ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

رفیق خوب، کتاب

رفیق خوب، کتاب

ورود به دنیای بی‌انتهای کتاب با گذر از دروازه انتخاب آن میسر است. کتاب مناسب به فکر و زندگی ما جهت می‌دهد. اما چطور یک کتاب مناسب انتخاب کنیم؟

به گزارش انجمن تخصصی رسانه و کودک گذر از این ۸ مرحله ما را به انتخاب کتاب مناسب می‌رساند.

۱) شناخت علاقه؛ بدانیم چه چیزی دوست داریم، داستان یا زندگی‌نامه؛ تخیلی یا واقعی؛ به مباحث علمی بیشتر علاقه‌مندیم یا ترجیح می‌دهیم درباره موضوعات دینی بخوانیم؛ از روایت‌های معاصر بیشتر خوشمان می‌آید یا کتاب‌های تاریخی را می‌پسندیم.

۲) شناخت هدف؛ کتاب‌خواندن یک هدف نیست بلکه هدف از خواندن کتاب رسیدن به پاسخ پرسش‌های ذهنی است. بنابراین باید همیشه موقع خواندن کتاب‌ها به این فکر کنیم که این کتاب ارزشمند درون دستانمان، پاسخ کدام یک از سوال‌ها و نیازهای ماست؟

۳) با خودمان تعارف نداشته باشیم و مجذوب تبلیغات نشویم؛ در مسیر پیداکردن سلیقه‌ی مطالعه، نباید با خودمان تعارف داشته باشیم. ممکن است کتابی پرفروش‌ترین کتاب سال باشد و به دل ما ننشیند و از آن طرف ساعت‌ها میان صفحات یک دایره‌المعارف قدیمی درباره آداب‌ورسوم اقوام مختلف گیر بیفتیم.

خجالت نکشیم اگر حوصله خواندن کتاب‌های جدی را نداریم و دلمان فقط یک قصه خوب می‌خواهد که ما را با خود همراه کند، و از آن طرف هیچ ایرادی ندارد اگر سر داستان خوابمان می‌گیرد و بیشتر کتابی را می‌پسندیم که دانسته‌هایمان را زیاد کند. موضوعاتی که برایمان جذاب است را پیدا کنیم.

۴) سراغ افراد کتاب‌خوان برویم؛ بعد از پیدا کردن سلیقه‌ و هدف از مطالعه‌، می‌توانیم با دست پر به سراغ آدم‌های کتاب‌خوان دوروبرمان برویم و از آن‌ها بخواهیم چندتا کتاب معرفی کنند.آن‌ها معمولاً قبل هرچیز از ما می‌پرسند چه موضوعاتی را بیشتر دوست داری یا چندتا از کتاب‌هایی را که به دلت نشسته بگو تا شبیه همان‌ها را بگویم.این آدم‌ها همیشه گزینه‌ی خوبی برای راهنمایی هستند.

۵) کمک از نقد و بررسی کتابها؛ از نقد و معرفی‌های کتاب کمک بگیریم. سایت‌ها و نشریات زیادی هستند که از نویسنده‌ها و شخصیت‌های معروف می‌خواهند چند کتاب خواندنی معرفی کنند. بگردیم و ببینیم شخصیت مورد اعتماد‌مان چه کتاب‌هایی را برای خواندن معرفی کرده‌است.

۶) جمع‌آوری نام کتاب‌ها؛ اسامی کتاب‌هایی که از آنها تعریف شنیدیم را در دفترچه‌ای بنویسیم. به این ترتیب هیچ‌وقت بی‌کتاب نمی‌مانیم. بعدها می‌توانیم سر فرصت درباره هرکدام از عناوینی که توی دفترچه نوشته‌ایم جست‌و‌جو کنیم.نقد و معرفی‌هایش را بخوانیم، حتی در کتابخانه یا کتاب‌فروشی چند صفحه‌ای را ورق بزنیم و ببینیم نظرمان را جلب می‌کند یا نه.چند وقتی که بگذرد، همین مرحله بالا و پایین‌کردن لیست کتاب و انتخاب کتاب بعدی، خودش به یک سرگرمی لذت‌بخش برایمان تبدیل می‌شود.

۷) وقت ما محدود و کتاب‌ها نامحدودند.؛ پس حتما باید آن‌ را طوری مدیریت کنیم که بتوانیم بیشترین بهره را از آن ببریمیکی از روش‌های بسیار عالی، استفاده از کتاب‌های صوتی است که میتوانیم آن‌را همراه با کارهای دیگرمان هم گوش دهیم.راه دوم یادگیری تندخوانی‌ست. این روش آنقدر موثر است که اگر تا به حال می‌توانستیم ماهانه دو کتاب بخوانیم، با تند‌خوانی می‌توانیم آن‌را به ده کتاب برسانیم.

۸) کتاب خواندن گروهی تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای است. علاوه‌بر لذتی که همراهی یک دوست کتاب‌خوان برای ما دارد، فهم ما از کتاب هم ضریب می‌گیرد و حتی گاهی به توان می‌رسد.از طرفی جمع کتاب‌خوان می‌تواند انگیزه‌ی ما را برای خواندن بیشتر بکند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما