ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > ترویج فرهنگ کتاب خوانی برای کودکان

ترویج فرهنگ کتاب خوانی برای کودکان

ترویج فرهنگ کتاب خوانی برای کودکان

چگونه کتاب خوانی را به جزئی از زندگی فرزندانمان تبدیل کنیم؟

والدین نقش اساسی در کمک به فرزندانشان نه تنها برای پرورش توانایی خواندن بلکه برای لذت بردن از خواندن هم دارند. اگر شما هم می خواهید کتاب خواندن را به فرزندتان آموزش دهید، به نکات زیر توجه کنید:

نکات کاربردی :

  •  تلویزیون و سایر نمایشگرها را خاموش کنید: قدم اول کاهش زمان تماشای فیلم، تلویزیون، یا کار کردن با گوشی است.

  •  الگوی فرزندتان باشید: آموزش کتاب خوانی را از طریق خودتان که الگوی فرزندتان هستید انجام دهید. وقتی در خانه ی خود کتاب، روزنامه و مجله داشته باشید و فرزندتان هرازگاهی شما را مشغول مطالعه ببیند قطعا ارزش قائل شدن برای مطالعه را هم یاد می گیرد. به هیچ عنوان نقش الکو سازی را دست کم نگیرید.

  •  با هم به کتابخانه بروید: گاهی با فرزندتان به کتابخانه ی نزدیک محل سکونت خود رفته و سعی کنید کتابهایی که در حیطه ی علاقه ی فرزندتان هست پیدا کرده و سپس باهم آن ها را بخوانید. به عنوان مثال قبل از اینکه نوبت چکاپ دندانپزشکی اش شود یک کتاب مناسب سن او که درمورد رفتن به دندان پزشکی باشد را پیدا کرده و بخوانید. یا اگر مثلا از اژدها می ترسد رمان جالبی در این مورد با هم بخوانید تا ترس فرزندتان برطرف شود.

  • آموزشِ خواندن با آموزش گوش کردن و صحبت کردن بسیار مرتبط است: خانواده ها باید برای صحبت کردن با فرزندانشان و شنیدن صحبت های آن ها وقت بگذارند و از همین طریق مهارت های زیادی که در امر مطالعه مورد نیاز است را غیر مستقیم به آن ها آموزش دهند. مثلا وقتی بچه ی شما به غلط می گوید «دیپ زمینی» بگویید « منظورت این است که سیب زمینی میخواهی؟». بدین گونه دانش لغت، ساختار جمله، و طرز برقراری ارتباط را هم به او به طور غیر مستقیم آموزش می دهید. تمامی این ها کمک می کنند تا سال ها بعد فرزندتان کتاب خوان بهتری شود. مشکلات گفتاری، شنیداری، یا زبانی در بچه ها می بایست در همان سال های اول تشخیص داده شود تا کمک های لازم دراین خصوص صورت گرفته و از ایجاد مشکلات آتی در خواندن آن ها جلوگیری شود.

  •  با هم دیگر کتاب بخوانید: کتاب خواندن همراه با کودکتان تجربه ی بسیار لذت بخشی علی الخصوص برای کودک است. با این کار نه تنها مهارت کتاب خوانی را در او تقویت ساخته اید بلکه این کار راهم برایش به کاری جذاب و شیرین تبدیل کرده اید. همچنین کتاب خواندن همراه با کودک به ایجاد صمیمیت بین والدین و کودک و برقراری ارتباط بهتر میان آن ها کمک زیادی می کند.

  •  سعی کنید از سن شش ماهگی کم کم کتاب دست نوزاد خود دهید: مطابق مطالعات صورت گرفته در «آکادمی پزشکی کودکان آمریکا» توصیه می شود از سن شش ماهگی نوزادتان را با کتاب آشنا سازید. کم کم با او بازی «دالی» را انجام دهید (بازی ای که در آن کتاب را جلوی صورت خود نگه داشته و همزمان با کنار بردن آن به نوزاد می گویید دالی). اشعار کتاب های فرزندتان را با آهنگ و به حالت ریتمیک برایش بخوانید تا از این کار لذت ببرد.

 

نویسنده: زهرا وکیلیان مبارکه

منابع:
www.mottchildren.org
www.readingrockets.org

برچسب ها : ، ،

پیغام شما

  1. امینی گفت:

    عرض سلام و وقت بخیر
    موضوع بسیار عالی بود
    واقعا کمتر در خانواده ها سرمایه‌گذاری روی مطالعه‌ی کتاب انجام میشه
    بهترین کار وقت گذاشتن منظم جهت مطالعه در هفته و درنظر گرفتن مکانی در خانه جهت مطالعه کتاب و زمانی در ماه جهت خرید کتاب بصورت خانوادگی
    که بهترین تجربه من در زمینه‌ی علاقه مند کردن پسرم به مطالعه کتاب بود