پژوهش سراهای دانش آموزی محلی مناسب برای فعالیت علمی دانشآموزان است
مدیر پژوهش سرای دانشآموزی علامه طباطبایی مشهد گفت:پژوهشسراهای دانشآموزی محلی مناسب برای تحقیق و پژوهشهای علمی با امکانات کافی برای پیشبرد پژوهشهای دانشآموزی است.
به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه مهدی واحدی در گفتوگو با پانا گفت:« پژوهش سرای دانشآموزی علامه طباطبایی علاوه بر فعالیت در تمام حوزههای علمی تعریف شده در اساسنامه پژوهشسراها ، چندین دوره میزبانی قطب استانی نانو فناوری و آزمایشگاه علوم تجربی و چند رتبه کشوری پژوهشسراها را در کارنامه خود دارد.»
وی افزود:«آزمایشگاه شیمی ،آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه زیستشناسی، کتابخانه، کارگاه نجوم و رایانه، محوطه وسیع موزه علوم طبیعی که شامل انواع مختلفی از تاکسیدرمیها، اسکلت انواع مهرهداران، جنینشناسی،انواع سنگها ، فیزیکسرا، جغرافیا و افلاکنما از امکانات و تجهیزات این پژوهشسرا است.»
واحدی افزود:« پشتیبانی از طرحهای پژوهشی ،طرح دستساختهای فیزیک و کودک برنامهنویس، دورههای علوم آزمایشگاهی،انجمن نجوم، جشنواره علمی پژوهشی از برنامههای ویژه این فضای علمی است.»
وی اظهار کرد:«دانشآموزان هرساله با شرکت در جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانشآموزی با حدود ۱۰۰ گرایش متنوع میتوانند آثار خود را بعنوان اولین تجربه جدی پژوهشی در معرض قضاوت داوران قرار داده و برای حضور در عرصههای مختلف علم و فناوری آماده شوند.»
پژوهش علمی چیست ؟
وقتی از روش پژوهش علمی سخن می گوییم ، ذهن هر پژوهنده ای در آغاز توجه اندیشیدن به شیوه ی علمی می شود. از نظر فلسفی ، منظور از روش مجموعه تدبیر ها ، ابزار ها و راه هایی است که پژوهشگر را برای حصول به هدف نهایی هدایت و رسیدن به حقیقت را امکان پذیر و آسان نمایند.
علم آن چیزی است که از طریق فرایند پژوهش نظاممند به تولید آگاهی و شناخت می پردازد.
می توان علم را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد :
دیدگاه ایستا و دیدگاه پویا.
دیدگاه ایستا علم را فعالیتی می داند که یک مجوعه اطلاعات نظاممند به جهان ارائه می دهد. و دانشمند در جهت کشف واقعیت های جدید و افزودن آنها به پیکره ی شناخت موجود گام بر می دارد.
از سوی دیگر ، دیدگاه پویا بر کشف یا آشکار ساختن ، خودکاوی با تأکید بر نظریه و یک مجموعه ی طرح های ادراکی و مفهومی که با یکدیگر پیوند یافته اند ، تأکید دارد. پس ، در این دیدگاه ، علم بیشتر یک فعالیت ، یعنی آنچه که دانشمندان انجام می دهند ، به حساب می آید.
اکتشاف از طریق پژوهش علمی
و علاوه بر وضعیت کنونی دانش ، بر اکتشاف از طریق پژوهش و حدس اکتشافی و تأکید بر حل مسأله هایی که برای آنها پاسخ بلا درنگ و نیز واقعیت ها و انبوه اطلاعات در دست نیست ، می پردازد. بدینسان ، علم فقط مجموعه ای از واقعیت ها نیست ، بلکه مجوعه روابطی است که واقعیت ها را به یکدیگر پیوند می دهد.
بطور کلی ، علوم گوناگون مسأله های خود را با استفاده از روش علمی بررسی می کنند. و بنابراین می توان گفت علم عبارت از کاربرد روش علمی برای پیدا کردن پاسخ به مسأله های پژوهش و تعمیم یا تقلیل پاسخ ها به دنیای واقع با کمک روش نظاممند است.
تلاش های پژوهش علمی
برخی علم را نظام یا فعالیتی برای بهبود و پیشبرد می دانند. و وظیفه علم را کمک به بهزیستی و بهسازی وضعیت نوع بشر می دانند. و بدون تردید هر علمی که بر این مبنا عمل می کند مورد پشتیبانی همگان نیز هست .
از این جمله می توان به تلاش های پزشکی برای رفع بیماری های نوع بشر ، یا تلاش های روان شناسان برای رفع اختلال های روانی و یا کوشش های جامعه شناسان برای بهبود شرایط اجتماعی نام برد.
اما ، همیشه تلاش های علمی برای بهبود وضعیت نوع بشر نیست. و گاه این تلاش ها معطوف به نابودی یا سرکوبی بشریت بوده است . مانند تلاش جهت ساخت سلاح های مخرب ، شبیه سازی ژنتیکی ، البته از نوع مخرب آن ، و غیره. دیدگاه دیگر با وارد کردن قوانین کلی به تعریف علمی می پردازد.
کرلینجر ( ۱۹۷۳ ) به نقل از بریت ویت می گوید :
” وظیفه ی علم عبارت است از ایجاد قوانین کلی که رفتار چیز ها یا رویداد های تجربی را که علم با آنها در ارتباط است در بر می گیرد . و بدین وسیله ما را قادر می سازد که دانش خود درباره ی رویداد های شناخته شده و مجزا از یکدیگر را پیوند دهیم. و درباره ی رویداد هایی که تا کنون برای ما نا شناخته بوده اند ، پیش بینی های معتبر به عمل آوریم. “
همانگونه که از این تعریف پیدا است ، یک عنصر مهم به نام قوانین کلی یا نظریه وجود دارد که علم به آنها می پردازد. و در صدد یافتن آنها است. در تأیید شناخت علمی ، نه می توان به سنت اعتماد کرد. و نه می توان به درک متعارف متکی بود ، بلکه می بایست درک متعارف به چالش کشیده شود. و مفروضه های آن را براساس آزمون تجربی ، یعنی مبتنی بر ادراکات ، تجربه و مشاهده به چالش کشید. و به قانون معرف یک رابطه ی ثابت و پایا دست یافت.
پیغام شما