ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

️واقعیت مجازی (Virtual reality (VR یک شبیه سازی کامپیوتری است که سعی دارد جهان یا واقعیتی جایگزین را برای انسان خلق کند. در اصل این فناوری یک واقعیت تخیلی است که توسط کامپیوتر تولید شده است و تلاش دارد آن قدر به واقعیت نزدیک شود که تجربه سه بعدی واقعی را برای کاربر ایجاد کند. با استفاده از VR کاربر می تواند رویدادهایی را تجربه کند که ممکن است امتحان کردن آن ها در دنیای واقعی دشوار یا کاملاً تخیلی و غیرممکن باشد. این فناوری تجربه زندگی در واقعیتی است که در اصل وجود ندارد یا ممکن است در مکانی واقع شده باشد، اما بنا به دلایلی در دسترس نباشد؛ برای مثال غواصی در زیر آب که امکان آن برای هرکسی ممکن نیست.واقعیت مجازی متکی به مجموعه ای از ابزارهای ویژه مانند عینک VR، هدفون، دستکش لمسی و… است که در حال حاضر نیز برای عموم در دسترس هستند. این ابزارها تصاویر یا ویدئوها را از طریق یک هدست و سیستم صوتی نمایش می دهند و سعی دارند برای کاربر محیطی کاملاً شبیه به واقعیت ایجاد کنند؛ برای مثال کاربر می تواند با استفاده از دستکش لمسی، واقعیتی مجازی را با دستان خود احساس کند، شیء را جابه جا کند یا حتی گیتار بزند.


️واقعیت افزوده (AR) چیست و چگونه کار می کند؟واقعیت افزوده (AR) Augmented Reality ترکیبی عالی از دنیای دیجیتال و دنیای واقعی برای ایجاد محیطی مصنوعی است که هدف آن شبیه سازی محیط واقعی در دنیای دیجیتال است؛ به عبارت دیگر این فناوری صحنه ای ترکیبی را برای کاربر ایجاد می کند؛ برای مثال اگر گوشی تلفن هوشمند خود را در برابر یک نقشه ساختمان قرار دهید، این فناوری می تواند به شما کمک کند که طرح سه بعدی ساختمان را دیده و درکی از ساختمان ساخته شده براساس آن نقشه داشته باشید. درواقع این فناوری صحنه واقعی مشاهده شده توسط کاربر و صحنه مجازی تولیدشده توسط کامپیوتر را با یکدیگر ترکیب می کند.هدف اصلی AR خلق محیطی است که درک تفاوت بین دنیای واقعی و آنچه با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به محیط اضافه شده است، کار ساده ای نباشد. برای مجسم کردن یک آیتم در دنیای واقعی می توان بدون حضور آن آیتم و به کمک این فناوری و ابزارهای مربوط، آیتم موردنظر را در دنیای واقعی شبیه سازی کرد.فناوری AR با این عمل سعی در بهبود درک حسی کاربر از دنیای واقعی دارد که با آن در تعامل است.

واقعیت افزوده را می توان در طیف گسترده ای از حوزه ها مانند آموزش، سرگرمی، تجارت و… استفاده کرد. این فناوری نه تنها دنیای مجازی را به عنوان دروازه اصلی ما به متاورس تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه جایگزین اکوسیستم فعلی تلفن ها و رایانه های شخصی شده است. AR به عنوان رابط اصلی ما با محتوای دیجیتال عمل کرده و به ما کمک می کند تا دنیای خود را با یک نگاه یا اشاره تغییر دهیم.فناوری AR متکی به استفاده از تلفن همراه، لنزهای تماس چشمی، عینک، صفحه نمایش و دوربین است. این فناوری با محیط واقعی اطراف تعامل دارد و از طریق دستگاه های هوشمندی که مجهز به دوربین (برای جمع آوری اطلاعات محیط اطراف) و حسگرهای بسیار حساس (برای تجزیه و تحلیل محیط واقعی) هستند، کار می کند.

نویسنده : امیرحسین صارمی

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما