ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان

مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان

مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان
  • عنوان پایان نامه: مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان:مورد بررسی:چهار مسجد موفق شهر تهران
  • نام دانشجو : محمدحسین لطفعلی زاده
  • استاد راهنما: دکتر ناصر باهنر
  • استاد مشاور:دکتر حسام الدین آشنا
  • استاد داور:دکتر محمود گلزاری
  • دانشگاه : امام صادق(علیه السلام)
  • رشته: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • تاریخ دفاع: شهریور ۹۳

چکیده :

مساجد در طول تاریخ خود پایگاه‌های تبلیغ دین و جایگاه دین‌داران بوده و یکی از نقش‌های اصلی آن، تبلیغ دین اسلام و پرورش انسان‌های مسلمان و معتقد به شریعت اسلام است. نوجوانی یکی از دوره های پراهمیت زندگی انسان است که خود از دوره های آموزشی و تربیتی محسوب می شود و در شکل گیری شخصیت و چارچوب خصوصیاتی فرد جایگاه ویژه ای دارد.

از مؤثرترین نوع ارتباطات میان نوجوانان می‌توان به ارتباط گروهی اشاره کرد که در آن نوجوانان با تعدادی افراد همسال خود و با رهبری یک مربی با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و طی این ارتباط مهارت‌های لازم برای زندگی دینی و اجتماعی، آموخته و نیازهای اساسی خود را در دوره نوجوانی از طریق گروه‌های مسجد برآورده نموده و مرحله‌ای از فرآیند اجتماعی شدن را در مسجد بگذرانند. یکی از عواملی که می‌تواند ارتباط نوجوانان را با مساجد تقویت و تحکیم کند و عرصه را برای تربیت صحیح آن‌ها هموار کند، ارتباطات گروهی نوجوانان در مسجد است.

دراین پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی ، ابتدا محقق مفاهیم و نظریات پویایی گروه و ارتباطات گروهی را بررسی نموده، سپس با استفاده از منابع اسلامی، دیدگاه‌های اسلام درباره نوجوان، مسجد، گروه و پویایی گروه بررسی شده است.

بعد از آن ۴ مورد از مساجد شهر تهران که توانسته‌اند در ارتباطات گروهی با نوجوانان موفق باشند به‌عنوان نمونه شناسایی و چگونگی جذب نوجوانان به مسجد و شیوه تشکیل گروه، برقراری ارتباط گروهی با آنان را از ائمه جماعت، هیئت امنا و متولیان تشکل‌های موجود در مساجد جویا شده و در نهایت برمبنای مبانی نظری موجود و مطالعه میدانی توصیه های سیاسیتی در زمینه ارتباط گروهی با نوجوانان در مسجد ارائه شده است.

 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما