ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان و روزآمدی جلدها

فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان و روزآمدی جلدها

فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان و روزآمدی جلدها

جلد
از انتشار نخستین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۱، بیش از سه دهه می‌گذرد.

در این مدت نسبتا طولانی، حوزه‌های مختلف دانش دست خوش تحولات و دگرگونی‌هاى بسیارى شده‌اند. چنین وضعیتى فرهنگنامه را همچون هر اثر مرجع دیگرى در معرض آفت کهنگى اطلاعات قرار مى‌دهد. اندیشه به روز رسانى فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در سال‌هاى ١٣٩٢ و ١٣٩٣ شکل گرفت و در سال ۱۳۹۵ گروهی برای پیش بردن این کار شکل گرفت و  تهیه کنندگان فرهنگنامه کودکان و نوجوانان تصمیم گرفتند تا پیش از انتشار همه مجلدات فرهنگنامه؛ روزآمدسازی این مجموعه را آغاز کنند و آخرین اطلاعات را در مجلداتى جدید از این مجموعه پوشش بدهند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. تصحیح برخی اطلاعات به ویژه در مقاله‌های جغرافیای ایران و جهان و برخی آمارها و همچنین افزودن برخی مدخل‌ها، رئوس برنامه روزآمدسازی هستند.

روزآمدسازی جلد از ضرورت تا نیاز

جلد: مجموعه « فرهنگنامه کودکان و نوجوانان » در یک نگاه اجمالی دو دسته از علوم را در بر مى گیرد. دسته نخست شامل علوم دقیقه هستند. علومى همچون ریاضیات و فیزیک و شیمی از این دسته‌اند. دسته دوم شاخه‌هاى مختلف علوم انسانی نظیر جامعه شناسی و روان شناسی و تاریخ و فرهنگ و… را در بر مى‌گیرد. علوم دقیقه با چگالى دقت بالا، نسبت به علوم انسانى از ثبات بیشترى برخوردارند. اما هر دو دسته در معرض تغییر و حتی بطلان قرار دارند و بى‌نیاز از به روز شدن نیستند. 

فرآیند روزآمدسازی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را می‌توان در دو بعد «ضرورت» و «نیاز» ارزیابی کرد: روزآمدسازی علوم تجربى و دقیقه بیشتر ناظر بر بعد ضرورت است. بدین معنى که این فرآیند تلاشیست در راستاى قرار دادن اطلاعات صحیح و به روز شده در اختیار مخاطب. اما روزآمدسازى علوم انسانى، علاوه بر ضرورت، پاسخ به نیاز مخاطب نیز است. زیرا به موازات تحولات و دگرگونى هاى جهان بیرون، ذهن مخاطب نیز تغییر مى‌کند. چندانکه پرسش‌ها و نگاه مخاطب امروز فرهنگنامه با پرسش‌ها و نگاه مخاطب سه دهه پیش یکسان نیست. از این زاویه روزآمدسازى فرایندیست مخاطب محور که تلاش مى کند با مخاطب امروز سخن بگوید و به پرسش‌ها و نیازهاى امروز او پاسخ دهد. 

اینک شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان همزمان با انتشار بیست و دومین جلد فرهنگنامه، سه جلد فرهنگنامه‌ى روزآمدشده را در قالبى جدید و در عین حال وفادار به مجلدات پیشین عرضه کرده است. مجموعه‌ی روزآمد ویرایش جدید محسوب نمی‌شود و با عنوان «تغییرات و اضافات» زیر نظر «ایران گرگین» و با بازبینی «دکتر صادق سجادی» منتشر شده است. تصاویر و نقشه‌های این مجموعه با کیفیت بهتر و اطلاعات کامل تر ارائه شده اند.

جلد اول روزآمدشده اختصاص به حرف «آ» دارد. دو جلد بعدى که اختصاص به حرف «الف» دارند، نسخه‌ى روزآمد شده جلد دوم فرهنگنامه است که به دلیل افزایش تعداد صفحات به دو جلد (دوم و سوم) تقسیم شده است.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما