ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مصاحبه > مصاحبه با آقای حسین قناعت

مصاحبه با آقای حسین قناعت

مصاحبه با آقای حسین قناعت

 

مصاحبه شونده : حسین قناعت

مصاحبه کننده : لیلا طبسی

سلام وقت شما بخیر.


🌸لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

من حسین قناعت هستم . متولد سال ۱۳۴۴و محل تولدم امل می باشد . در ابتدا با توجه به علاقه مندی که داشتم دستیار کارگردان های مختلف بودم . سپس چند فیلم کوتاه ساختم و اولین فیلم خودم را در سال ۱۳۸۲ با نام نگین دات کام ساختم که این فیلمنامه برگزیده ی جشنواره ی اصفهان شد .

🌸نظر شما درباره فیلمنامه های کودک کنونی سینما و تلویزیون چیست؟

تلوزیون سال های قبل برای بچه ها بیشتر تولید برنامه و فیلم داشت حتی خودم هم برنامه هایی داشتم. اما چند سالی هست که تله فیلم منسوخ شده کار ویژه ای ندیدم. البته خودم اکنون فیلم نامه هایی می نویسم در ادامه قهرمانان کوچک‌.
یکی از مشکلات عمده ی سینمای کودک مشکل اکران هست که کم شده است. البته در یکی دو سال اخیر بهتر شده است. انشاالله همین روندی که اخیرا بوجود امده ادامه یابد .

🌸پیشنهاد شما برای بهتر شدن هنر فیلمنامه نویسی برای کودکان به ویژه در حوزه انیمیشن چیست؟

تخصصی در انیمیشن ندارم .ولی خوشبختانه دیده ام و شنیده ام که کارهای خوبی انجام شده است و انیمیشن سازی پیشرفت کرده. مایه ی خوشحالی است .
در مورد فیلم ها ، اگر جنبه ی سرگرمی برای کودکان بیشتر در نظر گرفته شود به خصوص در شرایط امروز که کودکان ما از هوش بالایی برخوردار هستند ،با تصویر اشناتر هستند و سرگرمی شان گوشی ، تبلت ، اینترنت و ….می باشد کار سخت تر شده است . و در هر حال اگر به جنبه ی سرگرمی بیشتر توجه شود، البته نوع سرگرمی برای کودکان امروز و با شرایط دنیای مدرن به کار گرفته شود ، بسیار عالی است .

🌸لطفا چند نمونه استاندارد فیلمنامه کودک را که در ایران و جهان تولید شده نام ببرید و بفرمایید چه ویژگی هایی در این آثار سبب تمایز آنها شده است؟

اجازه بدهید در ایران نام از فیلمی نبرم .
اما در موارد خارجی ، یادم هست که حدود بیست سال گذشته دوستم برای فرزندش کتاب هری پاتر را می گرفت و منتظر بودند که به محض ترجمه و چاپ جلد بعدی ان را خریداری کنند . مردم هم در صف های طولانی در انتظار خرید این کتاب بودند . دختر خودم همین طور ، کل جلدهای هری پاتر را خریده ایم. دخترم حتی پول عیدی خود را برای خرید این کتاب و فیلم های ان خرج کرد . اکنون می بینم فرزند دوستم که جوان هست هنوز با این کتاب و فیلم نامه در ارتباط هست . پس یک ویژگی خوبی دارد که ان را از دیگر کتاب ها و فیلم نامه ها متمایز کرده است و ان جنبه ی سرگرمی ان است.
انیمیشن درخشان کوکو هم زیبا بود هم فیلمنامه ای اصولی و زیبا داشت .
و انیمیشنی دیگر که موضوع ان بدن یک کودک بود که موجودی داخل بدنش رفته بود . خشم و احساسات کودک را کودکانه نشان می داد . پیام اخلاقی خوبی داشت و جنبه ی سرگرمی بالایی در ان بود .

اگر موضوع یا سخنی هست که دوست دارید بیان کنید در خدمتیم .

در این دو سال اخیر کار برای کودکان بهتر شده است . اگر فیلم سازان کودک‌به فکر کودک و بچه ها باشند
می شود با چنین فیلم هایی ارتباط کودک و خانواده را محکم تر کردچرا که بچه ها در کنار خانواده از دیدن یک فیلم خوب لذت می برند . برنامه هایی که ارتباط با بچه ها و خانواده های بیشتری برقرار کنند . برنامه های اصولی و زیبا تولید و اکران شود، هم برای اقتصاد برنامه سازان و فیلم سازان بهتر است و هم برای کودکانی که قلب یک جامعه هستند.

تشکر می کنم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید .
سربلند و پیروز باشید

برچسب ها : ، ،

پیغام شما