عضویت

انجمن تخصصی کودک و رسانه

حمیدرضا حافظی

حمیدرضا حافظی

بیوگرافی حمیدرضا حافظی

مشخصات فردی :

نام و نام خانوادگی : حمیدرضا حافظی

تاریخ تولد : ۱۳۴۳

جنسیت : آقا

راه های ارتباطی :

آدرس ایمیل : hafezi . hamid 20 @ yahoo. com

شبکه های اجتماعی :

تحصیلات :

تحصیلات دانشگاهی : فارغ التحصیل کارشناسی تولید از دانشگاه صدا و سیما ( رتبه اول گرایش کارگردانی انیمیشن ۱۳۶۷ )، نشان درجه دو هنری در رشته فیلمنامه نویسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( معادل کارشناسی ارشد فیلمنامه نویسی ۱۳۹۴ )

تخصص :

تخصص در گروه سنی : خردسال، کودک، نوجوانعناوین شغلی : ایده پرداز، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون، مشاور فیلمنامه، سرپرست نویسندگان، کارشناس فیلم و سریال، مدرس سینما و تلویزیون، نویسنده و کارگردان فیلم های داستانی رئال و انیمیشن

سوابق و فعالیت ها :

سوابق کاری : کارگردان فیلم به مدت بیست سال در سازمان صدا و سیما _ فعالیت‌های تلویزیونی در ژانرهای: کمدی، کودک و نوجوان _ نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه داستانی، سریالی و تله فیلم سه دهه سابقه فیلمنامه نویسی مستقل و مشترک برای سینما و تلویزیون ( جمعا ۱۰۰ قسمت فیلمنامه داستانی کوتاه، بلند و سریالی برای تلویزیون و ۱۰ فیلمنامه بلند سینمایی ساخته شده و یا واگذار شده به دفاتر سینمایی)، نویسندگی مستقل بیش از ۱۵۰۰ دقیقه انیمیشن داستانی در قالب های کوتاه، بلند، سریالی و سینمایی از جمله؛ مجموعه انیمیشن تلویزیونی ” خمره ” ( برداشتی آزاد از رمانی به همین نام نوشته هوشنگ مرادی کرمانی _ منتخب بخش مسابقه پنجاه و یکمین دوره جشنواره بین المللی انسی فرانسه ۲۰۱۱ ) و انیمیشن کوتاه ” کیمیاگر” ( بهترین فیلم پویانمایی جشنواره های بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان همدان، پویانمایی تهران، فیلم رشد و رسانه های دیجیتال و نامزد بهترین فیلمنامه از چهاردهمین جشن سینمای ایران و اختصاص یک درس با عنوان ” کیمیاگر” در کتاب درسی ” تفکر و پژوهش ششم ابتدائی “، همراه با نمایش فیلم و بحث درباره مضمون آن)، نویسنده ثابت فیلمنامه های تبلیغاتی شرکت صوتی تصویری سروش در سال های ۸۱_ ۸۰ و ده سال سابقه همکاری با شرکت های تبلیغاتی خصوصی، بیست سال سابقه فعالیت در سازمان صدا و سیما با عنوان شغلی کارگردان فیلم، نویسندگی و کارگردانی فیلم های داستانی کودک و نوجوان از سال ۶۵ تا اکنون و حضور چشمگیر آثار در جشنواره های فیلم، از جمله تله فیلم های؛ افسانه شهر قالی، ماهرخ، خاطرات فردا، قطار آن شب ( برداشتی آزاد از رمانی به همین نام نوشته ی احمد اکبرپور _ منتخب جشنواره بین المللی فیلم رشد و جشنواره فیلم کوثر، سال ۸۶) و مجموعه های تلویزیونی؛ کاراگاه کوچولو، هیچکس و فیلم های کوتاه؛ پرنده کاغذی، در جستجوی قطعه گمشده، صدای آشنا، طاووس، نمره بیست و بازی تمام شد.مشغول به فعالیت در : کارشناس شورای فیلم و سریال اداره کل طرح و برنامه سیمای استان ها از سال ۸۴ تا ۹۱ و همچنین کارشناس طرح و برنامه انیمیشن از ۹۴ تا اکنون، کارشناس کمیته تخصصی انیمیشن سازمان از ۸۸ تا ۹۳، عضو هیئت های انتخاب و داوری جشنواره های فیلم جشن سینمای ایران، جام جم، جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، فیلم دانشجویی دانشگاه صدا و سیما، چهل چراغ، سما و انجمن سینمای جوان.تالیفات : زیبایی شناسی تصویر در سینما و تلویزیون ” نشر مرکز پژوهش و اداره کل آموزش سازمان صدا و سیما ۱۳۹۵

افتخارات و اختراعات :

افتخارات و جوایز : رتبهٔ اول رشته کارگردانی انیمیشن در دانشگاه صدا و سیما _ پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند انیمیشن در سال ۹۳ از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان برای فیلم «افسانه شهر قالی» )اثری که در دیگر جشنواره‌ها نیز درخشید و جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند انیمیشن را نیز بدست آورد.( جایزه بهترین فیلم داستانی ۱۶ میلی متری از جشنواره سینمای جوان برای فیلم ” پرنده کاغذی ” سال ۶۷ ، اثری که در بخش فیلم های دانشجویی کشور ایران و بلژیک در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان هم به نمایش درآمد. دیپلم افتخار از اولین جشنواره ویدیوئی سوره برای فیلم کوتاه داستانی ” بازی تمام شد”. جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه از جشنواره تولیدات تلویزیونی برای مجموعه ی تلویزیونی “کارآگاه کوچولو”، اثری که دیپلم افتخار کارگردانی از جشنواره بین المللی فیلم رشد را نیز دریافت کرد. کسب پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند انیمیشن از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان برای تله فیلم انیمیشن” افسانه شهر قالی” و همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند انیمیشن از جشنواره تولیدات تلویزیونی مراکز استان ها، از جمله جوایز ایشان در زمینه ی فیلمسازی می باشد. حمیدرضا حافظی با فیلمنامه کوتاه ” م مثل ماهی” در سال ۶۷ برگزیده مسابقات فرهنگی و هنری فجر استان فارس شد، سال بعد با فیلمنامه ” فقط یک بار زندگی می کنید” جایزه مسابقه فیلمنامه نویسی سازمان ترافیک اصفهان را کسب کرد، در سال ۷۰ مقام اول مسابقه سناریو نویسی بانک صادرات ایران را بدست آورد و دو سال بعد با فیلمنامه ” امروز، فردا و پس فردا” برنده مسابقه بزرگ فیلمنامه نویسی سازمان تامین اجتماعی شد. با فاصله اندکی فیلمنامه کوتاه او با عنوان ” شقایق” جایزه مسابقه فیلمنامه نویسی سمعی و بصری ارشاد را از آن خود کرد تا اینکه با نوشتن فیلمنامه بلند سینمایی ” مهریه بی بی” و کسب جایزه بهترین فیلمنامه نویس از کانون کارگردانان سینمای ایران ( به ریاست هیئت داوران علی حاتمی ) شروع موفقی را برای خود در سینما رقم زد و از همان سال ۷۳ نیز به عضویت کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران درآمد. “مهریه بی بی” کمدی موفقی بود که با استقبال خوب مردم و منتقدین روبرو شد. بعدها انیمیشن بلند سینمایی ” هفت رنگ” منتخب بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، جایزه بهترین فیلمنامه انیمیشن چهاردهمین جشنواره تولیدات مراکز را برای او به ارمغان آورد، همچنین نامزدی پروانه زرین بهترین فیلمنامه از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان همدان را نیز در کارنامه خود به ثبت رساند. سال ۸۶ در مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان سینما و تئاتر ایران که به همت کانون فرهنگی هنری دانشگاه شیراز برگزار شده بود، لوح تقدیر گرفت. یک سال بعد با فیلمنامه بلند سینمایی کمدی” لیلی و مجنون ” ( واگذار شده به تهیه کننده سینما؛ علی آشتیانی پور ) برنده جشنواره فیلمنامه نویس برتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران شد. سال های بعد همچنان نوشتن در ژانر کمدی را بعنوان مهمترین فعالیت سینمایی خود دنبال کرد و از کارهای اخیر وی می توان به” تهران، سرزمین خوش آب و هوا ! ” منتخب بخش مسابقه فیلمنامه جشنواره بین المللی فیلم شهر، ” السون و ولسون، مهمونها رو برسون” منتخب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و انیمیشن سینمایی ” دزد رؤیاها ” اشاره کرد. یک کمدی کودکانه که با مشارکت ایران و ایتالیا به کارگردانی روانبخش صادقی ساخته می شود و اکنون مراحل پیش تولید خود را سپری می کند.اختراعات و نوآوری ها : تحلیل فیلم یقینا فرایند پیچیده ایست، اما کارگاه های آموزشی ” تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما ” با مدرسی حمیدرضا حافظی با بکارگیری روشی خلاقانه و تشریح ملموس اساسی ترین ملاک های تحلیل فیلم، رمز و راز این حرفه را بخوبی به فراگیران می آموزد. در این کارگاه ها آثار سینمایی از دیدگاه متن ( مضمون، شخصیت، روایت و ساختار )، دکوپاژ، میزانسن ( ترکیب بندی تصویر، حرکات دوربین، حالات و حرکات بازیگران، طراحی صحنه و لباس، نور و رنگ )، تدوین و صدا مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و در آنالیز هر نما به وجوه زیبایی شناسانه تصاویر توجه ای ویژه شده و جزء به جزء عناصر تصویر و روابط پویای آنها تشریح می شود. متد آموزشی مورد استفاده ایشان با استفاده از اصول علمی_ هنری و ارائه ی ملاک های درک و داوری فیلم و همچنین پرهیز از سلیقه های شخصی، روشی کم نظیر محسوب می شود. او تخصصی ویژه در ” تحلیل زبان فیلم” دارد و تاکنون آثار کارگردانان بزرگ سینما؛ هیچکاک، پولانسکی، ولز، اسپیلبرگ، دارابانت، فینچر، بسون، آنجلوپولوس، کیشلوفسکی، تیکور، کوارون، شلزینگر، اسکات، هاوارد، دمی، کاپولا، نولان و واچوفسکی ها را از منظر؛ متن، دکوپاژ، میزانسن، تدوین و صدا مورد بررسی دقیق قرار داده است.

دوره ها :

دوره‌های گذرانده شده : کارگاه تخصصی ایده پردازی ( pitching ) سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و دریافت مشاوره از مدرس کارگاه؛ خانم جن میلر ( استاد بین المللی ایده پردازی ) برای ایده فیلمنامه بلند سینمایی ” عاشقانه ها ” منتخب فراخوان کارگاه.دوره‌هایی که می‌توانید تدریس کنید : فیلمنامه نویسی، کارگردانی و زیبایی شناسی تصویر ( در هر دو حوزه رئال و انیمیشن )، کمدی نویسی، نویسندگی و اجرای استندآپ کمدی، ایده پردازی و نویسندگی خلاق، استوری بورد، تجزیه و تحلیل فیلم و سریال، تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما سه دهه سابقه تدریس فیلمنامه نویسی و کارگردانی در آموزشگاه های معتبر دولتی و خصوصی، مدرس دانشگاه صدا و سیما از سال ۸۳ تا اکنون، تدریس در دانشگاه سوره به مدت شش سال، کارشناس و مدرس مرکز آموزش سازمان صدا و سیما از سال ۸۵ تا اکنون و طراحی دوره های تخصصی و برگزاری بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی در سرتاسر ایران.

برچسب ها : ، ،

پیغام شما