ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > بررسی معنویت در آثار تولیدی ویژه ی کودک و نوجوان

بررسی معنویت در آثار تولیدی ویژه ی کودک و نوجوان

بررسی معنویت در آثار تولیدی ویژه ی کودک و نوجوان

معنویت
برنامه سازی
کودک و نوجوان

کمیسیون نظارت و ارزیابی انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار می کند:

وبینار : بررسی معنویت در آثار تولیدی ویژه ی کودک و نوجوان با تکیه بر سرود سلام فرمانده

میهمانان :سرکار خانم عاشوری
جناب آقای دکتر ربانی
جناب آقای دکتر پیروز ارجمند
میزبان : سرکار خانم لیلا طبسی

موارد مطرح شده در وبینار:

  1. بررسی محتوا
    الف: شعر ویژه ی کتاب و شعر ویژه ی رسانه‌ های دیگر
    ب: شعر و ترانه
    پ: شاخص های شعر کودک
    ج:حماسه و مفاهیم معنوی در شعر کودک و نوجوان
  • ۲: بررسی موسیقی
  • الف: تحلیل محتوا و سبک شعر و تناسب با گروه سنی کودک و نوجوان
  • ب: تحلیل موسیقی اثر و بررسی چرایی تاثیر گذاری اثر
  • پ:بررسی ابعاد معنوی و معرفتی شعر و آهنگ
  • ۳: تحول روانی_معنوی کودکان
  • ۴: بررسی عوامل تاثیرات اجتماعی فرهنگی سرود

شنبه ۷خرداد ماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۸/۳۰
در فضای گوگل میت
http://meet.google.com/bzm-ejfj-xob

سپاسگزار همراهی شما هستیم.

پادکست وبینار بررسی معنویت در برنامه سازی کودک و نوجوان با تاکید بر سرود سلام فرمانده در تاریخ ۷ خرداد ۱۴۰۱

نکاتی در خصوص سرود سلام فرمانده (آقای دکتر ربانی)

اول اینکه در نقد این کار افراط‌ها و تفریط‌هایی صورت گرفته است: برخی این کار را تا حد الهام الهی بالا برده‌اند و برخی آن را در حد تولید سربازان ایدئولوژیک برای نظام پایین کشیده‌اند، به نظر من هر دو توصیف از این کار، ناصحیح و غلط است.
باید با نقد این سرود، از این تجربه برای تولید کارهای بهتر و فعالیت‌ها و جریانهای موفق‌تر استفاده شود. اما چون فضا دو قطبی شده است، این نقد باید در فضایی تخصصی و فارغ از این دوقطبی‌ها و هیجان‌های رسانه‌ای صورت گیرد.
عوامل موفقیت این سرود به نظر بنده عبارتند از :
ملودی و موسیقی ( که در تخصص من نیست و دوستان دیگر نظر می‌دهند)
زبان عام و در عین حال خاص: شعر این سرود، علیرغم ایرادهایی که به آن وارد است، از زبانی استفاده کرده است که به جذابیت آن افزوده است. این زبان در عین حال که زبان خاصِ مربوط به گروه خاصی از جامعه یعنی طبقه مذهبی‌ها و انقلابی‌ها و حزب اللهی‌هاست، به دلیل استفاده از واژه‌های عام و شکستن زبان سنتی تبلیغ دین برای مخاطبان جوان جذاب بوده و از این رو مورد استقبال قرار گرفته است.
مخاطب: مخاطب این سرود گروه‌های کودکان و نوجوانان هستند، هویت بخشیدن به گروه خاص و در عین حال مهمِ جامعه به شهرت سرود افزوده است، مخاطبان این سرود ( علیرغم اینکه شعر آن کمی برایشان ثقیل است) که طی چند دهه بخصوص پس از ایام دفاع مقدس فراموش شده اند و جایی در فرهنگ ما نداشته‌اند، با این سرود هویت گم کرده خود را بازیافته‌اند و احساس کرده‌اند که به آنها توجه شده است، این توجه و هویت بخشی و اهمیت دادن به آنان به نظر من دلیل اصلی اقبال به این سرود و شهرت آن است. در جای جای این سرود اشاره‌هایی به توانمندی و فعال بودن مخاطبان کودک و نوجوان اشاره شده است که برای مخاطبان جذاب است، همچنین زبان عاطفی و احساسی سرود هم به فضای نوجوانی نزدیک است و موجب شهرت و اقبال بیشتر آن شده است.
رسانه: نقش رسانه در ترویج این سرود بی‌تردید بسیار مهم است، مخاطبان کودک و نوجوان هویت گم شده خود را در آینه رسانه بازیافته‌اند، بنابر این علاوه بر توجه به هویت مخاطبان، این رسانه بود که با انعکاس سرود، هویت آنان را بیش از پیش به رسمیت شناخت، و موجب شهرت مضاعف این سرود شد.
مثل بسیاری از منتقدان من هم معتقد به ایرادهای این سرود هستم، اما به نظر می‌رسد، جریان سازی این سرود، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد و زمینه را برای ارائه فعالیتهای بیشتر با به رسمیت شناختن مخاطبان نوجوانان و ایجاد همدلی میان اقشار مختلف جامعه فراهم کند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

پیغام شما