ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > آموزه های پایداری برای کودکان

آموزه های پایداری برای کودکان

آموزه های پایداری برای کودکان

مقدمه

سالهاست هالیوود با استفاده از قهرمان سازی مردم خود و جهان را به تحسین قدرت حیرت انگیزی از خود وامیدارد که چندان هم با واقعیت هم خوانی ندارد. کودکان احساس دارند و نیازمند به این هستند که مانند کشورهای دیگر قهرمانان خود را در کارتون ها ببینند. هرچند آمریکا قهرمانان و سوپرمن های کارتونی زیادی دارد و قهرمانی در دنیای بیرونی ندارد ولی کشوری که کودکان ما در آن زندگی میکنند پر هستنداز افرادی که ایثارگرانه و جانانه از مردمانش دفاع میکنند و حتی از انسان های بیگناه دیگر که هیچ نسبت قومی و مذهبی هم ندارند. چه خوب است که نگاه های سیاسی خود را وارد فضای تخصصی نکنیم. خواهش میکنم کمی با متانت و دوراندیشی به این موضوع نگاه کنیم و اجازه بدهیم فرزندانمان از این موهبت های خدادی احساس لذت کنند. و فراموش نکنیم هیچ قومی از داشتن قهرمان مغموم نمیشود!

آموزه های پایداری برای کودکان

از زمانی که انسان پا به عرصه ی وجود گذاشته است تاکنون به دنبال صلح و آرامش بوده و برای کسب آن هم تلاش های فراوان کرده است .
در حقیقت بشر همیشه برای آرامش و صلح نیاز به حفاظت و مقاومت دارد .
ما داستان های حماسی بسیاری از گذشته های دور داریم که نمونه ای از پایداری است .
شاهنامه ی فردوسی نمونه ی بارزی است که در آن رجز خوانی ها ، اسباب جنگ، هیجانات جنگ ، غم ها ، شکست ها ،پیروزی ها و صلح ها به نمایش گذاشته شده است .
بشر هیچ گاه از اسطوره جدا نبوده است . اسطوره ها که برای ما مقدس هستند . اگر دورتر ها رستم بود ، بعدها با توجه به شرایط اسطوره های جدیدی بوجود امدند و یا آنچه در گذشته بود لباسی نو بر تن کردند . رستم به فهمیده ها جهان آرا ها و …تبدیل شد . اما جهان هرگز از اسطوره ها خالی نمی شود . چون انسان ذاتا به دنبال الگو است . به دنبال الگوهایی که در اخلاق و قدرت و فضیلت ها برترند . کودکان هم به دنبال اسطوره هستند و دوست دارند الگو برداری کنند . اگر ما امروز با توجه به فرهنگ و اخلاق ملی خود الگویی نداشته باشیم چه بسا جذب اسطوره ها و الگوهای دیگران شوند .
پیشرفت انسان به دنبال الگوبرداری از بهترین ها تداوم می یابد. باید به این درخواست ذاتی انسان پاسخ مثبت داد تا به خطا نرود . و چه الگوهایی بهتر از اسطوره های بومی فرهنگی همچون سپهبد سردار سلیمانی.


از نظر روانشناسی کودک از ابتدا باید در حد و فهم خودش با بسیاری از مسایل درگیر شود تا راه حل را بیاموزد . آیا ما می توانیم جامعه را دشت گل و بلبل فرض کنیم و از اموختن دفاع شخصی در مقابل دیگران به کودک خودداری کنیم ؟!
ما می توانیم به کودکمان بگوییم از خانه خارج نشود که مبادا با کسی درگیر شود ؟! یک کودک نوپا می تواند بدون افتادن و برخواستن ، راه رفتن بیاموزد ؟
حالا فرض کنید کودکتان را در شرایطی عالی بدون هیج دغدغه ای بزرگ.کردید بعد که وارد جامعه شد وقتی واکسن ضعیف شده ای بر روحش نخورده باشد نمی تواند ویروس های جامعه که همان ناملایمتی ها هستند تحمل کند و می شکند .
همان طور که کودک ما ناگزیر از اموختن مسایل بسیاری است ، نیاز به آموختن صلح و یا پایداری در مقابل ظلم و تجاوز دیگران و حفاظت از ارزش هایش را دارد . اگرچه باید با روش های بسیار دقیق و حساب شده ای باشد .
چگونه است که ما جلوی کودک خود فیلم های خشنی که اصلا مناسب سن او نیست را می بینیم ، بازی های خشن را برایش خریداری می کنیم اما در زمینه ی صلح ، پایداری ، مقاومت و مبارزه با شر جبهه می گیریم .
تربیت و آموزش کودک جنبه های مختلفی دارد . آنچه برای لذت و یادگیری باشد و آنچه برای احساس مسئولیت باشد .


اگر یک جنبه را بگیریم و دیگری را رها کنیم به مشکل بر می خوریم . کودکی که از لذت و یادگیری بی بهره بوده است ، به طوری زیان می بیند و کودکی که از آموزش مسئولیت بی بهره بوده است هم طوری دیگر . این کودک.لوس ، پرتوقع ، کم تلاش ، پرخاشگر و … تربیت می شود در حالی که اگر به او بیاموزیم در قبال هر انچه دارد مسئولیت دارد ، در اینده نسبت به مسایل زندگی و جامعه ی خویش احساس مسئولیت می کند .
کودک ما وقتی اسطوره های کشورش ، فضایل اخلاقی ، محبت ها ، لبخندها و شجاعت هایشان را می بیند به خودش می بالد و اعتماد به نفس او بیشتر می شود . همچنان که از شعرهای شاهنامه و نبرد رستم و.سهراب به وجد می اید و هیجان زده می شود ، وقتی نبرد اسطوره هایش و شجاعت هایشان را می بیند لذت می برد و روحیه ی عزت مندی اش شکوفا می شود . وقتی مهر و محبت اسطوره اش با نیکان را می بیند می آموزد که باید در هر زمان و با هر کس رفتاری داشت که شایسته ی اوست . وقتی قدرت و صلابت کشورش را ببیند مانند فردی که قدرت خانواده اش را می بیند ، احساس امنیت می کند و امنیت در کودک روحش را قوی می کند .
اما باید توجه داشت ، همچنان که بسیاری از بازی ها و فیلم های خشن برای روحیه ی لطیف کودک مضر است ، حرف هایی که باعث شود کودک احساس ناامنی کند کار درستی نیست .
کودکانمان را در آرامش تربیت کنیم . آگاه کنیم ولی نترسانیم .
اسطوره ها منبع قدرت ، امنیت ، آرامش و عزت برای بچه ها هستند .

نویسنده : لیلا طبسی
مشاور : دکتر احسان ابراهیمی

معرفی چند فیلم سینمایی مناسب جهت ایجاد احساس غرور و عزت در کودکان و نوجوانان

سینمایی دره شاپرک ها
سینمایی فرمانروایی آب
سینمایی نبرد خلیج فارس ۲
سینمایی ملکه آسمان
سینمایی علی و غول جنگل
سریال بچه های بهشت
سینمایی افسانه ماردوش
سینمایی افسانه سرزمین گوهران
سینمایی افسانه شهر قالی

این فیلم های سینمایی برای این روزهای ایران که نماد عزت و غرور ملی کشور را دشمنان این مردم شهید کردند توصیه شده و یک پیشنهاد است و البته که بایدی در کار نیست. وقتی یک قهرمان ملی و نماد عزت و افتخار یک کشور توسط دشمن کشته میشود حس ناراحتی و غم در فضای کشور حاکم میشود. این چند سینمایی که توصیه شده است برای کودکان بالای ده سال نمایش داده شود دارای داستانی است که باعث ایجاد حس غرور ملی و امیدواری و عزتمندی در مقابل دشمن در مخاطبش میشود.

برچسب ها : ، ،

پیغام شما

  1. مجتبی گفت:

    سلام.ممنونم