ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > «حافظان کوچک» هزار قران آموز تربیت کرد

«حافظان کوچک» هزار قران آموز تربیت کرد

«حافظان کوچک» هزار قران آموز تربیت کرد

«حافظان کوچک» آکادمی در پریشتینا، پایتخت کوزوو، یک مؤسسه آموزش قرآن برای کودکان است که توسط دو خواهر حافظ قرآن اداره می‌شود.

این آکادمی از ابتدای تأسیس تاکنون توانسته‌ است بیش از ۱۰۰۰ کودک را با قرآن و معارف این کتاب آسمانی آشنا کند. علاوه بر آموزش قرآن به کودکان اهل کوزوو در این آکادمی، صدها کودک آلبانیایی مهاجر نیز در دوره‌های مجازی تابستانی این مؤسسه شرکت کرده‌اند.

 به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه به نقل از ایکنا تدریس در این آکادمی قرآنی تحت نظارت دو خواهر حافظ قرآن کریم به نام‌های رینتا و فاطمه نیتاج که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته مطالعات اسلامی از دانشکده مطالعات اسلامی پریشتینا هستند انجام می‌شود. رینتا و فاطمه زندگی قرآنی خود را اینگونه توصیف کرده‌اند که وقتی کوچک بودند، بر سر سفره قرآن کریم رشد و عشق به قرآن را پدر و مادرشان در وجود آنها نهادینه کرده‌اند. زندگی قرآنی این دو خواهر از سن ۷ سالگی آغاز شده است؛ زمانی که اولین قدم را به سوی این سفر قرآنی برداشتند و از سمت خانواده نیز بسیار حمایت شدند. آنها در تابستان و زمستان به آموزش قرآن ادامه دادند اما درس‌های خود را رها نکردند. آنها موفقیت بسیاری در دروس خود داشتند و در مسابقات علمی و فرهنگی بسیاری نیز شرکت کردند. اما بزرگترین موفقیت آنها در زندگی قرآنی‌شان، در مرحله اول حفظ کلام وحی و در مرحله دوم آموزش آن به کودکان است. این دو خواهر قرآنی، پس از اینکه به آرزوی نخست خود یعنی حفظ قرآن دست یافتند، توانستند آرزوی دوم خود یعنی آموزش قرآن به کودکان را نیز محقق و آکادمی «حافظان کوچک» را در پایتخت کوزوو تأسیس کنند. آنها در این آکادمی، حفظ، قرائت و تجوید قرآن کریم را تاکنون به صدها کودک کوزوویی و همچنین صدها کودک آلبانیایی خارج از کوزوو آموزش داده‌اند. 

 رینتا و فاطمه درباره چگونگی تأسیس آکادمی خود و تعداد کودکان شرکت‌کننده در این آکادمی گفتند: ما این پروژه طلایی را ۷ سال پیش، فقط با ۳ دانش‌آموز آغاز کردیم و در این مدت تعداد کسانی که در طول این ۷ سال از این آکادمی استفاده کرده‌اند، تا امروز به ۱۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر رسیده است که برخی از آنها عزم خود را جزم کرده‌اند تا لقب طلایی «حافظ قرآن کریم» را کسب کنند. این دو خواهر افزودند:‌ آکادمی حافظان کوچک یک آموزشگاه تخصصی در زمینه قرآن کریم است و دروس قرآنی را به کودکان و دانش‌آموزان در سنین مختلف از مهدکودک تا دبیرستان ارائه می‌کند. در این آکادمی دوره‌های آموزشی پی‌درپی برگزار می‌شود که با آموزش الفبای عربی آغاز و سپس به مرحله روانخوانی قرآن و آموزش تجوید می‌رسد. به موازات این دوره‌ها نیز حفظ سوره‌های قرآن کریم برگزار می‌شود و در میان این دانش‌آموزان، کسانی هستند که تاکنون توانسته‌اند چندین جزء قرآن کریم را حفظ کنند. به گفته رینتا و فاطمه، وظیفه آنها تنها تدریس در محل آکادمی در پریشتینا نیست بلکه بخشی از وقت خود را برای تدریس اینترنتی به کودکان آلبانیایی که با خانواده‌های خود به کشورهای مختلف اروپایی از جمله سوییس، اتریش، ایتالیا و … مهاجرت کرده‌اند صرف می‌کنند. امانتداری و عهد با خدا این دو خواهر حافظ قرآن درباره چگونگی دست یافتن به این موفقیت بزرگ طی ۷ سال و آموزش قرآن به بیش از ۱۰۰۰ کودک بیان کردند: ما با خداوند متعال عهد کردیم که کودکان را همچون امانتی‌ در نزد خود بدانیم و از وقت آنها مراقبت کنیم و تا جایی که برایمان ممکن است از آنها در این سفر قرآنی حمایت کنیم. ما تلاش می‌کنیم که سفر این کودکان به همراه قرآن، سفری زیبا و همراه با شادی و سرور باشد و به خانواده‌های این کودکان نیز اطمینان می‌دهیم که از کودکانشان تا حد امکان مراقبت خواهیم کرد. آن دو می‌گویند: وظیفه ما در آکادمی حافظان کوچک، زندگی با قرآن و اجرای ارشادات قرآن به روش کودکانه است؛ چرا که قرآن قانون خداوند در روی زمین است و خیر و سعادت را برای همگان به ارمغان می‌آورد. 

 فعالیت‌های فرهنگی و هنری  آنها درباره سایر فعالیت‌های این آکادمی نیز گفتند: در این آکادمی فعالیت‌های بسیاری از جمله فرهنگی، هنری، تفریحی و همچنین اقدامات خیریه انجام می‌شود و همچنین کودکان را به بازدید از مناطق گردشگری می‌بریم، با کودکان اوقات خوشی را سپری می‌کنیم و بر اساس ارشادات قرآن با آنها رفتار می‌کنیم و به آنان رفتار نیکو با مردم و محیط زیست را می‌آموزیم.  آموزش در آکادمی حافظان کوچک در طول سال ادامه دارد و چه در زمستان در کنار دروس مدرسه و چه در تعطیلات تابستان، آنها به آموزش قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و برگزاری مسابقات ادامه می‌دهند. این آکادمی امسال دوره تابستانی خود را با فارغ التحصیلی ۲۲۰ دانش‌آموز دختر و پسر، روز ۱۸ آگوست گذشته پایان داد. در این دوره فشرده ۱۰۰ کودک دختر و پسر در دوره آموزش الفبای عربی به عنوان راه ورود به تلاوت قرآن کریم شرکت کردند. همچنین سایر دانش‌آموزان این آکادمی نیز دوره‌های حفظ و قرائت قرآن را گذراندند. 

 آموزش کودکان؛ چالشی بزرگ رینتا و فاطمه می‌گویند: برای ما به عنوان معلم، کار با تعداد زیادی از کودکان یک چالش بزرگ است اما وقتی لذتی که در آموزش به کودکان احساس می‌کنیم بر ما غالب می‌شود و زمانی که موفقیت‌های بزرگی بدست می‌آوریم، تمام خستگی‌ها فراموش می‌شود. ما از خوشحالی نمی‌توانیم بخوابیم و هر روز با فکر توسعه این آکادمی و ابتکار روش تدریس جدید و برگزاری فعالیت‌های پرسود و هدفمند قرآنی روزمان را آغاز می‌کنیم. این برنامه‌ها تأثیر بسیاری بر آموزش قرآن به کودکان خواهد داشت و قلب آنان را پر از شادی و سرور خواهد کرد. 

ترجمه گزارش از فرشته صدیقی منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما