت شهادت امام علی النقی و ولادت امام زمان(عج) می پردازد؛ امام از حکیمه خاتون می خواهد شب را نزد آنان سپری کند تا از نرجس که مانند مادر موسی و به خاطر امان از گزند فرعونیان هیچ علامت وضع حملی ندارد، مراقبت کند و در به دنیا آمدن فرزند او را کمک کند؛ درد نرجس را در بر گرفت. کتاب خاتون عشق: داستان زندگی نرجس خاتون، مادر گرامی امام زمان (عج)، نوشته زهرا زواریان است و در انتشارات قدیانی منتشر شده است.

«سفیر دوازدهم»

رمان «سفیر دوازدهم» نوشته زینب امامی‌نیا با حضور نویسنده و مرضیه نفری، نویسنده و منتقد برگزار شد. این کتاب با موضوع مهدویت بوده و روایتی از شبکه وکلا را پیشروی مخاطبان قرار داده است.

زینب امامی‌نیا در این‌رمان، با پرداختن به “سازمان وکالت”، با محوریت نوجوانی به نام رضاداد، به اتفاقات و حوادث سال‌های آخر امامت امام حسن عسکری(ع) می‌پردازد. رضاداد پسر نوجوانی است که برای رساندن وجوهات و امانات مردم به امام حسن عسکری(ع) و نیز در پی یافتن خبری از پدر گمشده‌اش که از وکلای امام بوده است، راه سفر از قم به سامرا را پیش می‌گیرد. رضاداد و همراهانش وقتی به سامرا می‌رسند که امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیده و آنان سرگشته و حیران به دنبال جانشین امام و امام زمان خویش می‌گردند.

سازمان وکالت، شبکه ارتباطی شیعیان خاص با امام معصوم(ع) بود که از زمان امام صادق (ع) شکل گرفت و تا پایان غیبت صغری ادامه داشت. این‌ سازمان به‌دلیل خفقان و سرکوب شدید خلفا بنی‌العباس علیه شیعیان و علویان، فعالیت پنهانی داشت و در پیشبرد اهداف ائمه و حفظ و حراست عقاید شیعه نقش به‌سزایی ایفا کرد.

در ابتدای جلسه رونمایی از کتاب «سفیر دوازدهم»، نویسنده کتاب در مورد روند نگارش اثر و تجربه‌های نوشتن این رمان تاریخی صحبت کرد. او در پاسخ ‌به این سؤال که ایده اصلی رمان از کجا شکل گرفته است، گفت: اغلب نوجوانان امروز تصوری از وجوب خمس و زکات و ضرورت آن ندارند. ایده رمان براساس تبیین جایگاه خمس و زکات برای نوجوانان و همچنین معرفت‌افزایی نسبت به امام حسن عسکری علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شکل گرفت.

امامی نیا با اشاره به سختی نگارش داستان مهدوی و استفاده از منابع و تبدیل آن به داستان نوجوان گفت: ابتدا از کتاب‌هایی که در کتابخانه شخصی خودم وجود داشت و از منابع اینترنتی استفاده کردم، سپس در مطالعاتم به کتاب‌های تاریخی مرجع و دست اول رسیدم و براساس آنها ماجرای اصلی را شکل داده و زمانه امام حسن عسکری(ع) و ابتدای امامت امام زمان(عج) را فضاسازی کردم.  

در بخش دیگری از این جلسه، مرضیه نفری با برشمردن نقاط قوت این اثر گفت: با اثری قابل تحسین مواجهیم. شخصیت‌پردازی خوب، توصیف‌های به ‌اندازه و بجا و تعلیق حساب‌شده از نکات  بارز و قابل تمجید  این اثر است.

این نویسنده در جواب این سؤال که آیا این کتاب برای نوجوان‌ها مناسب و جذاب است و شما این کتاب را به آن ها توصیه می‌کنید، گفت: این کتاب جز کتاب‌های داستانی بسیار جذاب در زمینه مهدویت برای نوجوان‌ها است. من به عنوان یک مادر که کتابدار هم هست این کتاب را به فرزند نوجوان خودم و دیگر نوجوان‌ها توصیه می‌کنم.

در انتهای این مراسم با حضور محمد حسنی، مدیرعامل انتشارات کتاب جمکران از کتاب «سفیر دوازدهم» رونمایی شد.

این رمان مهدوی، یکی از آثار کارگاه رمان‌نویسی با رویکرد مهدویت است که در انتشارات کتاب جمکران به سرپرستی علیرضا حسنی و زیرنظر مریم بصیری برگزار شده است.

«سرود سرخ انار»

حکایت انار و حیله وزیری که به تخریب شیعه می‌پرداخت

«سرود سرخ انار» داستان بلندی است که برمبنای یکی از ملاقات‌های افراد با امام زمان (عج) است. این کتاب برگرفته از وقایع بحارالانور توسط الهه بهشتی در هشت قسمت نوشته شده است. حکایت «سرود سرخ انار» ماجرای انار و حیله وزیری است که با استفاده از این میوه سعی دارد به تخریب شیعه بپردازد.

«رؤیای نیمه شب»

 ماجرای تشرف ابوراجح حمامی به محضر امام زمان (عج)

کتاب «رؤیای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری، رمانی عاشقانه با مضمونی دینی است و روایتی است از دلدادگی دختری شیعه به پسری سنی‌مذهب که در حاشیه ماجرای یک تشرف روایت شده است.

تشرف به محضر امام عصر (عج) موضوعی است که این رمان را از دیگر عاشقانه‌های موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمان‌های عاشقانه قرار داده است. این رمان از دل روایت یک تشرف یک خطی خلق شده است. «رؤیای نیمه شب» راوی تشرف ابوراجح حمامی است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد.

شخصیت‌محوری داستان پسری به نام هاشم است که پدر بزرگ او کفالت وی را برعهده دارد. ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات در حله و سنی‌مذهب است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام ریحانه دارد که از شیعیان مخلص و دانای اهل‌بیت (ع) است. در این رمان شاهدیم که در هاشم علاقه‌ای به ریحانه ایجاد می‌شود و این موضوع پیش برنده داستان است.

او می‌داند به خاطر شکافی که مذهب بین او و معشوقه‌اش به وجود آورده است، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد و از دو طرف با مخالفت مواجه می‌شود، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد. ماجراهای عاشقانه میان دو جوان که به تحول زندگی هاشم منجر می‌شود، بستر اصلی داستان را تشکیل می‌دهد.

«سفر بیستم»

تلاش علی بن مهزیار اهوازی برای شناخت امام عصر

کتاب «سفر بیستم» داستان تلاش علی بن مهزیار اهوازی برای شناخت امام عصر است. زمان داستان این کتاب به سال‌های ابتدایی غیبت امام زمان (عج) اختصاص دارد. سال‌های آغاز غیبت حضرت ولی عصر برای محبان و دوستداران آن حضرت بسیار سخت بوده آنها نمی‌توانستند باور کنند که امامشان زنده باشند ولی غایب و دور از دسترس مردم؛ در چنین فضایی علی بن مهزیار اهوازی ۲۰ بار برای درک حضور حضرت ولی عصر (عج) راهی مکه می‌شود.

علی ابن مهزیار اهوازی از فقها و محدثان شیعی در قرن سوم هجری بود که در نزد ائمه اطهار (ع) از جایگاه بالایی برخوردار بود. او از یاران امام جواد (ع) و امام هادی (ع) و نماینده ایشان در برخی مناطق بود. داستان زندگی او از وجوه مختلفی جالب است؛ از ماجرای مشرف شدن او و پدرش به دین مبین اسلام گرفته تا ارتباط با ائمه اطهار (ع) و دیدار با حضرت ولی عصر (عج). با این حال شکوریان فرد تلاش کرده با در نظر گرفتن وجوه مختلفی از زندگی این اندیشمند جهان اسلام، یکی از بخش‌های مهم زندگی او را با روایتی داستانی به تصویر بکشد.

این کتاب نوشته نرجس شکوریان فرد است و توسط انتشارات عهد مانا عرضه شده است.

 «کبوتر کاغذی»

ماجرای نامه‌ای به اسم نامک

رمان «کبوتر کاغذی» نوشته لیلا مدرس پور ماجرای نامه‌ای کوچک به اسم نامک است که توسط دختری به اسم نرگس که در یک روستای کویری زندگی می‌کند نوشته شده است.
نرگس برای مرد بارانی نوشته که به روستای آنها بیاید تا خشکسالی تمام شود و روستایشان دوباره سرسبز شود و اهالی که به خاطر خشکسالی از روستای آنها رفته‌اند دوباره به روستا برگردند.

نامک به سرزمین آرزوه می‌رود و در آنجا به شکل کبوتر کاغذی در می اید و مأموریت پیدا می‌کند که به دنبال مرد بارانی بگردد. این کتاب با موضوع ارتباط با امام زمان است و کودکان را در قالب رمانی ماجراجویانه با مفهوم دعا و توسل آشنا می‌کند.

«کبوتر کاغذی» نوشته لیلا مدرس پور با تصویرگری تکتم ملانوروزی توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

«بهترین مسافر من»

ماجرای ازدواج نرجس خاتون با امام حسن عسکری (ع)

رمان «بهترین مسافر من» نوشته توران ساکی مفرد و تصویرگری سحر صدارت در آستانه نیمه شعبان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد. این کتاب با موضوع نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج) برای گروه سنی دبستان نوشته شده است.

یکی از زمان‌های مناسب در شکل گیری سبک زندگی صحیح و ترویج آن، کودکی و دوران نوجوانی است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که امروز به دلیل عدم توجه به این مهم؛ در انتقال مفاهیم دینی یا سبک زندگی اهل بیت (ع) به کودکان و نوجوانان مشکل داریم.

همچنین یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان این مفاهیم را انتقال داد و کودکان را با زندگی اهل بیت آشنا کرد، کتاب داستان و رمان است. در همین راستا انتشارات کتاب جمکران، کتاب «بهترین مسافر من» را روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب درباره «نرجس خاتون» مادر امام عصر (عج) است و ماجراهایی که در کشورش روم پیش می‌آید و مسافرت ایشان به عراق و ازدواجشان با امام حسن عسکری (ع) را به صورت داستانی روایت می‌کند و از زاویه دید کشتی روایت می‌شود که این مسافر ویژه را با خودش به عراق برده است. کشتی قدیمی و کوچکی به اسم چوبین که دلش می‌خواهد به ناخدایش کمک کند و یک مسافر ویژه داشته باشد.

«و آنکه دیر آمد»

رمانی از تشرف ۲ نوجوان به محضر امام زمان(عج) 

«و آنکه دیر آمد» روایتی از تشرف دو نوجوان به محضر حضرت بقیه الله در دوران غیبت است. داستانی بلند بر مبنای یکی از رویدادهایی که در کتاب «نجم الثاقب» به قلم «میرزاحسین نوری» ثبت شده است. کتابی که خواندنش لذت مطالعه اثری بی‌نظیر دارد و شعله عشق امام زمان(عج) را در دل مخاطب شعله‌ورتر می‌کند. کتابی که مخاطبان از نوجوان تا بزرگسال را به دلیل داستانی پرکشش و قلمی جذاب و روان جذب خود کرده است.

این کتاب را انتشارات کتاب جمکران برای اولین بار در سال ۷۷ منتشر کرد و اکنون به ۱۴۰ هزارمین نسخه خود رسیده است.

الهه بهشتی‌پور نویسنده این اثر است که پیش از این کتاب،‌ کتاب پرمخاطب «سرود سرخ انار» و پس از آن کتاب «عهد دل» را در کارنامه خود دارد.

داستان ناتمام، روایتی از زندگی امام دوازدهم (عج) (کتاب آفتاب)

محمد کاظم مزینانی

روایتی از زندگی امام دوازدهم (عج)؛

از زمان اسارت مادرش نرجس خاتون تا پنج سالگی حضرت!

نویسنده‌ای جوان و امروزی تلاش می‌کند داستان زندگی حضرت مهدی را از زمان اسارت مادرش (ملیکه که بعدها نرجس‌خاتون نامیده می‌شود) تا خواستگاری پدرش، امام حسن عسگری (ع) و شهادت و امامت او را بنویسد؛ اما قهرمان داستانش یعنی حضرت مهدی در پنج سالگی ناپدید می‌شود.

نویسنده در کنکاشی عجیب با تجربیاتی در زمان حال و گذشته، راهی بیابانی دور می‌شود تا او را پیدا کند و داستان را به پایان برساند…

گزیده‌ای از کتاب داستان ناتمام

در خانه بودم که برادرم کسی را به دنبالم فرستاد از من خواسته بود که به دیدارش بروم. برخاستم؛ سراسیمه برخاستم و رفتم. نگاهش که به من افتاد لبخندی زد. سلام کرد و گفت: «ای حکیمه خواهر من! این همان دختری است که گفته بودم؛ نگاهش کن! ببین چه بزرگوار است و نجیب! از این پس او را نرجس می‌نامیم.» نگاهش کردم. چه دختری! نجابت و بزرگی از نگاهش می‌بارید. داستان زندگی‌اش را شنیده بودم از آن سوی جهان آمده بود تا بانوی خاندان ما گردد. عروس ما شود. پسری بزاید همچون پنجه‌ی آفتاب. نور آسمان و زمین. رهاننده‌ی جهان از شب تیره‌ی ستم و تباهی.

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما