ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > درباره انجمن > اخبار و تازه ها > نگاهی به پویانمایی درون بیرون

نگاهی به پویانمایی درون بیرون

نگاهی به پویانمایی درون بیرون

در ادامه پویانمایی درون بیرون ۱* (inside out 1) * شاهد تولید و پخش پویانمایی درون بیرون ۲ * (inside out 2) * توسط شرکت پیکسار و والت دیزنی هستیم، که به کارگردانی کلسی من درسال ۲۰۲۴ به نمایش در آمده است .

از حق نگذریم؛ چه قسمت اول آن در سال ۲۰۱۵ و چه قسمت دوم آن در سال ۲۰۲۴ ،خوش فکری تولید کنندگان خود را به نمایش می گذارد و اگر نگویم شاهکار، ولی یکی از زیباترین پویانمایی های محتوایی در زمینه مسائل روان شناسی و فیزیولوژی عاطفی و احساسی انسان را با نگاه غربی به نمایش می گذارد.

در آخر خواهم گفت چرا نام غربی را بر آن می گذارم.( قبلا نقدی بر قسمت اول نگاشته شده است،که می توان در این زمینه به همان نقد نیز مراجعه نمود. )این پویانمایی اگر در قسمت اول بر ۵  عاطفه اصلی انسان شامل لذت (شادی)، غم، خشم (غضب)، نفرت و ترس می پرداخت، با رسیدن رایلی به سن بلوغ و پیچیده تر شدن شخصیت او عواطف و احساسات دیگری در او شکل می گیرد و نحوه شکل گیری و تغییرات روحی او را در غالب تصویری از درون او به نمایش می گذارد.

عواطفی که در دوران بلوغ سر بر می آورند در پویانمایی شامل اضطراب،حسادت، خجالت و کسالت، هویت او را پیچیده تر از گذشته کرده است. از اینجا است که هویت، شاکله خود را کم کم از طریق ایجاد باورها و احساسات جدید می یابد.

بحث شکل گیری هویت نیز حاصل تمام این خاطرات و باورها و احساسات مختلف می باشد که از مسائل اساسی در محتوای این پویانمایی است که در صورت هدایت درست نهایتا می تواند شکل دهنده یک شخصیت متعادل و هماهنگ در فرد می باشد. نوجوانی که با رسیدن به بلوغ دچار ویژگی دمدمی مزاجی بودن می شود، نحوه مواجهه با عواطف و احساسات فرد در این زمان بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است و از این جهت نمایش آن برای نوجوانانی که در ابتدای دوران بلوغ می باشند؛ می تواند مفید و حتی جذاب باشد.

این پویانمایی نه تنها نوجوان بلکه برای والدین نیز می تواند کشش و علاقه مندی ایجاد کند که حتی بعد از دیدن یکباره آن برای دانستن جزئیات بیشتری که شاید در طول پویانمایی از آن ها غافل بوده، مجدد و چندباره به تماشای آن بنشید.

همانطور که برای نگارنده این متن اتفاق افتاد. مخصوصا اگر علاقه مند به نحوه عملکرد ذهن و ساختمان درون انسان باشیم می تواند جاذبه دوچندانی داشته باشد.

اما آنچه آن را با عنوان غربی می نامم، عملکرد کنترل عواطف در آدمی می باشد که در انسان سلیم و طبق دیدگاه اسلام مسئولیت کنترل عواطف را عقل بر عهده دارد در حالیکه کنترل آن در ذهن رایلی به دست شادی یا در حقیقت لذت می باشد و لذا انسان غربی برای مقابله با هر نوع رنجش، مشکل و غم به اسباب شادی زا  و لذت مراجعه می کند تا از غم فاصله بگیرد و با تامین شادی  و لذتِ ظاهری درد باطنی را درظاهر فراموش می کند ولی در عمق وجودش همچنان باقی خواهد ماند و روزی سر باز خواهد کرد. ولی در دیدگاه اسلام عقل کنترل کننده تمام این عواطف می باشد و حتی در کنترل شادی نیز دخیل بوده و باعث ایجاد اعتدال بین تمامی حواس و عواطف آدمی می شود.

اگر چه این مسئله با وجود اهمیتی که دارد، خللی در تاثیر پذیری مثبت از پویانمایی ایجاد نخواهد کرد ولی لازم است برای نوجوانان این تفاوت در حد درک و فهم آنها بیان شود تا بتوان از یک پویانمایی خوش فکر و خوش ساخت استفاده مطلوب را برد. خوشبختانه در قسمت ۲ این پویانمایی اثری از پرچم رنگین و رنگین کمانی ها که در قسمت اول نشانه هایی از آن وجود داشت را نمی بینیم و این باعث خرسندی است.

در این پویانمایی افرادی با ملیت های مختلف درتیم هاکی که رایلی در آن بازی می کند وجود دارند و حتی یکی از دخترهای تیم دارای حجاب اسلامی است که بدون هیچ گونه سوگیری خاصی در محتوای آن، نکته جالبی در این پویانمایی می باشد. لذا این پویانمایی را برای فرزندانتان که در دوران بلوغ و نوجوانی به سر می برند و درگیر عواطف مختلف و متضاد می باشند، می توانید نمایش دهید ولی از نکته مهم آن غافل نشوید.

تحلیلگر: زینب نادری

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما