ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > نوجوانان یا فریاد خاموش نسل آینده

نوجوانان یا فریاد خاموش نسل آینده

نوجوانان یا فریاد خاموش نسل آینده

فریاد خاموش نسل آینده امروزه در روز نوجوان، صدای نسل آینده در کوچه‌ پس‌کوچه‌های بی‌توجهی ما گم شده است. این روز که زمانی با شکوه برگزاری می‌شد، اکنون تنها در تقویم‌ها زندانی شده است.

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه سال گذشته، تعطیلی شبکه نوجوان (امید) دل‌های دلسوزان را به درد آورد. این شبکه اختصاصی نوجوانان در بحران‌های اخیر به عنوان یک پناهگاه امن و منبع اطلاعات صحیح برای نوجوانان ضروری بود. چرا باید نگران تعطیلی چنین شبکه‌ای باشیم که برای نسل آینده طراحی شده است؟

آمارها واقعیت تلخی را نشان می‌دهند؛ آن دسته از نوجوانان که در ناآرامی‌های اخیر به خیابان‌ها آمدند، عمدتاً ۱۵ ساله بودند. آنان با بمباران اطلاعات نادرست از مسیر اصلی خود منحرف شده‌اند. این سوال مطرح می‌شود که چرا جوانان ما که باید آینده‌سازان کشور باشند، به راحتی قربانی بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای شده‌اند؟

نگاهی به بودجه اختصاص یافته به حوزه نوجوانان نشان از بی‌توجهی عمیق به این قشر دارد. در حالی که در کشورهای پیشرفته سرانه هزینه برای هر نوجوان به مراتب بیشتر است، ما همچنان درگیر چانه‌زنی برای اندک بودجه‌ای هستیم که باید به آموزش و پرورش نسل آینده اختصاص یابد.

امروز، با شنیدن فریاد خاموش این نسل، نیاز به اقدام عملی و پاسخ به نیازهای واقعی نوجوانان بیش از پیش احساس می‌شود. آیا وقت آن نرسیده است که برای آینده کشور سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت عبارتند از:
🔸 تخصیص بودجه کافی و پایدار به حوزه نوجوانان
🔸 تقویت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوجوان‌محور
🔸 برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی نوجوانان
🔸 حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری نوجوانان
🔸 ایجاد فضاهای مناسب برای تعامل و گفت‌وگوی نوجوانان با مسئولین

نوجوانان سرمایه‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها، سرمایه‌گذاری بر روی آینده است. بیایید با هم برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای نوجوانان کشورمان تلاش کنیم.

بودجه سالیانه برخی شبکه های تلویزیونی کودک و نوجوان دنیا
۱٫ شبکه ملی بی‌بی‌سی کودک (انگلستان): ۳۵ میلیون پوند
۲٫ شبکه کارتون نتورک (ایالات متحده آمریکا): ۳۰۰ میلیون دلار
۳٫ شبکه دیزنی (ایالات متحده آمریکا) تنها یک کانال از مجموعه هلدینگ رسانه ای دیزنی: ۳۰۰ میلیون دلار
۴٫ شبکه تلویزیونی نیکلودئون (ایالات متحده آمریکا) تنها یک کانال از مجموعه هلدینگ رسانه ای نیکلودئون : ۲۵۰ میلیون دلار
۵٫ شبکه CBC Kids (کانادا): ۸۰ میلیون دلار کانادایی
۶٫ شبکه (ABC ME استرالیا): ۱۰ میلیون دلار آسترالیایی
۷٫ شبکه MBC3 (عربستان سعودی): تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار
۸٫ شبکه CJ E&M (کره جنوبی): ۱۰۰ میلیون دلار
۹٫ شبکه Cbeebies ( انگلستان): ۱۱۰ میلیون پوند
۱۰٫ شبکه ABC Kids (استرالیا): ۵۰ میلیون دلار

آسترالیایی
برنامه‌های محبوب نوجوانان در دنیا عبارتند از:
۱) American Idol ، بودجه ۳۰۰ میلیون دلار
۲) Harry Potter ، بودجه ۲۵۰ میلیون دلار
۳) Avatar: The Last Airbender ، بودجه ۱۵۰میلیون دلار
۴) Hugo، بودجه ۱۵۰ میلیون دلار
۵) Coco، بودجه ۱۷۵ میلیون دلار

برترین ریالیتی گیم شوهای تلویزیونی مناسب نوجوانان در دنیا عبارتند از:
۱- Fortnite World Cup ، بودجه ۳۰ میلیون دلار
۲- League of Legends Worlds ، بودجه ۱۵ میلیون دلار
۳- Dota 2 The International: ، بودجه ۳۰ میلیون دلار
۴- Overwatch League با بودجه ۲۰ میلیون دلار

با توجه به اطلاعات در دسترس، مقدار سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در برخی از کشورها به شرح زیر است:
۱٫ ایران: در سال ۱۳۹۸، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در ایران حدود ۰.۵ دلار بوده است.
۲٫ ایتالیا: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در ایتالیا حدود ۱۰۰۰ یورو بوده است.
۳٫ آلمان: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در آلمان حدود ۳۲۵ یورو بوده است.
۴٫ فرانسه: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در فرانسه حدود ۲۵۰ یورو بوده است.
۵٫ روسیه: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در روسیه حدود ۱۲۰ دلار بوده است.
۶٫ چین: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در چین حدود ۱۰۰ دلار بوده است.
۷٫ ژاپن: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در ژاپن حدود ۶۰۰۰ ین (۴۱ دلار) بوده است. البته در سال ۲۰۲۱، بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در ژاپن حدود ۵۵۰ میلیارد ین (حدود ۴ میلیارد دلار) بوده است. این بودجه شامل فعالیت‌های مختلفی مانند آموزش، ورزش، هنر و فرهنگی است.
۸٫ مالزی: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در مالزی حدود ۵۰۰ رینگیت (۱۰۷ دلار)بوده است.
۹٫ اندونزی: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در اندونزی حدود ۲۸۰۰۰۰ روپیه (۱۸ دلار)بوده است.
۱۰٫ کره جنوبی: در سال ۲۰۱۹، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در کره جنوبی حدود ۵۸۶ دلار بوده است.
۱۱٫ کانادا: در سال ۲۰۲۰، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در کره جنوبی حدود ۷۰۴ دلار بوده است.
۱۲٫ سوئیس: در سال ۲۰۲۰، سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در کره جنوبی حدود ۶۰۰ دلار بوده است.
۱۳٫ چین: سرانه بودجه فرهنگی کودک و نوجوان در چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۸ یوان چینی (۱۶ دلار) بوده است.

البته در سال ۲۰۲۱، بودجه فرهنگی کودک و نوجوان ۱۰٪ از کل بودجه فرهنگی چین را تشکیل می‌دهد. برای مثال، در سال ۲۰۲۱، بودجه فرهنگی چین حدود ۶۶ میلیارد دلار بوده است.
لازم به ذکر است که مقادیر سرانه بودجه در هر کشور ممکن است هر سال تغییر کند و همچنین به دلیل تفاوت‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، مقدار بودجه در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد.

آمار برخی شبکه های سازمان به نسبت مخاطب و بیننده و نسبت جمعیت و بودجه دریافتی (آمار تقریبی است)شبکه نوع مخاطب نسبت جمعیت مخاطب پیگیر(درصد) بیننده (درصد) بودجه (میلیارد تومان)
یک عمومی ۸۵ میلیون نفر -۱۰۰درصد ۱۰ ۴۸ ۱۷۰
دو خانواده ۵۰ میلیون نفر-۵۸ درصد ۱۵ ۴۱ ۱۵۰
سه جوان ۱۸ تا ۳۰ ۱۴ میلیون نفر-۱۶ درصد ۳۵ ۵۸ ۲۵۰
چهار فرهیخته ۸۵۰ هزار نفر-۱درصد ؟ ؟ ؟
کودک ۳-۱۱ ۲۰ میلیون نفر-۲۵ درصد ۵۵ ۸۴ ۱۲
نوجوان ۱۲-۱۸ ۷ میلیون نفر-۸درصد ۳۵ ۵۵ ۱۲
حدود ۷ میلیون مخاطب نوجوان در کشور داریم و براساس آمار غیر رسمی شبکه امید ۴ میلیون بیننده دارد که تعداد کمی هم نیست. بله، البته فرق بین مخاطب و بیننده نیز مشخص است. بیننده تماشاگری است که دلبستگی به شبکه ندارد و مخاطب آن تماشاگری است که با علاقه درباره برنامه‌هایی که می بیند صحبت میکند و نظر میدهد. و تا مخاطب شدن بینندگان این شبکه راه زیادی در پیش داریم.
مخاطب گریزپا
در سراسر دنیا مخاطب نوجوان، مخاطبی گریزپاست. مثلا پنج شبکه نوجوان کشور فرانسه(با ۶۸ میلیون نفر جمعیت) بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار مخاطب دارند. و به طور میانگین شبکه های این کشور ۱۵۰ هزار نفر مخاطب دارند.
دیگر شبکه‌های کودک و نوجوان دنیا نیز وضعیتی مشابه دارند که به آنها به صورت کلی اشاره می‌شود:
پنج شبکه نوجوان کشور ژاپن (با ۱۲۵ میلیون نفر جمعیت) به طور میانگین حدود ۲۰۰ هزار نفر مخاطب دارند.
پنج شبکه کودک و نوجوان کشور آلمان (با ۸۳ میلیون نفر جمعیت) به طور میانگین زیر یک میلیون نفر مخاطب دارند.
پنج شبکه کودک و نوجوان کشور استرالیا (با ۲۵ میلیون نفر جمعیت) به طور میانگین ۱۵۰ هزار نفر مخاطب دارند.پنج شبکه کودک و نوجوان کشور انگلیس (با ۵۵ میلیون نفر جمعیت) به طور میانگین ۷۵۰ هزار نفر مخاطب دارند.پنج شبکه کودک و نوجوان کشور روسیه (با ۱۴۵ میلیون نفر جمعیت) به طور میانگین حدود یک میلیون نفر مخاطب دارند.

و این در حالی است که با این حجم کم از مخاطب نوجوان ما شاهد رشد چشمگیر شبکه‌های تلویزیونی برای این مخاطبان هستیم. به طور مثال انگلستان بیش از ۱۲ کانال کودک و نوجوان دارد. آلمان بیش از ۸ کانال کودک و نوجوان. فرانسه بیش از ۱۰ کانال کودک و نوجوان. ژاپن بیش از ۹ کانال کودک و نوجوان.استرالیا بیش از ۷ کانال کودک و نوجوان دارند. نوجوانی که بیشترین استفاده رسانه‌ای او بازی‌های رایانه‌ای به صورت اشتراکی در فضای مجازی است و یا از سکوهایی نظیر نتفیلیکس برای دیدن فیلم و سریال استفاده می‌کنند، چطور انتظار داریم با یک بودجه اندک مخاطب پر و پاقرص تلویزیون شود…؟

چند سال پیش در BBC به دلیل نظرسنجی‌هایی که آفکام انجام داده بود، متوجه شدند مخاطب نوجوان در این فضا بیشتر حضور دارد لذا تصمیم گرفتند برنامه های این مخاطب را به پلتفرم iplayer منتقل کنند اما بعد از چندسال پروژه با شکست مواجه شد و همان مخاطب کم هم از دست رفت.بودجه ناچیز تولیدات کودک و نوجوان در سازمان صدا و سیما

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما