ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > لزوم گنجاندن مفاهیم قرآنی در شعر آیینی و ادبیات کودکان

لزوم گنجاندن مفاهیم قرآنی در شعر آیینی و ادبیات کودکان

لزوم گنجاندن مفاهیم قرآنی در شعر آیینی و ادبیات کودکان

بسیاری از کودکان در جریان مفاهیم و موضوعات قرآنی نیستند و وقتی هم با چنین قصه‌ها و شعرهایی مواجه می‌شوند شگفت زده می‌شوند که چطور ممکن است قرآن به چنین نکاتی توجه داشته باشد. بنابراین لازم است اهل هنر و فرهنگ را به عنوان خوراک فکری صحیح به کودکان و نوجوانان در مبحث قرآنی ارائه دهند.

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه به نقل از ایکنا ریحانه نوری، شاعر کودک و نوجوان در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه شعر آیینی و قرآنی کودک و نوجوان حرکتی جوششی است، اظهار کرد: متأسفانه در زمینه گنجاندن مفاهیم قرآنی در این اشعار کار شاخص و گسترده‌ای تاکنون صورت نگرفته است لازمه این کار برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع گنجاندن قصه‌ها و مفاهیم قرآنی است تا استعدادهای نهفته برخی شکوفا شود و بتوانیم از این طریق کودکان را با قرآن کریم مأنوس کنیم. 

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان در جریان مفاهیم و موضوعات قرآنی نیستند و وقتی هم با چنین قصه‌ها و شعرهایی مواجه می‌شوند شگفت زده می‌شوند که چطور ممکن است قرآن به چنین نکاتی توجه داشته باشد. بنابراین لازم است اهل هنر و فرهنگ را به عنوان خوراک فکری صحیح به کودکان و نوجوانان در مبحث قرآنی ارائه دهند چرا که می‌بینیم اکنون بنیان‌ اعتقادی خانواده‌ها کمرنگ شده و این خلأ را شاعر با اشعارش، نقاش با نقاشی‌اش، نویسنده با قصه‌هایش و… جبران کنند. 

نوری بیان کرد: اگر هر کس به نوبه خودش در گنجاندن مفاهیم قرآنی در هنرهایش اقدام کند مبانی اعتقادی کودکان ما محکم‌تر خواهد شد. سرمایه‌گذاری بر روی استعدادها و برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع مفاهیم قرآنی در به ثمر نشستن این اهداف موثر خواهند بود. 

همدان، خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان 

این شاعر کودک و نوجوان همدانی با تأکید بر اینکه استان همدان خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان کشور است، افزود: تربیت شاعران بزرگی همچون مصطفی رحماندوست، اسدالله شعبانی و استاد میرزاده ‌گواه بر این مدعاست. در حال حاضر نیز شاعران بسیاری در استان همدان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قلم می‌زنند. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه شعر کودک و نوجوان دارد اما متأسفانه رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‎های ما وجود ندارد و خلأ تحصیلات آکادمیک در این حوزه کاملا آشکار است که البته اقبال بسیاری برای ایجاد این رشته در استان همدان وجود دارد. 

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه، نوری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌های بزرگی می‌توان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داد، افزود: به عنوان نمونه ما در استان همدان انجمن ادبی تخصصی شعر کودک و نوجوان نداریم و فقط انجمن شعری را حوزه هنری آن هم به صورت کارگاهی برگزار می‌کند، کانون پرورش فکری نیز فقط برای کودکان کارگاه شعر سرایی و داستان نویسی برگزار می‌کند و این مطلب موجب می‌شود استعدادهای زیادی از کودکان و نوجوانان ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شکوفا نشود‌ چرا که زمینه‌های لازم برای کشف این استعدادها وجود ندارد. 

وی ادامه داد: همواره می‌بینیم که کودکان و نوجوانان ما به سمت شاهنامه خوانی و یا اشعار کهن و بزرگسال روی می‌آورند که البته در جای خودش خوب است اما از شاخه مربوط به خودشان که ادبیات کودک و نوجوان است مغفول می‌مانند و در پی آن نیز استعددادهایشان شکوفا نمی‌شود.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما