ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > «عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای»؛ در ژانر وحشت برای نوجوانان

«عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای»؛ در ژانر وحشت برای نوجوانان

«عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای»؛ در ژانر وحشت برای نوجوانان

کتاب «عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای» به قلم فاطمه سرمشقی از انتشارات کتاب چِ، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش انجمن تخصصی کودک و رسانه به نقل از ایبنا، به مناسبت نزدیک‌شدن به ۱۸ تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در این مطلب به سراغ یک اثر تألیفی دیگر رفته‌ایم. کتاب «عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای» نوشته فاطمه سرمشقی است که برای گروه سنی بالاتر از ۱۲ سال به کوشش انتشارات کتاب چِ (واحد کودک و نوجوان نشر چشمه) منتشر شده است.

رمان «عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای»، ماجرای دختری است که می‌خواهد پدر و مادرش را از دنیای غریب جن‌ها برگرداند و برای این کار حاضر است با جن‌هایی معامله کند که دنبال چشم و دست آدم‌ها هستند تا جاهای خالی بدن‌شان را پُر کنند و برای این معامله چه چیزی بهتر از چشمِ چپِ پدر که یادگاری برای روز مبادا بود؟

«عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای» کتابی است برای نوجوانان؛ در حالی که برای مخاطب بزرگسال نیز مناسب است. درواقع بزرگسالان و نوجوانانی که علاقه‌مند به خواندن ژانر وحشت باشند، مجذوب داستان خواهند شد. آنچه نویسنده در رمان به صورت عمدی در نظر گرفته و مدام در داستان روی آن تأکید شده، اهمیت خانواده است. خانواده در سنادره حرف اول را می‌زند. دختری دبستانی که مسئولیت برادر نوزادش را به دوش می‌کشد و در کنار ایفای نقش مادری برای برادرش و در امان ماندن او از آسیب‌های پیشِ رو، تمام تلاش و نیروی خود را خرج می‌کند. دختربچه‌ای که ضمن نگهداری از برادر، در پی پدر و مادری است که توسط موجوداتی ناشناخته نیست و ناپدید شده‌اند.

انتخاب هوشمندانه موقعیت مکانی و استفاده از زبان محلی در برخی دیالوگ‌ها به واقعیت‌پذیری داستان کمک کرده است. همه مکان‌ها در داستان واقعی هستند؛ مکان‌هایی که در حال حاضر به برهوتی وهمناک آنچنان که سرمشقی در داستان توصیف کرده‌، تبدیل شده‌اند. با توجه به اهمیتی که عنصر شخصیت در داستان‌هایی با ژانر وحشت دارد، در عروس سنادره نیز به هر یک از شخصیت‌ها انگیزه‌ای روشن و واضح اختصاص داده شده که آشکارشدن هر کدام از انگیزه‌ها در اقدامات شومِ شخصیت‌های داستان، بتواند بخشی از رمز و رازی باشد تا به مخاطب کمک کند برای هرکدام از اتفاقات، دلیل قانع کننده‌ای را در ذهن خود برای وقایع ناخوشایند حدس بزند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

نصفه‌شبی که فردایش تولد یازده‌سالگی‌ام بود… چشم چپ بابا را در یک جیب و ناف بریده یزدان را در جیب دیگر کاپشن گذاشتم و دنبال بابا راه افتادم سمت سنادره، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قبرستان شهر که پر از سنگ قبرهای شکسته بود. آن‌شب فکرش را هم نمی‌کردم که قرار است از فردا با عروس سنادره در یک غسالخانه‌ی قدیمی زندگی کنم. بابا رفته بود دنبال مامان و من آن قدر روی سنگ قبر های فیروزه‌ای ستاره و پنجره کشیدم تا باور کردم مرده‌ها حرف‌ها و قصه‌های بیش‌تری برای تعریف‌کردن دارند تا آدم‌های زنده.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «عروس سنادره و راز قبرهای فیروزه‌ای» در ۲۸۴ صفحه و به بهای ۸۸ هزارتومان از سوی انتشارات کتاب چِ منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما