ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

مولانگ

مولانگ

خلاصه:

” مولانگ ” چشم انداز یک رابطه محبت آمیز و طنزگونه بین یک خرگوش شاد و پر انرژی، مولانگ  و یک جوجه کوچولوی خجالتی و احساساتی، پیو پیو است.

با وجود اختلافات بسیار دوستی منحصر به فرد و پایداری دارند.مولانگ و پیوپیو شرایط سخت، غیر منتظره، گاهی نا امیده کننده را با هم تجربه می کنند و حوادث حیرت انگیز و سوءتفاهم ها را به فرصت هایی برای لحظات شاد و جالب تبدیل می کنند.

شناسنامه اثر:

تهیه کننده: راچ لنر

کارگردان : ماری کارولین ویلاند

تکنیک ساخت: انیمیشن دو بعدی

تعداد قسمت: دو فصل۱۰۴قسمت

کمپانی: میلی ماژ

کشور سازنده: فرانسه

سال ساخت: ۲۰۱۵

مخاطب:خردسال(۴-۶)

مدت:۳:۳۰

تحلیل و ارزیابی:

مولانگ روایت جذاب و طنز آمیز یک خرگوش گرد و تپل و بامزه به نام مولانگ و یک جوجه کوچولوی خجالتی و دوست داشتنی به نام پیوپیو است. اختلافات ظاهری بسیار این دو توام با  طنز رفتاری ملایمی که در کل کار وجود دارد سبب کشش داستان و جذب مخاطب شده است.

دوستی صادقانه، پاک و بی غل و غش مولانگ و پیوپیو مایه اصلی داستان است. آن ها با هم تجربه می کنند، خراب کاری می کنند و دوباره با هم می سازند. هنر مولانگ و پیوپیو شاد کردن لحظات سخت و ناامید کننده است. آن ها موقعیت های دشوار و سوء تفاهم ها را تبدیل به لحظاتی شاد و جذاب می کنند. شادی و خوش بینی یکی از نیاز های اصلی هر جامعه ای است. چنانچه افراد با امید و خوشبینانه با مسائل برخورد کنند یا راه حلی برای مشکلات پیدا می کنند یا اگر نتوانند راه حلی پیدا کنند آن موقعیت را قابل تحمل می کنند. چیزی که در جوامعی مانند جامعه ما بسیار ضروری است.  ببینید؛ مولانگ و پیوپیو می خواهند به گردش بروند که به ترافیک شدید برخورد می کنند. مدتی منتظر می مانند اما انگار ترافیک برطرف شدنی نیست. مولانگ و پیوپیو بساط پیک نیک را در همان اطراف پهن می کنند و سعی می کنند از زمانشان لذت ببرند. این موضوع باعث می شود دیگران هم همین کار را بکنند و فضا  از حالت کسل کنندگی و خستگی خارج شود. شادی ایجاد شده مثل موج سرایت می کند و باعث می شود ترافیکی که بر اثر دعوای دو راننده ایجاد شده بعد ساعت ها برطرف شود.

 

یکی دیگر از ویژگی های ارزشمند این اثر، رعایت نکات ایمنی است. نکته ای که برای گروه سنی خردسال بسیار ضروری و دارای ارزش تربیتی است. پوشیدن لباس مخصوص هر کاری مثل آشپزی، باغبانی و …،  کلاه ایمنی هنگام موتو و دوچرخه سواری،  بستن کمربند ایمنی در ماشین، استفاده از زانوبند و کلاه ایمنی زمان اسکینت بازی … از موارد نمایش داده شده در این مجموعه است.

مولانگ و پیوپیو مراقب همدیگر هستند و حواسشان به همدیگر هست. اگر خطر یا مریضی برای یکی رخ دهد. دیگری سر از پا نمی شناسد تا خطر را بر طرف کند. این موضوع به لحاظ اخلاقی و اجتماعی دارای ارزش بسیاری است.

تاکید بر آداب معاشرت نیز یکی از ویژگی های قابل توجه این اثر است. سلام کردن در برخورد با افراد و پشت تلفن، تشکر کردن و قدردانی از کسی که برایشان کاری انجام می دهد، شرمساری و عذرخواهی کردن هنگام انجام یک کار اشتباه و خداحافظی کردن زمان خروج از جایی و … از این دست مواردند.

نکته آخر پرداختن به تربیت عقلانی و حل مسئله است. هیچ بن بستی برای مولانگ و پیوپیو وجود ندارد آن ها برای هر مشکلی راه حلی( ترجیحا شاد) پیدا می کنند و ایده های خلاقانه می دهند. بدین واسطه به تربیت عقلانی خردسال می پردازد  و مهارت های تفکر و حل مسئله او را تقویت می کند.

نویسنده : زکیه جهان دیدهکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

 

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما